Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата ще плаща за поддръжката на релсовия път

3 коментара
Държавата ще плаща за поддръжката на релсовия път

Министерство на транспорта вече има план как да промени финансирането на националната компания “Железопътна инфраструктура”, така че да се преодолеят проблемите с амортизацията на железния път. Това стана ясно на организирана от КНСБ дискусия за състоянието и перспективите на желеезниците.

Обсъжда се вариант държавата да поеме част от разходите на компанията за поддръжката на железния път, върху които се изчисляват инфраструктурните такси, обясни министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

Идеята на транспортното министерство е да се отделят дейностите на държавната фирма за осигуряването на безопасността на движението по железния път и тяхното финансиране да се поеме от републиканския бюджет. Според Петър Мутафчиев, издръжката за осигуряване на безопасността на движението ще струва на държавата около 30 млн. лв. годишно.

Толкова излизаха средногодишно капиталовите ремонти и новото строителство на линиите, плащани от държавната хазна през последните години. За 2006 г. сумата е двойна – 60 млн. лв., но пак е крайно недостатъчна, коментира Мутафчиев. Основните средства за ремонта и поддръжката на пътя и съоръженията се осигуряват от таксите, които жп превозвачите плащат на предприятието за достъп до линиите. Средно на година тази сума е около 150 млн.лв., но често основният ползвател на железопътната мрежа – БДЖ, закъснява с плащанията.

България е с най-високи инфраструктурни такси сред страните от Европа и след като държавата поеме част от разходите на компанията за ремонта, ще се намалят и таксите, които железопътното предприятие иска от превозвачите, поясни Мутафчиев.

Поради недостатъчните средства за текущо поддържане на железния път и съоръженията през последните години, по три четвърти от линиите са въведени ограничения на скоростта, коментира председателят на КНСБ Желязко Христов. Той поясни, че от данните, които е получил от структурите на синдиката в железницата, в момента съществуват общо 660 участъка с постоянни намаления на скоростта до 15 -25 км/ч за влаковете.

Според изпълнителния директор на “Железопътната инфраструктура” Димитър Гайдаров, трябва да се търсят принципни решения за проблемите, а не да се решават “на парче” както и досега.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев каза, че стабилността на държавното участие в железниците вече не е достатъчна гаранция за тяхното добро развитие. Не може да се разчита и само на ограничения ресурс от бюджета на европейските фондове. Според Мирчев е необходимо да се търсят и други механизми за финансиране.

Какви са плановете на правителството по отношение на жп гарите и специално с ремонта на Централна гара София, попита народният представител от ДСБ Иван Иванов. “Гара Първомай не може да бъде входна врата на България, но централната софийска гара е такава”, коментира Иван Иванов по повод ремонта на гарата в родния град на транспортния министър. 

Петър Мутафчиев отговори на народния представител, че в момента се подготвят документите и анализите за концесия на двете големи гари – София и Пловдив. За столичната жп гара се чака и становището на общината за териториите на предгаровия площад, които могат да бъдат прикрепени към концесията.

 От началото на тази година са зачестили и кражбите от инфраструктурата. Само за първите 5 месеца са регистрирани общо 532 посегателства, а нанесените материални щети на компанията от тези кражби са за над 1 млн.лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Безименен
    #3

    По принцип е вярна поговорката че Българинат е евтин на брашното а е скъп на триците.Искам да изкажа едно мое мнение като наблудател скоро станахме свидетели на няколко дераилирания на ПЖПС в междугария в които желзният път е почти нов или е на няколко години от неговото подновяване,всеки си мисли че железния път е нов и няма нужда от леко подържане тук там да речем подбиване на пропаднали настави на ръка от работниците от подръжката но май това не става защото пътя е още нов.Наблудвае следната тенденция

  2. ленин
    #2

    На кого му пука за железницата бе, направиха гари като дворци, а никой не пътува с влак, щото вървят с 15 км/ч. Кой да ги поддържа тези линии, боклукчиите вземат по-големи заплати от техниците по поддържането на пътя, пък и материали не се доставят, освен за боя на гара 1-май! Да живеят Мутафчиев & Гайдаров!!!

  3. ceco
    #1

    На следващия ден се поздравявах, когато платих едва 7.50 долара за първокласно място във влака, който щеше да ме откара на 5 часа разстояние и след това открих, че всъщност разстоянието е едва 150 мили, тоест дистанция, която френски влак би покрил за по-малко от час

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.