Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Депутати в спор дали новите правила за шофьори са абсурдни и корупционни

10 коментара
Депутати в спор дали новите правила за шофьори са абсурдни и корупционни
Предложението на кабинета теоретичният изпит за шофьорска книжка да се поеме от частник, избран с конкурс, вместо от държавата, създава условия за корупция, обслужва определени интереси и ще доведе до оскъпяване на документа. Това е мнението на депутати и от опозицията, и от управляващото мнозинство по повод обсъдените в четвъртък от парламента поредни промени в Закона за движение по пътищата, предложени от МС.

Те предвиждат организирането, провеждането и оценяването на изпита с листовките вече да не е ангажимент на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА), както в момента, а на "лице", избрано чрез конкурс, което ще заплаща определена такса на държавата.

Администрацията ще продължи да определя условията и реда за провеждане на изпитите, ще изготвя листовките и ще осъществява контрол върху цялата дейност на избраната организация. Държавата ще си запази механизми за недопускане на необосновани увеличения на цената за явяване на изпит, пише в мотивите към промените в Закона за пътищата. В момента цената на листовките е 45 лв., но прехвърлянето на изпита към частник обезателно ще доведе до оскъпяване на услугата.

Към желаещите да поемат теоретичния изпит за шофьорска книжка ще има изисквания за материална база и оборудване, наличие на възможности за провеждане на изпити най-малко в областните центрове, за квалифициран персонал, както и за финансови и икономически показатели, които да гарантират качественото провеждане на изпитите, пише в мотивите на правителството.

Директорът на ИААА Володя Киров отхвърли от парламентарната трибуна обвиненията на лидера на ДСБ Иван Костов, че предложенията създават условия на една фирма да спечели дейността по извършването на изпитите и заяви, че е европейска практика тази услуга да се извършва от частни организации. Киров даде за пример Германия, която е районирана и има четири подобни структури, като нито една от тях не влиза в конкуренция с другите.

След дебатите председателят на парламентарната комисия по транспорт, която прие промените в закона, Йордан Мирчев (НДСВ) заяви, че не трябва да се бърза с решението държавата да се оттегли от извършването на изпитите за шофьорска книжка.

Завишени санкции и нови наказания

Поправките в Закона за пътищата предвиждат редица промени, които вбесиха опозицията и тя призова МС да ги оттегли.

Предлага се да се завиши двойно глобата, която може да се налага с фиш – от 50 на 100 лв. Ще има и нов механизъм за определяне на санкциите за превишена скорост – когато това е до 50 км/ч глобата е твърда сума, а след това размерът ѝ нараства с 50 лв. за всеки 5 км/ч над разрешеното.

Освен това се въвежда нов вид наказание при нарушаване на правилата за движение – безвъзмезден труд в полза на обществото, което ще се налага от съдия от районния съд, а изпълнението му ще бъде осигурено от кмета на общината. Поправките предвиждат още актовете, съставени въз основа на записи от системите за наблюдение на трафика по пътищата, да не могат да се обжалват.

Според Борислав Ралчев от БНД се нарушават конституционни норми с изискването да не подлежат на обжалване актове, издадени въз основа на запис. Няма наказателно постановление в правото, което да е необжалваемо, заяви Ралчев. Той попита може ли по административен ред да се налага наказание, предвидено за престъпление, каквото е безвъзмездният труд.

Ваня Цветкова (БНД) добави, че в закона трябва да има раздел с основните изисквания към структурата на пътищата. Не може непрекъснато да увеличаваме таксите и данъците на шофьорите и да ги оставим да се движат по толкова лоши пътища, които даже в съседните държави няма, каза Цветкова. Тя допълни, че БНД няма да подкрепи този законопроект.

Предвиждат се редица ограничения за младите шофьори. При издаване на любителска шофьорска книжка водачът ще придобива по-малко контролни точки в талона си, няма да има право да управлява автомобил с двигател с обем над 1600 кубически сантиметра. Тази категория водачи ще имат ограничение за превозване на млади хора, освен в присъствието на по-опитен водач. Предвидени са разпоредби, определящи по-нисък праг на наличие на алкохол в кръвта, при което ще се налага административно наказание.

Ралчев коментира, че е безсмислица изискването пътници до 18 години да имат придружител, когато водачът е млад шофьор. Когато стане катастрофа, кой ще отговаря - шофьорът, или придружителят, попита той. Противоконституционен и дискриминационен е текстът, който забранява на водачи до 25 години да нямат право да карат коли по-мощни от 1600 кубика, каза Шарков.

