Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Държавният газов монополист от догодина става холдинг

3 коментара
Държавният газов монополист от догодина става холдинг

До края на 2006 г. държавното дружество “Булгаргаз” ще се преструктурира в холдинг, съобщи във вторник Кирил Гегов, изпълнителен директор на “Булгаргаз” пред журналисти. Разделянето на компанията на две дружества за търговия и за доставки на природния газ се изисква от Газовата директива на Европейския съюз, като първа стъпка към разбиване на монопола и насърчаване на конкуренцията в сектора, които засега остават само на хартия. Планът за преструктурирането на “Булгаргаз” в Европейската комисия от края на миналата година, чака се одобрение и от Министерството на икономиката и енергетиката, което е принципал на газовото дружество.

От догодина на пазара ще съществува “Булгаргаз холдинг”, където ще има четири дружества.

Общественият доставчик, който ще купува руското синьо гориво от “Газпром” и от “Мелроуз”, добиваща газ край Галата, Варна, и съответно след това ще го продава на вътрешния пазар, ще запази наименованието “Булгаргаз”. Той ще получи всички договори за доставка, транзит и продажба на природния газ. Това се прави, за да не се налага прехвърляне на сегашните договори, сключени от “Булгаргаз”, на друго юридическо лице. Ако се смени името на дружеството, може да създадат предпоставки за предоговаряне на някои условия по вече сключените контракти, обясни Гегов.

Явно по този начин държавата се опитва да не даде и най-малък повод за повдигане на нови претенции от страна на “Газпром” за промяна на транзитния договор, каквито неминуемо биха били налице при смяна на името на българската газова компания, с която е сключен дългогодишния договор до 2010 г.

Бъдещото дружество “Булгартрансгаз” ще поеме управлението на газопроводите, комперсорните станции, газоразпределителните станции, диспечерските центрове и газохранилището в Чирен. То ще сключва договорите за транспорт на горивото с “Булгаргаз”.

Третото дружество ще е “Булгартел”, което и в момента е 100 процента собственост на “Булгаргаз”. То ще продължи да се занимава с оперирането на част от изградената от компанията оптична кабелна магистрала.

Четвъртата фирма от замисления газов холдинг ще е “Набуко България”, което ще оперира българския участък от проектирания газопровод за доставка на синьо гориво от Каспийския регион. Това дружество все още не е създадено, уточни Кирил Гегов.

Наследник на всички активи на сегашната “Булгаргаз” ще е “Булгаргаз холдинг”. Нуждата от шапка на разделените дружества Гегов обясни с по-добрата координация на дейностите на самостоятелните фирми. Компанията майка ще е тази, която ще води инвестиционната газова политика и ще финансира бъдещото участие в строителството на тръбопровод до Сърбия, който е предвиден в договора с “Газпром”. Той се очаква да струва около 50-60 млн. евро. Около 400 млн. евро пък трябва да е самостоятелното финансиране на България в проекта “Набуко”, където държавата ни има равен дял участие заедно с Турция, Румъния, Унгария и Австрия.

Бъдещият холдинг ще е акционер в “Бургас-Александруполис”

“Булгаргаз холдинг” ще стане и акционер в проекта за изграждане на петролопровода “Бургас-Александруполис”, съобщи Валентин Иванов, зам.-министър на икономиката и енергетиката и председател на Съвета на директорите на “Булгаргаз”. Точно какъв дял от бъдещата проектна компания за изграждане и експлоатация на нефтопровода ще придобие “Булгаргаз” ще стане ясно на срещата на българо-руско-гръцката работна група, планирана за март в Атина, допълни той.

Интерес за акции от бъдещия оператор на тръбата от руска страна имат финансовото дружество на “Газпром” – “Газпромбанк”, чрез дъщерната си “Сибнефт”, “Шеврон” и консорциумът между Тюменската нефтена компания и Бритиш петролеум. От гръцка страна потенциални инвеститори са фирмите “Гръцки петрол ЛП”, “Лацис Груп” и “Прометеус Газ”,  обединени с ДЕП-Тракия. От българска страна досега принципен интерес е заявяван от “Универсален терминал Бургас”, в което акционери са държавната “Техноекспортстрой” и частната “Фронтиер”, и регистрираният преди две години консорциум "Трансболкан ойл пайплайн България". Седемте фирми във втория потенциален акционер обаче не бяха много единни дали и как да продължат участие в проекта.

