Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Черноморското крайбрежие като временна собственост на народните представители

11 коментара
Черноморското крайбрежие като временна собственост на народните представители

Крайбрежната ивица в момента е в ръцете на народните представители. Те обсъждат проектозакона за устройство на българското черноморско крайбрежие. Остават часове до изтичането на срока за внасяне на промени между първо и второ четене. Най-вероятно те ще връчат собствеността в ръцете на изпълнителната власт.

Според мотивите, този проектозакон бил необходим, защото бил “еманация на специалното отношение на българската държава”, която пък “произтичала”от:

а ) “отношението на развитите държави и международните институции към проблемите на крайбрежните зони” и

б ) “от действителното състояние на нашето крайбрежие”.

Вносител на закона е Министерският съвет. Очевидно някой, избивайки комплекс на непълноценност, се е упражнявал с опиянение от собствената си философска недообразованост, за да формулира мотивите по този начин.

Я, колко сме международни!

По-нататък по повод “а” се привеждат нищо не означаващи в контекста на обсъждането на проектозакона факти, че:

·         В света “в над 75 от общо 175 крайбрежни държави” имало такива закони;

·         Е налице “Европейска харта за крайбрежията”, приета от Европейския парламент преди 25 години,

·         България е страна по Конвенцията за опазване на Черно море от замърсяване и Конвенцията Конвенция по морско право по морско право,

·         Има документ на ООН – Дневен ред 21, където става дума за т.нар. устойчиво развитие.

От това, че са налице тези конвенции и законодателни традиции, не следва, че трябва да има някакъв закон в която и да е страна. Задълженията по двете конвенции се спазват тъй или иначе, защото тяхната материя не зависи от това как централните власти управляват плажната ивица в България. Естествено от тези обстоятелства не следва и нито един елемент от съдържанието на закона. По-точно от тях не “произтича” необходимостта крайбрежието да се зонира, да се управляват концесиите и зоните от централната власт и в частност от министъра на регионалното развитие. А точно тези задължения са описани в закона.

Какво било състоянието?

Ако някой случайно си мисли, че “действителното състояние” на крайбрежието е анализирано в мотивите, че са направени дори и груби пресмятания на възможните ефекти от приемането на проектозакона и че описано кой има полза от неговите разпоредби, кой няма ползи и кой плаща сметката по изпълнението на правата и задълженията, описани в проекта, той или тя са в дълбоко заблуждение.

По повод “б” „аргументите” са още по-неясни. В мотивите се посочва,че:

1.      “българското Черноморско крайбрежие днес е аналогично на положението на европейските страни от преди 25 години”,

2.      Има “екологични конфликти и е нарушена природната среда”,

3.      “част от крайбрежието е свръхурбанизирано”

4.      Има “незаконно са застроени и продължават опитите да се застрояват защитени територии, дюни и морски плажове”,

5.      “не са регламентирани всички територии, изискващи специална защита”,

6.      “голяма част от най-качествените рекреационни ресурси са усвоени безконтролно и са застрашени от деградация”,

7.      “повечето от населените места по крайбрежието нямат пречиствателни съоръжения за отпадните си води”, и че

8.      “поради финансови затруднения не се реализират в достатъчна степен мероприятия за укрепване на брега”.

В допълнение има и позоваване на чл. 20 от конституцията. Според неговата в крайна сметка безсмислена разпоредба, “държавата създава условия за балансирано развитие на отделните райони на страната и подпомага териториалните органи и дейности чрез финансовата, кредитната и инвестиционната политика.”

Но няма споменаване на чл. 18, където са формулирани изключителните права върху крайбрежната ивица.

От горните “аргументи” първият не казва нищо. А всички останали са предмет на друга уредба и на други политики.

Къде всъщност са проблемите на проектозакона?

Ако приведените по-горе констатации от 1 до 8 са верни, а те най-вероятно са – особено по отношение на някои курорти и смятани са красиви места, то причините за това са следните:

Първо, чл. 18 от конституцията създаде централизация, която доказа, че със средствата на централната власт не може да се вземат разумни решения по повод концесиите на крайбрежната ивица, независимо как се определя тя.

Второ, поради централизацията местните власти и кметовете, от една страна не придобиха власт да управляват застрояването и инфраструктурата, от друга – не можеха да получат средства да правят това и нямаха правата да решават по целесъобразност, позовавайки се на местно законодателство и въжделения, закрепени в местни устройствени планове, но, от трета страна – получиха оправдание за бездействие и обслужване на временни интереси.

Трето, всички констатации описват всъщност последици от действията на първо място на централните власти, но проектозаконът не децентрализира и позволява по адекватен начин частното и местното участие в управлението на крайбрежната ивица като ресурс.

