Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата подписа концесията за летища Варна и Бургас

15 коментара
Държавата подписа концесията за летища Варна и Бургас

Два дни преди петчленният състав на Върховния административен съд (ВАС) да се произнесе по законносъобразността на избора на концесионер на летищата Варна и Бургас държавата сключи договор с датската компания Копенхаген Еърпортс. Тя победи в конкурса за управление на двата черноморски аеропорта през следващите 35 години, но решението се оспорва от двама от останалите кандидати – консорциума между френските Венси Концесион и Венси Еърпортс и обединението на германската Фрапорт и българската БМ Стар.

В неделя контрактът за управление на обществените летища във Варна и в Бургас бе парафиран официално от вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев и Кристиян Гор Хофман, финансов директор на Копенхаген Еърпортс и изпълнителен директор на дружеството Бургас-Варна Еърпортс, което поема черноморските аеропротове.

Подписването на договора е изключително законно. Ние сме убедени, че това е победителят, заяви Николай Василев в отговор на журналистически въпрос защо не е изчакано произнасянето на петчленката на ВАС. Копенхаген Еърпортс предложи с над 1 млрд. лв. повече концесионно възнаграждение за държавата и не знам коя е силата, която може да обърне класирането, коментира транспортният министър. Той допълни, че след като изпълнителната власт е реализирала задълженията си, наред е съдебната власт да изпълни отговорно ангажиментите си. На 14 юни ВАС  ще се произнесе по жалбите на Венси и Фрапорт/БМ Стар. Последните вече изразиха разочарованието си от подписването на договора.

До 12 юли Копенхаген Еърпортс трябва да внесе в държавната хазна 3 млн. евро еднократно концесионно възнаграждение.  През следващите 35 години датчаните ще платят общо около 1,2 млрд. евро за правото да оперират летищата. За всяка от първите десет години на концесията компанията внася банкова гаранция от 15 млн. евро, а за всяка следваща година размерът ѝ става 7,5 млн. евро. Парите са за гарантиране на изпълнението на договор, включително и плащане на годишното концесионно възнаграждения в размер на 30 на сто от приходите на черноморските летища.

Двете летища ще започнат да оперират целогодишно по 24 часа в денонощието. Аеропорт Бургас ще получи категория 4Е, а Варна – 4А. И двете летища трябва да достигнат категория за аварийно осигуряване – 8, и за обслужване на пътниците – С.  

Българското правителство получава добра сделка за много дълги години, заяви на церемонията Килт Бингер, изпълнителен вицепрезидент на Копенхаген Еърпортс. Той увери, че компанията му отдава голямо значение на концесията и се надява тя да допринесе изключително за развитието на туризма в черноморския регион, за добрия бизнес и приятелските отношения с България.

Ще започнем възможно най-бързо изпълнението на инвестиционната ни програма за двете летища, заяви Бингер. Копенхаген Еърпортс се  ангажира с 526 млн. евро вложения в аеропортовете за 35-годишния период на концесията. Част от тях ще отидат за строеж на нов терминал във Варна и реконструкция на терминала в Бургас. Тези аеропортове ще станат най-модерните в Югоизточна Европа, каза Килт Бингер. Практика на Копенхаген Еърпортс е да предлага най-добрите услуги на клиентите си в Европа, Северна Америка и Азия  срещу най-ниски летищни такси, смятаме да сторим това и в българия, допълни той. За целта местното ръководство и служителите на черноморските летища, които ще бъдат преназначени на работа за датчаните, ще преминат квалификационни курсове.

Двете търговски държавни дружества, които до момента отговаряха за управлението на двата аеропорта, ще продължат да оперират до влизането на концесията в сила, което се очаква да стане в рамките на следващите два месеца. След това те ще продадат част от активите си на концесионера, според желанието, което той проявава към имуществото на фирмите “Летище Варна” и Летища Бургас”, обясни Николай Василев. После те ще бъдат ликвидирани, тъй като ще разполагат с изключително малко активи и сериозни финансови средства, които след заличаването на дружествата ще се влеят в държавната хазна, обясни транспортният министър.

