Датските медии се обединяват, за да се договарят с интернет гигантите

Стиг Йорсков, генерален директор на JP-Politikens Hus

Основните медии в Дания ще се обединят, за да преговарят колективно за авторските си права с интернет гиганти като Гугъл и Фейсбук, съобщи един от отговарящите за инициативата, която е първа по рода си в Европа, предаде Франс прес.

Тридесетина медии, сред които обществените медии Датско радио и ТВ2 и почти всички датски медии, са основали организация, която официално ще започне да действа от сряда, каза за АФП Стиг Йорсков, генерален директор на JP-Politikens Hus - най-голямата датска медийна група за печатни издания.

Участниците ще бъдат представлявани общо при преговори и осигуряване на правата им, между които и т.нар. сродни права, признати с директива на Европейския съюз.

Обединението ще работи като компания за авторски права в нашите обсъждания с големите технологични компании като Гугъл и Фейсбук, уточни Йорсков, потвърждавайки информация на в. "Файненшъл таймс".

Главното ни искане е технологичните гиганти да плащат справедлив дял за информационното съдържание, създадено от датските медии, което те използват и от което печелят, изтъкна Йорсков.

Целта е да се постигне по-голяма сила за преговори в момент, когато пресгрупите изразяват съжаление за отделни непрозрачни споразумения между ГАФА (Гугъл, Епъл, Фейсбук, Амазон) и някои медии, подчерта Йорсков.

Интернет гигантите използват стратегия "разделяй и владей" и това, което се надяваме да постигнем, е колективно споразумение, което ще облагодетелства целия сектор, каза още директорът на главната датска пресгрупа.

През 2019 г. директива на ЕС за авторските права, установи т.нар. "сродни права" в полза на издатели и информационни агенции, за да се възмезди използването на тяхното онлайн съдържание.

Тази директива вече доведе до рамково споразумение между Гугъл и френската преса през 2020 г., но плащанията остават двустранни и споразумението на включва всички медии.

В датския вариант отделните участници се отказват да защитават собствените си продукти.

"Медийните компании прехвърлиха мандата си на организацията. Става дума за подход, добре познат и доказан в Дания и се надяваме по този начин да получим най-добрите резултати, без това непременно да е свързано с конкретен информационен продукт", подчерта Йорсков.

Този подход, за който се твърди, че е първи в Европа, се предприема докато Брюксел е в разгара на офанзива с два проекта за директиви (за цифровите услуги и единния цифров пазар), насочени към значително засилване на регулациите на онлайн платформите.

Йорсков каза, че обсъжданията с ГАФА може да започнат "доста бързо". Вече имаше неформални контакти с Гугъл. Ние обаче не прибързваме и искаме да направим нещата както трябва, обобщи той.

Двадесет и деветте участници в новото датско обединение ще се срещнат в петък на първото си заседание, предаде Ройтерс. Преговорите с Гугъл и Фейсбук ще започнат след тази първа среща. След това ще има и разговори с Туитър.

Съгласно промяната в директивата на ЕС за авторските права, платформи за споделяне като Гугъл и Фейсбук ще трябва да поставят филтри, за да не могат потребителите да качват материал, свързан с авторско право, каквито са новините.

"Това не е съдържание, създадено за безплатна употреба", каза Андерс Краб-Йохансен, главен изпълнителен директор на "Берлингске" - датска медийна къща и съосновател на новото обединение. "Става дума за известно неразбиране от страна на калифорнийците", каза той, имайки предвид това, че интернет гигантите са базирани в Калифорния.

"Тласък за тази инициатива е получен донякъде от музикалната индустрия", каза Йорсков. Музикантите колективно договорят права с музикалните стрийминг платформи като Спотифай.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?