Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавните транспортни фирми влошават състоянието си

Чакаме Брюксел да одобри помощ от 170 млн. лв. за железниците, които са най-зле

1 коментар
Ръководството на транспортното министерство отчете работата си, сн. БГНЕС

Финансовите резултати на държавните транспортни дружества са се влошили през изминалата година, единственото подобрение е при "Български пощи" и пристанище Русе, дори Летище-София и РВД са намалили сериозно печалбите си за първите шест месеца на 2014 г. спрямо предходната година. Това сочат представени от транспортния министър Данаил Папазов в четвъртък данни за състоянието на фирмите от системата на неговото ведомство при отчета на свършената работа в отиващия си мандат на правителството на Пламен Орешарски.

Най-тежко остава положението в железопътния сектор, където влияние обаче са оказали и започналите над 100 крайно належащи ремонти на релсовия път с пари от оперативната програма "Транспорт". Накъсването на маршрутите заради жп строежите влияе върху товарите за "Българските държавни железници" (БДЖ), които отчитат спад на транзитните товари с 43 на сто. Така холдингът за полугодието на 2014 г. е на загуба от над 21 млн. лв., докато за цялата предходна година отрицателният резултат е бил около 9 млн. лв., а през 2012 г. компанията е била на минус над 29.5 млн. лв. Папазов отбеляза, че в сега посочения финансов резултат не са включени приходи от продажби на имоти на железницата, но не уточни на каква сума са сделките.

В същото време БДЖ има дългове за над 600 млн. лв., за чието изплащане и е притискана от кредиторите си, които дори взеха решение да бъдат продадени 25 мотриси "Дезиро" и над 3500 товарни вагона за уреждане на борчовете.

От БДЖ обаче са направили финално предложение към кредиторите се да им бъдат опростени 30% от дължимите суми, а изплащането на останалия борч да бъде разсрочен за 6 години, макар кредиторите да искат срокът за погасяване на парите да е по-кратък, обясни министърът. Той допълни, че очаква всеки момент да се проведе финалната среща за реализиране на споразумението. Вероятно обаче тези преговори ще останат за следващия министър и това ще е най-тежката му задача, смята Папазов.

Той допълни, че се чака решение на Европейската комисия по повод поискана от България нотификация на държавна помощ за железницата от 170 млн. лв., с която да се покрия нейни задължения, възникнали преди влизането на България в ЕС.

По негативен финансов резултат втора в класацията на транспортните дружества е Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която за първите шест месеца на 2014 г. отчита загуба от 18.7 млн. лв. при общо за предходната година загуба от почти 19.6 млн. лв.

Летище-София отчита печалба от 1.8 млн. лева за полугодието на 2014 г, което е доста по-зле в сравнение с миналогодишната печалба от 12 млн. лв. Аеропортът в Пловдив е на загуба от 363 хил. лв.

В предприятието "Ръководство на въздушното движение" (РВД), което миналата година е приключило с печалба от над 35 млн. лв., сега за първите шест месеца тя е десет пъти по-ниска - едва 3 млн. лв. Държавното предприятие "Пристаищна инфраструктура" също върви назад с печалба от 1 млн. лв. за полугодието на 2014 г. срещу 14.4 млн. лв. положителен резултат през 2013 г.

От пристанищата подобрение се отчита само при русенското, което за полугодието отчита над 670 хил. лв. печалба при общо миналогодишна 490 хил. лв. Бургаското и видинското пристанища дърпат назад. Най-сериозно е положението при порт Бюургас, който за шестте месеца на 2014 г. отчита печалба от едва 96 хил. лв. срещу миналогодишни над 4.2 млн. лв. Варненското изглежда запазва позициите си с печалба за полугодието от близо 2.2 м лн. лв. при годишен положителен резултат за 2013 г. от 4.2 млн. лв.

"Български пощи" излизат на плюс 146 хил. лв. към края на юни 2014 г. спрямо 2012 и 2013, когато е било на загуба съответно с 3.1 млн. лв. и 28 хил. лв.

"Има предпоставки за извършване на сериозни реформи, не само в железопътния транспорт, а и във всички други сектори", каза още Папазов.

Основните ни цели са за завършване на жп инфраструктурата там, където е започната в момента. Опитахме се да наложим едно по-високо темпо, което да успее да вкара всички проекти в крак със сроковете, които са били в договорите, допълни транспортният министър.

Най-спешните задачи във ведомството са да се следят европроектите, чийто срок за завършване изтича скоро.

Според представените от Данаил Папазов данни към 30 юни 2014 г. по европрограмата "Транспорт" са сключени 115 договора за над 3.911 млрд. лв, а на бенефициентите са изплатени над 2.383 млрд. лв., което е 60.84% от ресурса на програмата.

По думите му за една година ведомството е увеличило с 20 процента разплатените средства по европрограмата.

Последният договор по ОП "Транспорт” ще е за ремонта на железопътна гара Бургас и ще бъде подписан тази седмица, обясни Папазов.

Той отчете още изготвени от министерството му 12 законопроекта от юни миналата година досега и приети 38 подзаконови актове, чиято цел е разрешаване на проблемите в сектора и подобряване на бизнес средата, намаляване административна тежест.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Знайко
    #1

    Открай време политическите сили вкарват в Министерство на транспорта най-големите некадърници и мошеници. Дори Костов, когото общо взето уважавам за много други неща, държа там "разбойника" Краус. Помните ли Нейчо Неев и плеядата подобни нему? Единственото малко по-свястно лице беше Никито Василев. Но сегашният управляващ екип май бие всички рекорди по некадърност. На всичкото отгоре са им дали да отговарят за Електронното правителство. И после се чудим, че го няма...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.