Копенхаген Еърпорт принципно проявява интерес към бъдещи концесии или приватизация на летищни активи в България, заяви Килт Бингер. С оглед на възможностите, както и в съответствие с антимонополните закона на държавата , ще се прецени участието на компанията в бъдещи процедури, свързани с български аеропортове, допълни вицепрезидентът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. кънчо
    #16

    за този малоумник има ли закони.как може да подписва това корунпирано тъпо копеле.

  2. wute
    #15

    в действие...ВАС: Концесията за летищата е подписана в нарушение на закона Прокуратурата е изискала документите по делото 13 Юни 2005 Ден след като вицепремиерът Николай Василев подписа концесията за летища Варна и Бургас с датския консорциум Копенхаген Еърпортс, Върховният административен съд де факто се произнесе, че това е станало в нарушение на закона.

  3. фърчащ датчанин
    #14

    че в България нямало съд!Върнете ми парите!

  4. Относно ДС
    #13

    Както “Седем” писа, времето до конституирането на следващото 40 НС е удобно за прокарването на прекрасни сделки като магистрала “Тракия”. Но защо ли правителството на Кобурга се е вкопчило в този проект със сизифовска упоритост? Че не е от любов към народи личи 100 км.Отговорът е, че то няма друг “изход”. Защото зад предприемачите в българо-португалското АД се ниже дългата сянка на ПГУ на ДС. Ето и фактите.Факт е, че във въпросния консорциум дялово участие от 24% държи Техноекспорт, ЕИК. Негов изпълнителен

  5. Българан
    #12

    Костов и Божков признаят за подкупа който взеха то Гад Зееви за да му подарят Балкан. Така държавата може да обяви сделката за недействителна и ще може поне да си върнем хотел "Плиска" и хотел "Черно море", за офисите на Балкан в центровете на всички големи европейски столици дори и не смея да мечтая!Костов бъди българин помогни ни да върнем поне нещо от което благодарение на теб беше ограбено от държавицата ни!

  6. bibu
    #10

    ISKAM DA SE IZNESA OT BG.NA 52 G. SAM.MRAZIA BG I BALGARITE ZASHTOTO SME LOSHI HORA.PRODAVAME STRANATA SI I SE GORDEEM S TOVA.

  7. BALGARIN
    #9

    Jiveia ot 20 godini na zapad i si obi4am rodinata Balgaria,no me boli,4e komunistite ia prevarnaha v liubia6ta maika za niakoi i ma6teha za drugi.Nikoga v istiriata i ne e imalo takava masova emigrazia ,nad 3,5 000 000,koito biagat ot mizeriata v tazi obrulena,prodadena,izmamena,ograbena i porugana maika Balgaria.Glasuvaite za Evropa,jiveite s evropeiskite narodi,a ne glasuvaite za komunistite,kakto i da se boiadisvat i nari4at sega!Ne na KGB i agentite im!Da na Balgaria i balgarite!Za mira i 6tastieto na dezata!Za pametta na hiliadite padnali za svobodata i,za deloto na gordia sin na Balgaria-LEVSKI!

  8. песимист
    #8

    Той лилипутина и сделката с БТК я обяви за не зам кво си, ама сега плащаме 100% по-високи такси за алото и третият GSM отиде в небитието, щеше да бъде с 20% по-евтин от сегашните кръвопийци, дето 20 секунди им било дълго, да ги вземат дяволите.

  9. Антон
    #7

    Никога за тези изроди !Това са животните които оставиха хората гладни и на студа, болниците без лекарства, пътищата в ужасно състояние и какви ли не още гадости. Помнете, никога БСП, никога Костов и Надежда, никога ДСП. Само в НДСВ има лъч надежда. Вярвайте им !

  10. pozdravi ot BSP za Vassilev
    #6

    ..neka gledame storenoto, a ne cveta!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.