Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата напасва концесии за отделни компании

6 коментара
Държавата напасва концесии за отделни компании

Как така се случва, че повечето частни фирми са защитници на концесиите, приватизацията и продажбата на държавни активи, а все ще се намерят “важни”, “стратегически” инвеститори, които заслужават правителствена помощ?!

Как правителството преценява, че е “време” да се променят правилата в интерес на определени компании?

Как така големи частни компании, които са наследници на държавните монополи и работят на международния конкурентен пазар, ще искат получаване на концесия на пристанища от правителството без търг?

Откъде накъде ресорният министър “ще мисли” какво да прави и ще сформира специална работна група, която да се справи с проблема и исканията на компаниите?

Защо ако така или иначе при обявяване на концесия тези компании ще са вероятно единствените, които се явят и ще спечелят, трябва да се променя законът?

Защо държавата не представлява интереса на данъкоплатците да преследва най-висока цена за концесия, а бърза да се напасне на отделни компании?

Каквито и да са отговорите, право е на всеки здравомислещ български гражданин да се чувства излъган.

За какво става въпрос?

Транспортното министерство търси правна възможност "Лукойл България", "Петрол","Юмикор", "Агрополихим","Солвей-Соди" и "Ойл танкинг" да получат концесии за пристанищата, които използват. По решение на правителството е създадена работна група, която обсъжда вариантите компаниите да вземат концесиите без търг или конкурс. Действащият вече закон за концесиите не допуска тази възможност. Засега транспортното министерство няма яснота как интересите на компаниите, които експлоатират тези пристанища, могат да бъдат защитени. Ако имахме ясен отговор по какъв начин ще бъде защитен интересът на инвеститора и държавата, щяхме да го предложим, каза Мутафчиев. Той поясни, че един от вариантите е да се променят законите за концесиите и за пристанищата, за да се реши проблемът. Според него друга възможност е компаниите да създадат смесени дружества с държавата

Има ли разумни хора в Министерството на транспорта?

Трябваха ни години, за да достигнем до приемането на закон за концесиите, в който част от възможностите за корупция и прилагане на съмнителни схеми са горе-долу ограничени.

Трябваха ни години, за да е вписано в закон, че който иска да получи концесия трябва да се яви на търг, като най-високата предложена цена печели.

Ще ни трябват години, за да се научи правителството по най-бързия и прозрачен начин да отдава концесии и да следи за изпълнението на поетите задължения.

Ще са необходими години, за да проумеят определени предприемачи, че не трябва да разчитат на държавата за получаване на преференциално отношение.

Въпросите са имаме ли толкова време, кой плаща за отлагане и нарушаване на процеса и ще остане ли нещо за концесииниране.

Институт за пазарна икономика

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Znae6t
    #7

    За измамите при концесиите прочетете книгата "Икономическите измами: Схемите на корупция, измами при концесиите ..." и повече на www.acefraud.org

  2. Jalen
    #6

    V tova pravitelstvo gospodstvat lobistki interesi, a ne partiini. Trite partii predstavliavat interesite na otdelni firmi (vkliuchitelno izbroenite po-gore, a ne na opredelen krag izbirateli. Zatova narodat stava vse po-beden i bolen, a edna shepa hora stava vse po-bogata.

  3. Петър
    #5

    Не споделям написаното в статията. Защото основният критерий при приватизация или концесия не трябва да бъде цената. Всеизвестно е, че най-много пари могат да предложат мошенниците - те най-лесно ги заработват. На второ място са фондове и сходни на тях финансови посредници. Най-трудно пари дават фирмите-производители. А именно те ни трябват. Защото целта е икономиката ни да работи, а не да се напълни хазната за финансовата година. Ако се запази критерия най-висока цена, мафията ще изкупи или ще вземе

  4. Европейчо Пейчев
    #4

    Нема страшно, после ще стане весело, като се види кое се брои за държавна помощ, кое не, и като кажат чичковците от Брюксел, че требе да се връщат кинти.

  5. RAN
    #2

    Когато в пресата върви дискусия за приватизация на търговския ни флот, появата на тази статия ме озадачава, защото проблемът е стар. Явно Mediapool и всезнаещият ИПИ допълнително подгряват читателите на тема "лошата държав и добрия честен частник". В случая авторката от ИПИ не отговаря почтено на въпроса, който сам си гозадава "За какво става въпрос?". Ще бъде разумно Кр.Станчев да я командирова до някое и друго западно-европейско пристанище за да намери отговора.

  6. ген.семерджиев
    #1

    ще минат години, докато изчезнат комунистическите свине от българия. ако изчезнат! а до тогава - ще го духаме. и ще питаме за още. след като новина за българските "медии" са разправиите на чорни с дерипаска!? блато - вонящо и опасно. това е българия.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.