Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавата замразява акциза на дизела за две години

9 коментара
Държавата замразява акциза на дизела за две години
В следващите две години няма да се увеличават акцизите на дизеловото гориво и безоловния бензин. Този ангажимент пое зам.-министър Кирил Желев от името на Министерството на финансите на срещата във вторник с превозвачите, производителите и доставчиците на горива в България. На разговорите, проведени във втория ден на протестите на превозвачи срещу рязкото поскъпване на горивата, присъстваха министрите Петър Мутафчиев и Петър Димитров.

Предупредителните протестни действия с походи на тежки камиони по магистралите са насочени срещу високата цена на дизела, поскъпването на винетните такси, както и срещу издаването на разрешителни на играчи в бранша, които, според протестиращите, са неподготвени и подбиват пазара. Превозвачите твърдят още, че българските дистрибутори са сключили тайно картелно споразумение за вдигане на цените, докато в съседните страни горивата са по-евтини.

Цените на билетите за междуградските автобуси поскъпват с 5-7%

От 5 % до 7 % ще се повишат цените на билетите за автобусните превози от 25 май, съобщи изпълнителният директор на фирми “Етап Адрес” и “Груп Плюс” Галя Топалова пред агенция “Фокус”. Напрежението стана нетърпимо и ще обявим стачни действия, ако няма адекватна реакция от страна на държавата, обясни тя.

“Вдигането на цените на автобусните билети пак няма да отговаря на увеличението на дизела”, допълни Топалова, според която 50-60% от себестойността на превоза е от цената на горивото. По думите ѝ заради високата цена на дизела поскъпването на билетите трябва да бъде между 30 и 40%, “което обаче означава, че ние няма да бъдем конкурентни на БДЖ, на които всеки български гражданин дава от джоба си”.

"Ако се приеме предложението да не се вдигат две години акцизите на горивата, пропуснатите ползи за бюджета ще бъдат около 160 млн. лв. годишно. Основна цел обаче е неутралната данъчна политика, без да се изкривява пазарът”, каза след края на преговорите зам.-министърът на финансите Кирил Желев.

През 2011 г. обаче акцизът на безоловния бензин ще се вдигне с 25 лева на 1000 литра, а за дизеловото гориво – 15 лева на 1000 литра, обясни министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Така до 2013 г. България ще изпълни ангажимента си акцизът на горивата в България да достигне минималната за Европейския съюз стойност.

Зам.-министър предупреди вносителите на горива “да внимават”

Кирил Желев обясни доста неясно, че ще се работи в посока "въвеждане на реципрочно ограничителни мерки за ограничаване на нелоялната конкуренция по отношение вноса на горива от трети страни". Това бе разтълкувано като предупреждение към вносителите на горива от съседни страни като Турция и Сърбия да внимават.

Министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров допълни, че с финансовия министър Пламен Орешарски са се разбрали да питат Европейската комисия за възможността за дерогация (отмяна) на договореностите за поетапното вдигане на акциза, както и за вътрешно преразпределение на акцизните ставки върху различните видове горива. това на практика означава, че ако ЕК откаже, вдигането на акцизите ще продължи още от догодина.

По повод на предложението на превозвачите за въвеждане на схема с връщане на платения акциз Кирил Желев обясни, че такива прецеденти има във Франция, Испания и Белгия. В тези държави обаче са надхвърлени минималните за ЕС равнища на акцизните ставки и преотстъпването на акциз там е под 10% от достигнатото равнище, обясни Желев.

Другият ангажимент на управляващите към превозвачите е да се даде живот на старата идея за онлайн връзка на бензиностанциите с данъчната администрация.

Това не може да бъде фиксирано във времето и изпълнението трябва да се координира между министерствата на икономиката, на финансите и на вътрешните работи, както и да се уточни как ще се финансира подобно начинание и какви средства ще са необходими, каза Петър Димитров. От бранша коментираха, че преди 5 години, когато се роди идеята за онлайн връзката за ограничаване на сивата търговия с горива, сумата е била 8 млн. лева.

Спирането на регистрацията - само при обявена криза

По повод на искането на превозвачите да бъде спряно регистрирането на нови участници на пазара, министърът на транспорта Петър Мутафчиев обясни, че това можа да стане, само ако България обяви пред ЕК, каквито са изискванията, че в превозваческия бранш у нас има криза. Тогава ще може да се прекрати регистрацията на нови превозвачи за не повече от 6 месеца.

