Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Черноморските държави нямат модерна техника за спасяване в морето

22 коментара
Черноморските държави нямат модерна техника за спасяване в морето

Нито ние, нито украинците, нито останалите държави от Черноморския регион имаме необходимата модерна техника за спасяване на хора по море, коментира в неделя изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Морска администрация" Николай Апостолов. Това стана след среща в Бургас на представители на администрацията и на Министерството на транспорта с близки и колеги на моряците от товарния кораб "Ванеса", който потъна на 3 януари близо до Керченския пролив в Азовско море. Досега са намерени и разпознати телата на двама моряци от 11-те души на борда на кораба. Един член на екипажа – Николай Димитров – бе спасен и в момента се стабилизира в болница в руския град Темрюк и до дни ще бъде транспортиран до България. последно на спасителен плот са били видени петима моряци има макар и слаба надежда те да са още живи.

Заради трагедията, сполетяла българските моряци, в Бургас бе отменен традиционният богоявленски ритуал с ваденето на кръста от водата.

Наличната техника за търсене и спасяване лежи на принципи от 60–те и 70–те години на миналия век, обясни още капитан Николай Апостолов. През втората половина на миналата година е започнало разработването на нов авариен план за търсене и спасяване, към който са били привлечени и британски специалисти. Общото мнение е, че в такива екстремални ситуации най-ефективни са въздухоплавателните средства, оборудвани със съответната навигация и техника за вадене на хора от вода и плаващи средства. Техника, която може да реагира адекватно и бързо при установяването на точната позиция, както сега е станало в порядъка на минути до час, продължи разяснението директорът на Морската администрация.

Във всяка спасителна операция е много важно времето на подаване на сигнала, установяването на точното място и времето на реагиране, каза още капитан Апостолов. Той смята, че страната ни не може да си позволи такава техника само за нуждите на морска администрация. По думите му ще се търси европейско и родно финансиране, като идеята е, ако бъдат закупени вертолети, те да се ползват и за нуждите на Министерството на бедствията и авариите, както и при планинско спасяване, каквито бяха случаите в последните дни със закъсалите в планински хижи.

На срещата на близките с представителите на морската администрация не са били допуснати медии. Един от колегите на изчезналите - Николай Стоянов, присъствал на срещата, съобщи пред журналисти след края ѝ, че близките са разпитвали най-вече какво представляват спасителните плотове и колко време може да се издържи на тях при ниските температури и лошото време. Иван Христов, брат на изчезналия Адриан Христов от "Ванеса", който е трябвало вместо него да бъде на този курс, каза, че по принцип плотовете са два вида - за 16 души и 14 души. Целият екипаж на "Ванеса" е можел да се побере само на един плот.

“Спасителните плотове са сигурни. Ако се пуснат на вода, те не могат да се преобърнат”, каза Христов. Той допълни, че не за първи път български кораби минават в лошо време през Керченския пролив. Два часа преди да се случи трагедията с танкерите през ноември миналата година, "Ванеса" минал оттам без проблем.

В неделя бяха възобновени за няколко часа спасителните операции, които по-късно бяха прекратени поради замръзването на Азовско море и лошата видимост.

Според официалната информация от събота на 40 метра от брега е бил намерен спасителен плот, но без хора в него. От „Морска администрация” засега не се наемат да кажат дали спасителните действия са били адекватни веднага след подаването на сигнала за помощ от капитана на кораба. По тяхна официална информация и по данни на намиращия се нй-близо да катастрофата кораб „Меркурий” българският съд е потънал в 7,30 ч. на 3 януари сутринта.

Според директора на "Морска администрация" Николай Апостолов капитанът на "Ванеса" не може да е отказвал помощ, каквито твърдения се появиха. По официални данни капитанът е поискал помощ около 02.00 часа.

На въпрос дали ще се получи същото забавяне на разследването, както с кораба „Хера”, Николай Апостолов заяви, че не могат да се правят аналогии, тъй като „Хера” е плавал под камбоджански флаг. „Ванеса” е бил под български флаг и държавата е предприела всички мерки за разследване на случая.

