Депутати в спор дали новите правила за шофьори са абсурдни и корупционни

Депутати в спор дали новите правила за шофьори са абсурдни и корупционни
Предложението на кабинета теоретичният изпит за шофьорска книжка да се поеме от частник, избран с конкурс, вместо от държавата, създава условия за корупция, обслужва определени интереси и ще доведе до оскъпяване на документа. Това е мнението на депутати и от опозицията, и от управляващото мнозинство по повод обсъдените в четвъртък от парламента поредни промени в Закона за движение по пътищата, предложени от МС.

Те предвиждат организирането, провеждането и оценяването на изпита с листовките вече да не е ангажимент на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), както в момента, а на "лице", избрано чрез конкурс, което ще заплаща определена такса на държавата.

Администрацията ще продължи да определя условията и реда за провеждане на изпитите, ще изготвя листовките и ще осъществява контрол върху цялата дейност на избраната организация. Държавата ще си запази механизми за недопускане на необосновани увеличения на цената за явяване на изпит, пише в мотивите към промените в Закона за пътищата. В момента цената на листовките е 45 лв., но прехвърлянето на изпита към частник обезателно ще доведе до оскъпяване на услугата.

Към желаещите да поемат теоретичния изпит за шофьорска книжка ще има изисквания за материална база и оборудване, наличие на възможности за провеждане на изпити най-малко в областните центрове, за квалифициран персонал, както и за финансови и икономически показатели, които да гарантират качественото провеждане на изпитите, пише в мотивите на правителството.

Директорът на ИААА Володя Киров отхвърли от парламентарната трибуна обвиненията на лидера на ДСБ Иван Костов, че предложенията създават условия на една фирма да спечели дейността по извършването на изпитите и заяви, че е европейска практика тази услуга да се извършва от частни организации. Киров даде за пример Германия, която е районирана и има четири подобни структури, като нито една от тях не влиза в конкуренция с другите.

След дебатите председателят на парламентарната комисия по транспорт, която прие промените в закона, Йордан Мирчев (НДСВ) заяви, че не трябва да се бърза с решението държавата да се оттегли от извършването на изпитите за шофьорска книжка.

Завишени санкции и нови наказания

Поправките в Закона за пътищата предвиждат редица промени, които вбесиха опозицията и тя призова МС да ги оттегли.

Предлага се да се завиши двойно глобата, която може да се налага с фиш – от 50 на 100 лв. Ще има и нов механизъм за определяне на санкциите за превишена скорост – когато това е до 50 км/ч глобата е твърда сума, а след това размерът ѝ нараства с 50 лв. за всеки 5 км/ч над разрешеното.

Освен това се въвежда нов вид наказание при нарушаване на правилата за движение – безвъзмезден труд в полза на обществото, което ще се налага от съдия от районния съд, а изпълнението му ще бъде осигурено от кмета на общината. Поправките предвиждат още актовете, съставени въз основа на записи от системите за наблюдение на трафика по пътищата, да не могат да се обжалват.

Според Борислав Ралчев от БНД се нарушават конституционни норми с изискването да не подлежат на обжалване актове, издадени въз основа на запис. Няма наказателно постановление в правото, което да е необжалваемо, заяви Ралчев. Той попита може ли по административен ред да се налага наказание, предвидено за престъпление, каквото е безвъзмездният труд.

Ваня Цветкова (БНД) добави, че в закона трябва да има раздел с основните изисквания към структурата на пътищата. Не може непрекъснато да увеличаваме таксите и данъците на шофьорите и да ги оставим да се движат по толкова лоши пътища, които даже в съседните държави няма, каза Цветкова. Тя допълни, че БНД няма да подкрепи този законопроект.

Предвиждат се редица ограничения за младите шофьори. При издаване на любителска шофьорска книжка водачът ще придобива по-малко контролни точки в талона си, няма да има право да управлява автомобил с двигател с обем над 1600 кубически сантиметра. Тази категория водачи ще имат ограничение за превозване на млади хора, освен в присъствието на по-опитен водач. Предвидени са разпоредби, определящи по-нисък праг на наличие на алкохол в кръвта, при което ще се налага административно наказание.

Ралчев коментира, че е безсмислица изискването пътници до 18 години да имат придружител, когато водачът е млад шофьор. Когато стане катастрофа, кой ще отговаря - шофьорът, или придружителят, попита той. Противоконституционен и дискриминационен е текстът, който забранява на водачи до 25 години да нямат право да карат коли по-мощни от 1600 кубика, каза Шарков.

Според Иван Костов законът въвежда излишно много ограничения и изисквания, които няма да решат въпроса с жертвите на автомобилни катастрофи. По думите му броят на загиналите в България е много голям в сравнение с останалите европейски страни, например във Великобритания, която е осем пъти по-голяма от България, загиналите са 3000, срещу повече от 1000 у нас.

Основният проблем за жертвите по пътищата са самите пътища, каза още той.

Над 1 млн. нарушения са констатирали органите на КАТ за 2008 г.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?