Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

България въвежда диференцирано плащане за пътя от 2010 г.

4 коментара
България въвежда диференцирано плащане за пътя от 2010 г.

Диференцирани такси за ползване на републиканските пътища ще въведе Министерския съвет от 2010 година, съобщи в петък заместник-министърът на транспорта Красимира Мартинова. Европейска директива 2006/38 задължава всички страни членки да въвеждат системата за диференцирано заплащане, според вредните емисии, които произвеждат автомобилите, поясниха експертите от транспортното ведомство. Новата система за заплащане ще важи за товарните камиони и автобусите за превоз на пътници.

В предложените промени е разписан и максималният размер за заплащане на такса за ползване на пътя, която пътните администрации не могат да надхвърлят. Размерът на тези такси е определен от Европейската комисия за цялата територия на съюза, поясни заместник-министър Красимира Мартинова. Тя уточни, че определеният от Брюксел таван за сумата, която различните пътни администрации могат да искат от превозвачите, не означава непременно, че правителствата ще повишат тарифите за ползване на пътищата. Красимира Мартинова каза, че винетките, които се плащат в момента за ползване на пътищата няма да се променят.

Според разписаните суми, максималната такса за година, която пътните администрации в различните страни могат да искат от големите камиони (с четири оси) с двигател Евро 0, който са и най-големите замърсители, е 2233 евро. Таванът за годишна винетка при камионите от тази категория с двигател Евро 2 е 1681 евро. Максималната годишна цена за двигателите Евро 3 за годишна винетка е 1461 евро, и за най-екологичните камиони с двигатели от Евро 4 и нагоре максималната годишна винетка може да е 1329 евро.

При по-малките камиони – с три оси, определените максимални норми за годишни стикери са между 1332 евро за най-големите замърсители с двигатели Евро 0 и 797 евро за категорията двигатели Евро 4.

Максималният размер на дневната винетка за всички категории превозни средства след 2010 година може да е не повече от 11 евро.

В момента работим по промяна на системата за ползване на шосетата, поясни Стефан Попов от фонд "Републиканска пътна инфраструктура". Той поясни, че ще се използва принципът на диференциация за тежките камиони над 3.5 тона, който вече е въведен в някои страни членки. Камионите ще бъдат разделени според двигателя. В първата категория с двигатели Евро 0,1 и 2 ще попадат по-старите камиони, които са и по-големите замърсители, а във втората категория ще влязат с двигателите от Евро 3, 4, 5 и нагоре. По този начин администрацията въвежда принципа "замърсителят плаща" и стимулира фирмите да купуват по-нови и съответно по-екологични автомобили, поясни заместник-министърът на транспорта Мартинова. Тя поясни, че са предложили промените в Закона за пътищата, с които се регламентира въвеждането на европейската директива, за да предоставят достатъчно време на фирмите за автомобилни превози да се подготвят за новите изисквания, които ще влязат задължително от началото на 2010 година.

Стефан Попов от пътната администрация уточни, че диференцираното заплащане на таксите ще важи и за Тол-системата, когато тя се въведе в страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Крум
    #5

    за пътищата?За почистването на мръсотията? Прасета да ги осираха, нямаше да са толкова мръсни.

  2. Пътищар
    #3

    Господа, стига сте писали глупости: до тогава при такова поддържане/неподдържане/ няма да има пътища, а само дупки!! Вие искате да се плащат такси и за дупките !!

  3. Philip
    #2

    от страна на ЕС срещу България за просташкото отношение и корупцията сред правителството и очевадното отчайващо състояние на пътищата?!!!

  4. Вносител
    #1

    Крайно време е да забранят и спрат старите коли от движение. Всички вносители на нови автомобили ще имат полза от такава мярка, защото ще им се покачат продажбите! А за пред хората може да се направи една кампания по масмедиите в смисъл, че се опазва околната среда и че това е грижа за народа!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.