Пред БНР следователят от Националната следствена служба Георги Илиев съобщи, че инцидентът с "Ванеса" се разследва по шест версии, като специално натоварена със случая комисия ще проучва обстоятелствата на място.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. енчо
    #23

    това го бил казал началникът на "морска администрация",която е под следствие по случая.Всъщност,тук май само с административна информация ни чешат?като нямат техника,какво всъщност администрират?Дебели заплати,пенсии и говорене без срам,съвест и мъжество.

  2. Митьо
    #22

    Цитат:Спасителните плотове са сигурни. Ако се пуснат на вода, те не могат да се преобърнат”, каза Христов. Остава да се уточни и защо хората са скачали директно във водата,и то от различни места/според спасения механик/,какви са действията по подготовката за напускане и самото напускане,пет часа преди потъването.Тогава ще излязат голяма част от причините за трагедията и те са в Морска администрация и тя отклонява вниманието към летателните средства!Администрацията ще използва трагедията да изкара

  3. пилот
    #21

    ти разбираш ли от летене?явно не!следователно изводите ти са некомпетентни!България все още има късмет че разполага с първокласни морски вертолетчици.

  4. varna
    #20

    na g-data ot "Morska administracija", obache neshto ne moga! Shto taka?

  5. Спасител
    #19

    Моряци колкото щеш.Пък и какво им пука на виновните?Да не би да има ред, законност и правосъдие?

  6. Митьо
    #18

    Ало пилота! Виждам ,че си от Чайка,с претенции!Кажи имало ли е случай МИ 14 да е "зависвал" посред нощ в щормово време на 20 метра от повърхността?Двата въртолета,които "удавиха"едни първокласни морски летци бяха в режим на "висене"през лятото в идеални метео условия.По време на инцидента в Азовско море и часове след това обстановката е била нелетателна пилоте и явно ти не разбираш моята теза, а тя е отговорността за загубата на хора да не се прехвърля върху украинската спасителна авиация,а върху цял комплекс от организационни мерки и действия,което е било необходимо да бъдат взети съобразно добрата морска практика.

  7. пилот
    #17

    айде да не чепкаме вълната!морските авиатори са едни от най-добрите професионалисти в бранша.летателни апарати са падали и падат-рисковете на професаията.въпроса е авиаторите да остават живи.от това че не си запознат с възможностите на вертолетчиците не бива да се правят кардинални изводи.в интерес на спасяването е,тези възможности да се доразвият и поддържат.за съжаление главите на управленците ни са кухи.дано докато се напълнят не стават подобни случаи в нашите морски пространства или в съседство на тях!

  8. Митьо
    #16

    Ало пилота! Пак се изказваш неподготвен.Особенно в първата част.С възможностите на морските вертолетчици съм запознат съвсем лично!Към настоящия момент нямат такива.Не летят!Може би идеалния вариант е да станат звено към Гражданска защита за аварийно-спасителни задачи.Това междувпрочем ми се струва,че ще стане още тази година,след въвеждане в експлоатация на нефтените терминали в Бургаз / или и по тази причина/

  9. Ташаков
    #15

    Руски педерасти

  10. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #14

    НА ГОРДИЯ "български" ЮДА ОТГОВОР !Драги юде,проверих в книгата "Геноцидът "Холокост" на Българите" написана от Георги Войнов и там на страница 26 пише следното - Цитирам - "Този неизвестен еврей, който блестящо изпълнил задачата си, бил Лазар Кооен, чиито потомци братя Коен изиграли също такава нечиста роля при Осман Пазвантооглу в 1794-1807 г. когато се обявил за независим.... / СПОРЕД ИСТОРИЯТА ЗА ОСМАН ПАЗВОНТООГЛУ СЕ ЗНАЕ, ЧЕ СА МУ ОТРЯЗЛИ ГЛАВАТА И СА Я ПРАТИЛИ НА СУЛТАНА В ЦАРИГРАД ЗА ДОКАЗАТЕЛСТВО,

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.