Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Данъците през 2005 г. - съвсем малко по-ниски

0 коментара

Управляващите от НДСВ, както и опозиционните партии СДС и ДСБ обявиха своите предложения за намаление на данъчните ставки през 2005 година. Какъв ще е техния ефект върху икономиката и доходите?

При облагането на предприятията СДС предлагат най-голямо намаление - 10% данък върху печалбата вместо досегашните 19.5%. НДСВ и ДСБ предлагат 15% налог върху печалбата. Най-добро за икономиката би било предложението на СДС, тъй като с данък от 10% България ще се нареди сред най-благоприятните от данъчна гледна точка европейски страни /разбира се, след Естония, където има 0% данък върху реинвестираната печалба/.

Предложението за 15% данък върху печалбата на НДСВ е записано в официални документи на министерството на финансите още през 2002 година. От друга страна, обаче, през 2002 година никой не е очаквал, че бюджетът ще реализира толкова големи излишъци. Следователно сега има възможности за допълнително намаление на данъка върху печалбата, които не са използвани. Не бива също така да се пропуска, че през 2001 година НДСВ обеща въвеждане на нулев данък върху реинвестираната печалба. 2005 година е последната, в която управляващите могат да изпълнят това обещание, но не изглежда, че те ще го направят.

СДС и ДСБ предлагат намаляване с два процентни пункта на данъка върху добавената стойност - от 20 на 18%, а НДСВ запазва размера му от 20 на сто и намалява срока за връщането на данъчния кредит за износителите от 45 на 30 дни. Това показва, че НДСВ проявява избирателност в данъчната политика и третира различните сектори на икономиката по различен начин. Такова фаворизиране на отрасли и сектори по-скоро вреди, отколкото да помага за развитието на икономиката.

Намалението на данъка върху добавената стойност, предложено от СДС и ДСБ, принципно е положителна стъпка, тъй като представлява намаление на данъчната тежест. Не би трябвало да се забравя, обаче, че в България в момента най-високо е облагането на труда - с данък върху доходите и социални осигуровки. Тъй като по-високите ставки на облагане на труда водят до по-големи изкривявания в икономиката би било добре да се предпочете намаление на облагането на доходите, отколкото да се намалява ДДС.

НДСВ предлага увеличение на някои акцизи - цигари, бензин, газьол, керосин. Според различни изказвания на представители на министерството на финансите това увеличение е между 40 и 80 милиона лева /трудно е да се прецени дали тези изчисления са верни, тъй като министерството не оповестява достатъчно информация за приходите от различни видове акцизи/. ДСБ предлага намаление на ставката, с която се облага газа за транспортни цели.

На пръв поглед изглежда, че правителството, а и СДС и ДСБ предлагат въвеждане на семейно облагане под формата на отстъпки за деца. Единствената разлика между отделните партии е в размера ѝ за всяко дете. Забелязва се обаче, че според предложението на правителството отстъпката за деца за 2005 година ще бъде изплатена наведнъж през април-май 2006 година. С други думи, през 2005 година няма да има данъчни облекчения за деца. Затова и те не трябва да се включват при изчисляване ефекта от предвидените данъчни намаления за 2005 година.

При облагането на доходите на физическите лица данъчните таблици на всички партии си приличат. НДСВ предлага ставки между 10 и 24%, СДС - 10-25%, ДСБ - 12-24%. Има, обаче, едно съществено различие - доходите, при които се прилагат съответните ставки. При НДСВ по-голямата част от доходите ще се облагат с 24%, тъй като в тяхното предложение всички доходи над 250 лева ще се облагат с максималната ставка. При ДСБ най-високата ставка важи за доходи над 840 лева, а при СДС - над 900 лева. Подобно е положението и при останалите ставки.

Ще разгледаме влиянието на данъчните промени върху хората, получаващи средната работна заплата /прогнозата на МФ за нея е 305.5 лева за 2004 и 336.69 лева за 2005 г./. В момента облагането на труда /данъци и осигуровки/ на база средна работна заплата е 40.15%. Докато през 2005 г. то ще бъде 40.41% при предложението на НДСВ. Тоест тогава ще има увеличение на облагането на средната работна заплата заради прогресивността на данъчната таблица. При предложението на СДС облагането през 2005 г. ще е 38%, или с 2 пункта по-ниско от 2004 г. При идеята на ДСБ - 37%, понижението е с 3 пункта. За сравнение - при въвеждане на плосък данък върху доходите и осигуровки от 10% облагането на труда ще бъде под 16%, т.е. повече от два пъти по-ниско от сегашното.

Подобни са нещата и при други работни заплати /виж таблицата по-долу/. Най-голямо увеличение на разполагаемия доход, между 20 и 45%, носи предложението на Института за пазарна икономика за намаление на данъка върху доходите и осигуровките до 10%. Идеята на НДСВ носи около 20-30 пъти по-ниско нарастване на доходите, а предложенията на СДС и ДСБ - около 5-6 пъти по-нисък ръст (Изчисление на ефекта на данъчните предложения при различни доходи може да се направи чрез данъчния калкулатор на страницата на Института за пазарна икономика - www.ime.bg).

Ръст на доходите при различните данъчни предложения
Брутна заплата
Ръст на доходите при предложението на:
НДСВ
СДС
ДСБ
ИПИ
150
0.3%
0.5%
0.5%
20.8%
200
0.6%
2.9%
3.1%
23.7%
300
1.0%
5.2%
6.0%
29.0%
400
1.2%
7.1%
7.6%
33.2%
500
1.3%
7.7%
8.0%
35.8%
600
1.4%
7.7%
8.3%
37.7%
700
1.6%
7.8%
8.7%
39.3%
800
2.2%
8.2%
9.3%
41.0%
900
2.6%
8.6%
9.9%
42.3%
1000
2.9%
8.9%
9.9%
43.4%
1100
3.2%
8.6%
9.6%
44.3%
1200
3.4%
8.3%
9.3%
45.1%
1300
2.6%
7.0%
8.0%
44.6%
1400
2.9%
6.9%
7.9%
42.3%
1500
3.2%
6.8%
7.9%
40.4%

Източник: изчисления на автора.
Допускания: разпределение на осигурителната тежест за 2005 година работодател/работник 70/30; запазване на разходите за труд на работодателите след промяната в разпределението на осигуровките

Вместо заключение

Вече три поредни години бюджетът отчита преизпълнение, т.е. в него влизат повече средства, отколкото са очаквани. Въпреки това, няма намаление на данъчната тежест като цяло - увеличават се косвените данъци и се намаляват почти незабележимо преките данъци, но приходите на бюджета не само не намаляват, но дори нарастват, достигайки 41% от БВП спрямо 38% през 2001 година. Вместо това да продължава, би могло да се реализира наистина чувствително намаление на данъците, подобно на това, предложено от Института за пазарна икономика и подкрепено от над 100 икономисти - за въвеждане на плосък данък от 10% за данъка върху доходите, осигуровките и данъка върху печалбата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.