Според Иван Костов законът въвежда излишно много ограничения и изисквания, които няма да решат въпроса с жертвите на автомобилни катастрофи. По думите му броят на загиналите в България е много голям в сравнение с останалите европейски страни, например във Великобритания, която е осем пъти по-голяма от България, загиналите са 3000, срещу повече от 1000 у нас.

Основният проблем за жертвите по пътищата са самите пътища, каза още той.

Над 1 млн. нарушения са констатирали органите на КАТ за 2008 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Дядо Трезвенов
    #11

    уж били драконовски.Драконовска мярка е да се отнема завинаги автомобила,при употреба на алкохол и каране в нетрезво ссъстояние,или 10 000 лева глоба,ха да видим дали ще карат пияни!?Но и полицията(КАТ)трябва да си е на мястото.На полицията и трябват по-високи заплати и съвременно оборудване,съвременни комуникации и т.н.Всичко е свързано,така че.......депутатите имат доста работа в тези направления.

  2. щаер
    #10

    може да направи сериозна катастрофа.Шофьорите не бива да пият никъкъв алкохол на пътя,а не колко бири имат право старите и колко младите шофьори.Това е абсурд!!!!!

  3. Паяков
    #9

    Тези сигурно са полудели - скоростта на автомобила зависи от мощността на двигателя, а тя не е пропорционална на обема на двигателя!Така че ограничението (ако изобщо това е разумно!) трябва да е по мощност, а не по обем!

  4. фурашкаджиев
    #8

    много си прав - от 1600 кубика могат да се изкарат 120 -130 конски сил и максимална скорост от около 170-180 килиметра в час.

  5. silno vazmuten gragdanin
    #7

    nenasitnite policeyski chefove i silno korumpiranite katadgii,se 4udiat kak i kolko pati da promenyat zakona za pati6tata s cel sabirane na basnoslovni pe4albi za mvre i li4nite im dgobove,kato bezsramno se kriat zad golyamata im zagrigenost za namalyavane broya na katastrofite i osobeno preteksta za namalyavane broya na smartnite slu4aii,koeto moge da stane po sigurno i s drugi formi i osobeno kato se prieme zakon s koyto da se sankcionirat za seriozni povredi /dupki,yami i dostata4na signaklizacia/po

  6. Ха-ха
    #5

    Как частна фирма ще издава официален държавен документ??? И как тази шофьорска книжка ще е призната в ЕС???ЕГАТИ КОРУПИРАНИТЕ ПОЛИТИЦИ!!! ВЪН ОТ ПАРЛАМЕНТА СИРОМАШКИ ИЗЕДНИЦИ И КРАДЦИ!!!

  7. Johny
    #4

    Като не могат да строят бързо магистрали , белким някой се сети да направят банкетите на останалите пътища по – широки. Сигурен съм , че ако направят банкетите по - широки , ще намалеят извънградските катастрофи. Това е направено в много европейски държави. Да мислят как да разкарат тези безумни светофари и да правят детелини , надлези и паркинги.Мухобойко нали ревеше , че ще прави паркинги? Къде са!!??!?! Нали Европа ни дава пари за пътища!?!?Плащаме винетки, сини зони... къде отиват тия пари?Та дори и по магистралите има дупки....

  8. Млад шофьор
    #3

    Здравейте! Аз имам книжка от четири месеца. Искам да изразя своето мнение относно тези безумия, които за пореден път са измислили нашите управници. Това, че един човек има книжка от скоро не означава, че кара по лошо от някой, който да кажем има книжка от 25 години. Защото аз може да съм със стаж 4 месеца, но управлявам автомобил всеки ден, а майка ми има книжка от 20 години и не се е качвала на кола от 10. Така, че това което се опитват да въведат е поредната простотия в България. Защото не аз съм тази която минава по Ботевградско шосе с 100 км/ч., а май са старите шофьори. Е това е моето мнение!

  9. Пурко
    #2

    Явно,НЕМА ДА НИ БЪДЕ ВЕЧЕ,БРАТЯ,НАЙ-МНОГО 10-20 години,и сме смлели.България-ИЗЧЕЗВА.!!!!!

  10. млад шофьор
    #1

    Трябва първо да спрат корупцията,а не да измислят нови закони прочим не закони а глупости.1600 куб.см. това според мен е пълна глупос да не гожорим за стажовете човек,който притежа свидетелство от 20 гд.а пък не е карал изобшто от 20гд.кой шофьор ще е по опасе старши или младши?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.