Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата плаща 3,9 млн. лв., за да не останат превозвачите без ТИР-карнети

5 коментара
Държавата плаща 3,9 млн. лв., за да не останат превозвачите без ТИР-карнети

Българската страна ще гарантира покритието на застраховането от ТИР-системата, без което можеха да останат превозвачите  у нас, заради разкрити от Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) злоупотреби с ТИР-карнети на българска територия. ИРУ заплаши да спре карнетите за България, заради изискани от Асоциацията на българските предприятия за международни превози и пътищата (АЕБТРИ), която се явява гарант на системата за международни превози, 3,9 млн. лв. Сумата е поискана заради подменени товари, съобщиха от Министерството на финансите в петък.

Драмата с опасността от спирането на ТИР-карнетите за превозвачите у нас назря в четвъртък, когато ръководството на АЕБТРИ замина за спешна среща с ИРУ по проблема.

Ден по-късно стана ясно, че ТИР-карнетите ще останат и дори ще има допълнително за българските превозвачи, като от финансовото ведомство обявиха, че един чужд и трима български превозвачи са извършили измами по 275 ТИР-операции на територията на българската държава.

Злоупотребите при превозите са извършени през септември 2002 - юли 2003 година, когато по линията на международното митническо сътрудничество е установено, че карнетите, които гарантират съдържанието на товарите и осигуряват директното преминаване на стоките през границата, всъщност са служили за прикритие на измами. В пет от случаите е установено на място от полицейските и митническите органи претоварване с цел подмяна на стоките по време на операцията ТИР. В 236 случая превозвач и титуляр на карнетите ТИР е едно българско юридическо лице. По този повод са образувани две следствени дела в Националната следствена служба.

Разрешението за ползване на карнети ТИР на това лице е отменено, считано от 1 октомври 2003 г. Подобни са обстоятелствата и при останалите 39 превоза ТИР.

Митническите органи са предприели процедурата, предвидена в Конвенция ТИР, която се финализира с искания за заплащане на задълженията им към съответните държави в размер на 3,9 млн. лв. към гарантиращата асоциация, която от своя страна ги съобщава на ИРУ. Мнението на ИРУ е, че финансовите претенции са неоснователни и уведомява българската страна за решението на застрахователя  да преустанови застрахователното покритие за режима ТИР на територията на Република България.

В средата на тази година в различни институции са получени писма от генералния секретар на ИРУ, изразяващи опасенията на международната застрахователна система, администрирана от ИРУ, относно функционирането на системата ТИР в България, се посочва съобщение на Министерството на финансите. Тези писма са реакция на предявени пред АЕБТРИ искания в съответствие с процедурата на Конвенция ТИР за заплащане н дължими държавни вземания.

Предвид обстоятелството, че евентуално отсъствие на международно гаранционно покритие за превозите, осъществявани на територията на страната, би имало тежки последици за търговията и транспорта, са били предприети спешно мерки за оттегляне на финансовите претенции.

По-късно през деня стана ясно, че във финансовото министерство и Агенция "Митници"са получили официалното становище на ИРУ, в което се посочва, че TIР-системата ще продължи да функционира в Република България без прекъсване, допълниха от Министерството на финансите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ИРУ
    #6

    АЕБТРИ А бе някому стана ли ясно за какво иде реч в хубавата статия?

  2. Николов
    #5

    Ами ясно е. Български андрешковци са злоутребявали с TIR карнети, правили са далавери и не са плащали дължими митнически сборове. Държавата, за да не останат всички останали български превозвачи изолирани от международните транспорти, плаща сметката с пари от моите и твоите данъци, а ще си ги търси от виновните -- ако има какво да им вземе (и ако докато нашите доблестни следователи, прокурори и съдии вземят някакво решение, станалото не се покрие с давност).

  3. blag009
    #4

    Хихихи до окат от лето господно 2002 годика станала далаверката и ТО ве на РОДНА ЗЕМЯ????Шъ,шъ...Трай коню на зеленва морава,с ЦЪРВЕНА КРАВА????

  4. Jek
    #2

    zasto hora kato prednite 3-ma negramotnici trqbva da davat mneneie bez da razbirat. neka si gledat zaplati4kata.

  5. beck
    #1

    Ако искате да разберете за каква всъщност контрабанда става дума и защо България ще изгуби 4 млн. лв. - в-к Капитал от тази седмица. Контрабандиста е Пилето всъщност. И всички български медии вкупом мълчат за проблема ??!!!!????????

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.