Четвърто, проектозаконът откровено защитава интересите на онези, които са вече строили по крайбрежието до момента на неговото приемане и влизане в сила. Такива оценки се чуха и от опозицията. Очевидно става дума за компании и предприемачи, които са близки или се сближават с управляващата коалиция. Ние писахме за това още когато се появи първата инициатива за законова уредба на тези отношения още през 2004 г. Нито една от тогавашните, а и от по-сетнешните ни препоръки не бе взета под внимание. Тези препоръки и днес се свеждат до:

·         Децентрализация,

·         Делегиране на правото на ползване крайбрежната ивица на общините по крайбрежието, включително на правото на концесиониране,

·         Регулиране на ползването чрез инструментите на чл. 17 от конституцията (защита на частната собственост), на фиска, закона за устройство на територията, закона за опазването на околната среда и чрез устройствени планове, които са надлежно приети и обсъдени със собствениците на земи и местната публика,

·         Надзор и гарантиране на правата на достъп до крайбрежието.

Пето, защитата на споменатият по-горе интерес се вижда от съдържанието на §5, ал. от преходните и заключителните разпоредби на проектозакона. Но алинея 2 на същата разпоредба изисква премахване на незаконно застроеното. Почти без съмнение надзорът по изпълнението ще се стовари върху общинските власти и местните представители на централните власти ( включително областните управители ). Това ще създаде допълнителни ( не само екологични ) конфликти на местно равнище и ще отвори възможности за корупция и на местно, и на централно равнище.

Шесто, поради горното, заявените в закона права за достъп до крайбрежието, няма да бъдат осъществени, а онези, които вече нещо са построили ще бъдат донякъде защитени от новонавлизащи предприемачи, които искат да инвестират в по-добри продукти. В крайна сметка ще пострада рационалното и по-доходоносното при други равни условия използване на ресурса черноморско крайбрежие, който по презумция би трябвало да бъде защитен от проектозакона.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Амин
    #12

    Явно няма дя се бутат незаконните строежи, но поне може да се наложат някякви глоби на кв.м. застроено и тези пари да отидат за инфраструктура.А 2 и 3-метровите дувари трябва задължително да се съборят за сметка на собствениците!!!

  2. ВЛАД
    #11

    откраднаха най хубавите места по черноморието вкл.природния парк Иракли и ако ние българите не се събудим скоро ще трябва пак да хващаме балкана.....................но него пък го открадна цАРЯ-кРАДЕЦ сИМЕОН ... дупе да ни е яко

  3. Hari
    #10

    Nichto poveshe,zachtoto vsishki fekalii ot hotelite i selichtata se izlivat v nego.

  4. Наблюдател
    #9

    1) Ще бъдат безвъзвратно унищожени и последните райски места по Крайбрежието Ще бъдат унищожени ландшафти, растения и животни които ги няма във вътрешноста на страната и които никой не може да възтанови. А освен всичко друго те са обект на бурно развиващия се екологичен туризъм.2)Крайбрежието ше бъде претоварено така че да не може да издържи - нито инфраструктура, нито водоснабдяване, нито капацитета на депата за отпадъци, нито пък крайбрежната вода може да понесе по голямо замърсяване. Тогава има вероятност хотелите да си останат без туристи.Ясно е, че трябва да има доста ограничителни мерки. Не може на един плаж с 35 000 места да има хотели със 70 000 легла, както е в Слънчев бряг !!!

  5. Красен Станчев
    #8

    Г-н Станчев,това, че нашите законотворци сътворяват брак е очевидно и за човек с под средните възможности. Вие сте с претенции значително по-високи. Но оспорването от ваша страна на 8-те крещящи аргумента говори или за Вашето очевадно късогледство , или за солидно предплатена услуга. Както се казва "Изборът е Ваш".

  6. ужасе`н
    #6

    Посочете точни имена на тези , които застроиха , по-точно унищожиха Слънчев бряг и Златни пясъци.Попитайте защо няма такива "изпълнения " в к-с Албена?!

  7. Амот
    #5

    Без да намалям личното си уважение към Вас по повод първия ЗООС който изготвихте, мога да заявя, че от тази тема не разбирате нищо. Не е въпроса в децентрализацията, нали сега кметовете раздават разрешенията за строителство (и се корумпират подобаващо - виж случая с незаконното застрояване карй Варвара в природен парк Странджа). Нали ОбС приемат общите устройствени планове по които се застроява цялото крайбрежие (виж ОУП на Приморско приет тази година). За каква децентрализация става дума? Тези общини

  8. Овчаровь
    #4

    Васил БОЖКОВ е НЕдосегаемДокога ще търпим ??? ТОП - мафиотите са недосегаеми. Те са от Мултигруп, ТИМ - сега по-силна даже, Манджуков, Гео Дундаров, Димитър Иванов, Васил Божков - мафиот, колекционер и перач на пари, Галев и Христов от МВР-ДС, Захари Захариев с петрола на Садам, Сашо Дончев ....., но тях Прокуратура и следствие не ги достига, СЪД не ги лови !!!

  9. Певец
    #3

    жалко обаче, че не те чете този, който трябва. А и да те четеше - какво от това?

  10. Veselin
    #2

    Produljavaite da serete i da susipvate prirodata, posle shte si iadete lainata i shte plachete zashto sme bedni.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.