Изпълнението на тези ангажименти се поверява на работна група с ръководител зам.-министър Кирил Желев и членове Андрей Делчев от Асоциацията на газовите и петролните фирми, Володя Киров, директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация” в Министерството на транспорта, Стефан Узунов, директор на дирекция "Обща икономическа политика" в МИЕ, Миролюб Столарски и Койчо Русев от Конфедерацията на съюзите в автомобилния транспорт.

Представители на превозвачите заявиха, че не са напълно удовлетворени от постигнатите договорености. Те не гарантират, че протестите им са приключили и че няма опасност от ефективни стачни действия. Причината, според тях е, че дребните превозвачи, които изпитват най-големи затруднения от ситуацията на пазара, няма да се задоволят с ангажименти, които не водят до промяна, а най-много до запазване на статуквото.

Андрей Делчев от Асоциацията на петролните и газови компании коментира, че производителите и дистрибуторите на горива са успели да се защитят срещу обвиненията в картелизация. Асоциацията ще се обърне към Комисията по конкуренция и тя да провери дали има картелни споразумения.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. az
    #10

    Естествено, нали руската мафия им е основен спонсор, как няма да се борят със зъби и нокти да ограничават и пречат на всеки конкурент. Защо тези тиквеници обаче не коментират,защо цената бензина и дизела по бензиностанциите са на средно-към високо европейско ниво, което означава, че при тези акцизи цената на горивата е спекулативно завишена!

  2. Антиком
    #8

    Членуващите във великото семейство на съветския съюз плесенясъли мозъци,смятащи че всичко е тяхно и на партията им произвеждат новини винаги започващи с "ЩЕ".

  3. dedov
    #7

    първа частна банка без коментар

  4. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #6

    КОГО ЛЪЖАТ ТИЯ КОПИЛЕТА ...ТУКА В ШВЕЦИЯ ВСЕКИ ДЕН СЕ УВЕЛИЧАВАТ БЕНЗИНИТЕ И ДНЕС БЕШЕ 13.45 КРОНИ ЗА ЛИТЕР !ПРЕДИ ТРИ ДНИ СЕ ГОВОРЕШЕ, ЧЕ ЩЕ ДЕ УВЕЛИЧИ БЕНЗИНА ДВОЙНО НА 25 КРОНИ !Е КАК В ШВЕЦИЯ ЩЕ СЕ УВЕЛИЧАВА, А ВО БУЛГАРИСТАН НЯМА ДА СЕ УВЕЛИЧАВА !КОГО ЛЪЖАТ БЕ НИИНАТА МАМА ДЕЙБЯ !ДА СЕ ВЗЕМА ОРЪЖИЕТО И ДА СЕ СТРЕЛЯ СРЕЩУ ОБИРНИЦИТЕ НА НАРОДА ОТ ПРИСТЪПНАТА ПРИВАТИЗАЦИЯ !ВСИЧКО ДА СЕ ВЪРНЕ НА БЪЛГАРСКИЯТА НАРОДИ ИЛИ СМРЪТ ГРОЗНА ОТ ТОЗИ НАРОД !СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВШВЕЦИЯ

  5. Dizel
    #5

    Основен политикоикономически постулат: Цената на стоката е огледало на обществените отношения! Световните обществени отношения се характеризират с глобално влияние на определени решения. непрекъснатото покачване цената на петрола е именно такова "определено решение". То въздейства върху икономиката на всички страни в света, има глобално измерение. Кой взема това решение?? ООН, ЕС, МВФ, СБ, НАТО, ОПЕК, Федералния

  6. Dizel
    #4

    Та коя институция определя цената ми, по която ме търгуват на борсите? Каква е производствената цена на един барел петрол? А каква е борсовата му цена? Ако има някаква разлика в тези цени, то как се разпределя тази разлика и за какво се използва? Очевидно не в интереса на обществото, щом покачването на цената предизвиква протести и отчуждение от потребяването ми. Чрез цената на петрола се търси начин световното човешко общество да се набута в непрекъсната мирна криза, която да замени другата перманентна

  7. Превозвач
    #3

    а печалбите на монополистите.

  8. будала
    #2

    които иначе ще дават на края на годината като ИЗЛИШЪК на обръчите от фирми. Знаете ли , че само за първото тримесечие са се събрали над милиард и половина ИЗЛИШЪК. А излишък на практика означава ИЗЛИШНО събрани средства от нас , данъкоплатците, чрез ИЗЛИШНО завишаване на данъци (вкл. ДДС), такси, акцизи...

  9. И.Хаджийски
    #1

    Който сее уралски петрол жъне дизел по-скъп от бензина.Така че няма от какво да се оплакваме- получихме това което сме поискали.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.