Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата си взе обратно Варненска корабостроителница срещу 35,5 млн.лв.

0 коментара

Държавното параходство "Български морски флот" спечели съдебния търг за активите на обявената в несъстоятелност Варненска корабостроителница. Държавната фирма вдигна до 35,5 млн.лв. - с 3 млн.лв. над минималната цена.

В наддаването участваха само две фирми - частната "Еврометал" АД и държавното параходство "Български морски флот". "Еврометал" се отказа в наддаването на 35 млн.лв. И двамата участници писмено са декларирали, че ще запазят основната дейност на завода. Краят на търга бе проследен лично от вицепремиера Николай Василев.

Индонезийската компания "Сигазко", на чието участие се надяваше вицепремиерът Николай Василев, не успя да представи навреме необходимия депозит за участие в търга от 3.9 млн.лева. В търга не участва и гръцкият магнат Минос Кириаку, който през миналата година прояви интерес към корабостроителницата и направи специална среща за нея с вицепремиера Василев. Кириаку е купил част от корабостроителница на корпорацията "Хюндай" в Корея и това променило плановете му за България, обясни неговата представителка у нас Силва Зурлева. В наддаването не участваха и американската "Холгън марийн груп" и норвежката "Клевен груп", сочени доскоро като кандидат-купувачи.

Според Дарик радио, принципалът на Български морски флот - транспортното министерство, не знаел за участието на фирмата в наддаването и не е давал разрешение. Ръководството на БМФ е взело снощи окончателното решение за участие в търга, каза генералният директор на БМФ Гено Генов, цитиран от радиото. Министерството бе уведомено и нямаше нищо против, заяви пред mediapool.bg обаче Соня Момчилова, пресаташе на министър Пламен Петров.

Ако спечелим търга за Варненската корабостроителница, първо ще довършим недостроения си кораб "Триадица", а след това ще продадем завода, каза още шефът на БМФ, преди финала на търга. Самото параходство ще бъде приватизирано, но още не е изготвена стратегията за раздържавяването му. Според пресаташето на Пламен Петров, с Варненската корабостроителница като нов актив на БМФ ще се занимава не транспортното министерство, а Агенцията за приватизация. Тъй като след обявяването на процедурата за раздържавяване на БМФ, АП поема разпоредителските функции от транспортното министерство.

"На път е да приключи дългата 3 години и 3 месеца епопея на Варненската корабостроителница, обречена досега на бавна смърт. С продажбата ѝ днес за 35,5 милиона лева заводът има възможност да започне втори живот. Сега топката е в ръцете на новия собственик - Параходство "Български морски флот", каза вицепремиерът Николай Василев по повод завършилия търг за активите на корабния завод. Той обеща пълното съдействие на държавата да помогне на новия собственик.

Генералният директор на "БМФ" капитан Гено Генов каза: "Доста сериозни пари сме налели досега в корабостроителницата - 9,5 милиона долара. За нас беше много важно да си вземем корабите, в които сме вложили толкова пари. Поради начина по който се продава корабостроителницата, единственият начин бе да участваме в търга до разумни граници."

Първата задача на новият собственик ще е да огледа завода и да се заеме с дострояването на започнатите кораби. Капитан Генов каза още, че БМФ няма да се хвърля в неразумни авантюри в този тежък и за параходството момент, а ще направи задълбочени бизнеспланове за перспективите за развитие на корабостроенето.

В следващите пет дни се очаква новият собственик да плати цената от 35,5 милиона лева.

Първи, в 10 ч., днес подадоха документи "Еврометал" - АД. Фирмата, заедно с гръцката "Виохалко", са собственици на пернишкото металургично предприятие "Стомана". "Еврометал" внесоха и изисквания банков депозит - 10% от оценката на активите на корабостроителницата, извършена от Прайс Уотърхауз Купърс. Варненската корабостоителница е оценена на 39,7 млн.лв.

В 11,45 ч. в наддаването се включи и крайния победител - параходство "Български морски флот". Като кредитор на корабостроителницата, БМФ не е внасяло депозит.

Първоначално оферти се приемаха до 14 ч., след това срокът се удължи до 17 ч. Удължаването бе заради проблемът на индонезийската компания Сигазко с превода на банковия депозит.

Адвокатът на фирмата съобщи, че банковата сметка е била обявена миналата сряда и преводът на депозита е трябвало да мине през европейски банки, които обаче не работели заради великденските празници. Той получил лично уверение от вицепремиера Николай Василев, че офертата на Сигазко ще се признае, ако депозитът пристигне до 17 ч. Той обаче не пристигна и Сигазко отпадна от наддаването.

На 12 ноември 1997 г. държавата откри процедура по приватизация на 75,10 % от капитала на Варненска корабостроителница, натрупала огромни загуби. За консултант бе избрана международната компания DFC. Единственият кандидат бе работническо-мениджърското дружество "Варненска корабостроителница инвест", което бе атакувано съдебно и до сделка не се стигна.

На 8 юли 1999 г. корабостроителницата бе обявена в несъстоятелност. На 20 януари 2000 г. варненският Апелативен съд върна процедурата по несъстоятелност и започна набиране на оздравителни планове от кандидат-купувачи на завода.

Британската компания "Камел леард" предложи оздравителен план, който бе одобрен на 30 август 2000 г. на общо събрание на кредиторите. Планът бе одобрен от Окръжния съд на 29 декември 2000 г. и от Апелативния съд на 9 април 2001 г., независимо от съдебното обжалване от страна на 11 кредитори, сред които параходство БМФ, "Делфин 1", Централна кооперативна банка. Междувременно самата компания "Камел леард" бе обявена в процедура по несъстоятелност.

С решение от 18 октомври 2001 г. Върховният касационен съд отмени решенията на апелативните магистрати, а по-късно Апелативният съд отказа да утвърди оздравителния план.

Като принципал на завода, в края на миналата година министерството на икономиката поиска от съда да обяви корабостроителницата в несъстоятелност. Варненският корабен завод е задлъжнял на 5063 кредитори с 165 498 427,71 лв. според решенията на общото събрание от 30 август 2000 г. Окръжният съд обяви несъстоятелността, която влезе в сила на 21 януари т.г.

"Варненска корабостроителница" АД притежава терен над 150 дка на брега на варненския залив, две докови камери за кораби до 100 000 т дедуейт, производствени сгради с обща покрита площ над 60 дка, достроечни кейове с обща дължина над 500 м, където едновременно могат да акостират до 4 кораба с газене до 12 м, тилово стопанство, инфраструктура. Институтът по корабостроене, който е към активите на завода, има лиценз за проектиране чрез супермодерни технологии. На различен строителен етап в завода има 12 плавателни съда. Върху три от тях е учреден залог.

Дружеството е с регистриран капитал 2 302 553 лв., разпределен в акции по 1 лв. Няма клонове и представителства. Акционер е в четири дружества с общ размер на инвестицията 15 000 лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.