Държавата ще плаща за поддръжката на релсовия път

Държавата ще плаща за поддръжката на релсовия път

Министерство на транспорта вече има план как да промени финансирането на националната компания “Железопътна инфраструктура”, така че да се преодолеят проблемите с амортизацията на железния път. Това стана ясно на организирана от КНСБ дискусия за състоянието и перспективите на желеезниците.

Обсъжда се вариант държавата да поеме част от разходите на компанията за поддръжката на железния път, върху които се изчисляват инфраструктурните такси, обясни министърът на транспорта Петър Мутафчиев.

Идеята на транспортното министерство е да се отделят дейностите на държавната фирма за осигуряването на безопасността на движението по железния път и тяхното финансиране да се поеме от републиканския бюджет. Според Петър Мутафчиев, издръжката за осигуряване на безопасността на движението ще струва на държавата около 30 млн. лв. годишно.

Толкова излизаха средногодишно капиталовите ремонти и новото строителство на линиите, плащани от държавната хазна през последните години. За 2006 г. сумата е двойна – 60 млн. лв., но пак е крайно недостатъчна, коментира Мутафчиев. Основните средства за ремонта и поддръжката на пътя и съоръженията се осигуряват от таксите, които жп превозвачите плащат на предприятието за достъп до линиите. Средно на година тази сума е около 150 млн.лв., но често основният ползвател на железопътната мрежа – БДЖ, закъснява с плащанията.

България е с най-високи инфраструктурни такси сред страните от Европа и след като държавата поеме част от разходите на компанията за ремонта, ще се намалят и таксите, които железопътното предприятие иска от превозвачите, поясни Мутафчиев.

Поради недостатъчните средства за текущо поддържане на железния път и съоръженията през последните години, по три четвърти от линиите са въведени ограничения на скоростта, коментира председателят на КНСБ Желязко Христов. Той поясни, че от данните, които е получил от структурите на синдиката в железницата, в момента съществуват общо 660 участъка с постоянни намаления на скоростта до 15 -25 км/ч за влаковете.

Според изпълнителния директор на “Железопътната инфраструктура” Димитър Гайдаров, трябва да се търсят принципни решения за проблемите, а не да се решават “на парче” както и досега.

Председателят на парламентарната комисия по транспорт и телекомуникации Йордан Мирчев каза, че стабилността на държавното участие в железниците вече не е достатъчна гаранция за тяхното добро развитие. Не може да се разчита и само на ограничения ресурс от бюджета на европейските фондове. Според Мирчев е необходимо да се търсят и други механизми за финансиране.

Какви са плановете на правителството по отношение на жп гарите и специално с ремонта на Централна гара София, попита народният представител от ДСБ Иван Иванов. “Гара Първомай не може да бъде входна врата на България, но централната софийска гара е такава”, коментира Иван Иванов по повод ремонта на гарата в родния град на транспортния министър. 

Петър Мутафчиев отговори на народния представител, че в момента се подготвят документите и анализите за концесия на двете големи гари – София и Пловдив. За столичната жп гара се чака и становището на общината за териториите на предгаровия площад, които могат да бъдат прикрепени към концесията.

 От началото на тази година са зачестили и кражбите от инфраструктурата. Само за първите 5 месеца са регистрирани общо 532 посегателства, а нанесените материални щети на компанията от тези кражби са за над 1 млн.лв.

Споделяне
Още от Бизнес