Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държава и община планират крупни имотни размени в София

26 коментара
Държава и община планират крупни имотни размени в София
Мащабни размени на имоти и проекти планират Столична община и държавата в лицето на Министерството на транспорта. В петък зам.-министър Георги Петърнейчев съобщи, че е постигнато принципно съгласие за осъществяване на сделка между “Московска“ 33 и транспортното министерство, при което едните ще получат неизползваемите трасета на жп-линиите, кръстосващи София, а другите ще придобият собствеността върху територията около Централна гара.

Договарянето между двете институции е започнало по инициатива на главния архитект на София Петър Диков. Още преди година той лансира идеята за строеж на надземна железница в столицата, която да бъде включена към схемата на масовия транспорт. Тя трябва да използва жп-трасетата, които в момента са публична държавна собственост и са включени в капитала на Национална компания “Железопътна инфраструктура“.

Кметската администрация лансира проекта за надземна железница като един от начините за намаляване на автомобилния трафик в града. Въпреки стартиралите преговори между община и държава, обаче, все още няма никакви публично оповестени разчети и срокове от страна на Столична община. Не е ясно дали това ще е алтернатива или ще допълва метрото.

По думите на Петърнейчев в момента администрацията към главния архитект стартира процес по оценка на стойността на имотите, след което ще стане възможна и размяната.

Подобна сделка би била в полза и на двете страни. От една страна, НКЖИ ще се освободи от трасета, които не смята да използва, а от друга - ще добие пълния контрол върху бъдещия конкурс за реконструкция на Централна гара, който се оценява на десетки милиони в евро. Непосредствено до гарата има планове да се строи и поредният МОЛ.

В момента терените около гарата са смесена собственост – самата сграда е на държавната компания, а теренът около нея е собственост на Столична община. Големият "букет" от интереси около реконструкцията "цъфна" преди три месеца, когато бяха оповестени резултати от смесения държавно – общински конкурс за идеен архитектурен проект. Той бе спечелен от “Архитектоника студио“ на брата на Петър Диков – Калин Диков, въпреки че фирмата бе нарушила правилата за анонимност на конкурса и съответно дисквалифицирана.

Тогава представители на Министерство на транспорта и НКЖИ похабиха доста усилия да обяснят на ядосаната конкуренция от архитекти, че няма нищо странно в това “Архитектоника“ да бъде едновременно отстранена от конкурса и да ѝ се закупи проекта.

Ако получи държавните трасета, Столична община ще може да стартира поредния си мултимилионен проект, който на този етап е с неизвестна ефективност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ЗАМЕНЕНО
    #28

    кон за кокошка

  2. Кольо
    #27

    супер идея! дано направят нещо!

  3. nnnnn
    #26

    Защо не се пусне пътнически влак до гара Пионер а се прехвърлят собствености !!1

  4. Тъп железничар
    #25

    и гарите Сердика, Пионер и т.н

  5. архитект
    #24

    ни е архитекта, който оправи влака под земята и се втурна към влак над земята...

  6. nnnnn
    #23

    Та нали терените около гарата са били отчуждени в полза на железницата някога !!! Защо се прави замяна на нещо което е било преотстъпено от БДЖ на общината ??

  7. AK47
    #21

    се прегърна с държавната такава за да грабят по яко..

  8. ИА
    #20

    Отдавна е време да се пусне т.н. надземно метро в София. Какво пречи трамвай 5 както е изолиран с храсти да стане скоростен. Трябва само на няколо места да се направят електронни стъпала та като ги настъпи трамвая сам да си осигурява зелена светлина по пътя. По жп линията до гара Пионер отдавна трябваше да върви надземно метро....

  9. Rrrr
    #19

    Заменита са карупция в около 100 процента от случаите. Да не ти истине премиерстването, Бойко. Продажби - само чрез търг или конкурс. Отиде си тази далавера.

  10. смях
    #18

    същият архитект обясняваше само преди месец, че площите по трасето около гара Пионер ще се застроят... "надземната железница" е вероятно една димна завеса да се заграбят и тези терени

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.