“Булгаргаз холдинг” на практика ще представлява България в “Бургас-Александруполис”, за да може от държавно ниво той да слезе на частно, обясни Иванов. Дружеството обаче засега няма интерес към другия петролопровод, който ще се изгражда през българска територия – Бургас-Вльора. Въпросът не е актуален, заяви зам.-министърът.

Заемът, който “Булгаргаз” има към “Газпромбанк” няма да е проблем за новата структура, тъй като до 25 юни 2006 г., той ще бъде погасен. Тогава дружеството ще внесе последната си вноска от 4,4 млн. долара от кредита на стойност малко над 47 млн. долара.

Преструктурирането на “Булгаргаз” няма да се използва като претекст за изваждане на активи на дружеството от забранителния списък за приватизация на държавни фирми, заяви Валентин Иванов. Въпреки заявявания отдавна интерес към придобиване на части от газовата компания, потвърден наскоро от “Газпром”  с искане за придобиване на част от газопроводите през българска територия, държавата ще запази собствеността си върху дружеството. В списъка с държавни фирми, неподлежащи на продажба, просто името на “Булгаргаз” ще се смени с това на новия “Булгаргаз холдинг”, обясни  зам.-министърът. Той допълни, че в момента не се водят политически разговори за това кога да се извади газовият монополист от забранителния списък.

Разделят на две преносната такса за газа

В следващите девет месеца новата юридическа структура и нейните компании трябва да получат всички лицензи и разрешителни за опериране на енергийни ни пазар, каза Кирил Гегов. Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) трябва да раздели и сегашната транспортна такса на “Булгаргаз”. Вече ще  трябва да има две такси – за “Булгартрансгаз” за трансопртиране на синьото гориво и за търговска надценка на “Булгаргаз”. Гегов не пожела да се ангажира с техните размери. Той обаче каза, че се направи всичко възможно разделянето на сегашната такса да не доведе до увеличение на цената на природния газ. Промяна на цената на синьото гориво обаче може да има заради движение в цените на петрола и на курса на долара, които са определящи за формирането на стойността на руския газ, внасян у нас, допълни шефът на “Булгаргаз”. Прекалено е рано да се говори какви ще са цените за второто тримесечие на горината, които газовата компания ще поиска от ДКЕВР, каза още той.

Дружеството ще настоява след преструктурирането му транзитните такси за преноса на руския природен газ да влизат в холдинга, а не в държавния бюджет, каза Гегов.

В момента “Газпром” не ни плаща в брой транзитната такса за транспортирането на синьото гориво до Гърция, Турция и Македония, а ни дава гориво за същата стойност, което на практика поевтинява цената на останалите доставки по дългогодишния договор. Затова и реално в “Булгаргаз” не влизат пари. За да се реализират тези постъпления, както отдавна иска дружеството, или трябва държавата да започне да изплаща на “Булгаргаз” съответния размер на транзитните такси, или да се промени наистина транзитния договор за бартер на гориво срещу тарифата за пренос с “Газпром”. Именно за последното и настоява руската компания от известно време, което обаче се отбива като предложение от българската държава.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. NAVIGATOR
    #4

    NA GOSPODINA 6TE KAJA , 4E IKONOMI4ESKA OBOSNOVKA NA PROEKTA E PRAVENA OT GERMANSKATA FIRMA ILF PREZ 2001 I 2004.S POKA4VANE NAVLATA ZA TANKERI( ZADRUSTVANIQ NA BOSFOR)TAKUV PROEKT E VSE PO-AKTUALEN. MOETO MNENIE E ,4E V MOMENTA SE IZ4AKVA DA SE VIDI KAKUV 6TE BUDE EFEKTA OT PETROLOPROVODA BAKU-TBILISI-CEYHAN(BTC).SU6TIQT STARTIRA PREZ DEKEMVRI 2005.DANO TURSKOTO LOBI V PARLAMENTA NE STOPIRA INTERESITE NA STRANATA, TUI KATO TOZI PROEKT BI BIL KONKURENTEN NA BTC.

  2. gega
    #2

    Фамилията е Гегов, а не Гегев(начало на трети абзац отдолу нагоре).

  3. 4i4o vi
    #1

    Tai kato nikoi ne iska da har4i pari za tozi neizgoden neftoprovod, yasno e 4e Ovcharov iska da izpolzva BGaz za doina krava. Pravili li sa ocenka za ikonomi4ewska efektivnost ili tova im e naredeno ot Moskva>?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.