Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Депутатите се скараха с транспортно ведомство за продажбата на “България Ер”

25 коментара
Депутатите се скараха с транспортно ведомство за продажбата на “България Ер”

Обсъждането на последната стратегия на националния въздушен превозвач “България Ер” в четвъртък от двете парламентарни комисии – по икономическа политика и по транспорт, не приключи успешно. Депутатите решиха да одобряват текстовете на стратегията един по един и по средата на документа се оплетоха в собствените си предложения.

Ситуацията, в която изпадат вече второ правителство управляващите и парламентарно представените партии обаче вече не е смешно. Това беше поредното заседание, в което така наречените народни избраници мислеха повече за това какво ще напишат журналистите, а не за ползите или вредите от продажбата на 99,99% от акциите на националния въздушен превозвач.

В кулоарите на Народното събрание представителите на транспортно министерство  негодуваха срещу въпросите на депутати каква е загубата на “България Ер” през двата месеца на тази година – януари и февруари. Журналистическите публикации щели “рязко да свалят” цената на въздушния превозвач.

След повече от 4 часа работа и обсъждане на текстовете на стратегията, неудоволствието, с което изпълнителният директор на “България Ер” Златин Съръстов даваше конкретна информация за състоянието на авиокомпанията, беше толкова очевидно, че в края на дебата дори прерасна в агресивност към народните представители и той беше предупреден, че има опасност го отстранят.

Всъщност кандидатите за авиокомпанията отдавна знаят какво се продава. По думите на министър Петър Мутафчиев, държавата продава пазар, права да се лети до други страни, включително и такива, които в момента не се използват и добре обучен персонал. И въпреки че министър Мутафчиев твърдеше, че авиокомпанията се продава според действащия Закон за приватизацията, то там никъде не е посочено, че може да се продават права и хора.

При тези посочени “атрактивни” преимущества на българския въздушен превозвач, за който вече всички знаят, че не разполага със собствени самолети и недвижимо имущество, а по време на дебата стана ясно, че от 5 месеца работи на загуба, факт е, че единственото атрактивно нещо в него са т.нар. “слотове”. По друг начин казано, единственото нещо, което може да привлече в тази авиокомпания инвеститор, са часовете за кацане и излитане, наследени от бившият превозвач “Балкан” на най-големите европейски и световни летища. Колко атрактивни биха могли да бъдат тези “слотове” стана ясно още при продажбата на слота на авиокомпания “Балкан” на летище Хийтроу, който бе купен от “Бритиш еъруейз”.

Сигнал, че този факт е осмислен и от народните представители беше въпросът на депутата от Коалиция за България Петър Димитров към ръководството на транспортно министерство защо се продава авиокомпанията и дали няма да е по-изгодно за държавата тя да се разпродава на части. В снижените критерии към кандидатите и забранителния двегодишен срок за сделки са имуществото на авиокомпанията, колегата му от ДСБ Иван Иванов заподозря, че купувачът ѝ вече е определен. Според Иванов, защитните механизми в обсъжданата стратегия са безпрецедентно снижени. 

Очакванията на транспортния министър Петър Мутафчиев, че ще се внесат промени в хода на обсъжданията се оправдаха. Председателят на транспортната комисия Йордан Мирчев внесе писмени предложения за корекция на част от текстове в предложената стратегия. Предложението на народния председател от НДСВ да отпадне наемането на консултант, който да работи паралелно с държавната Агенция за приватизация, беше почти единодушно прието от народните представители и в двете комисии. Мотивът и на управляващи, и на опозиция беше, че са преживели достатъчно приватизационни сделки, при които независимо от крайния резултат на приватизацията, консултантската фирма прибира солидна комисионна за “свършената” работа.

Второто предложение на Мирчев обаче разбуни духовете и изкара наяве “коалиционната сигурност” между трите управляващи партии. Въпреки че стратегията е съгласувана между ДПС, НДСВ и БСП, председателят на транспортната комисия предложи текст, предвиждащ веднага след одобряването на стратегията за приватизация, ръководството на авиокомпанията трябва да работи в състояние на проодажба. В текстовете бяха предвиден забранителен режим за лизинговането на нови самолети, сключването на договори, включително и рекламни, промяна в договорите на персонала и други. В хода на самата дискусия забраната беше променена в съгласувателен режим с Агенцията за приватизацията.

Предложенията  на Йордан Мирчев бяха посрещнати най-остро от изпълнителния директор на “България Ер” Съръстов, но горещо подкрепени от депутати както от опозицията, така и от управляващото мнозинство. Противопоставянето между министерство и депутати провокира дори обвинението от страна на министър Петър Мутафчиев, че бившите му колеги се съмняват в неговия професионализъм. Това на свой ред отприщи редица декларации, че няма такива съмнения, а всичко това е резултат от натрупан опит в източването на държавните фирми в хода на приватизацията. 

Съществена роля за увеличаване на недоверието на народните избраници беше неясната информация за финансовото състояние на авиокомпанията, която директорът Съръстов предоставяше. Той отказа да отговори колко е загубата на дружеството към края на февруари, но посочи, че текущите задължения към този период били 32-33 млн.лв. Също толкова ясен беше и отговорът на въпроса за заплатите в авиокомпанията. Според директора на “България Ер”, работещите получават “150% от депутатското възнаграждение”.

Единство по отношение на последните предложени промени не беше постигнато и гласуването на стратегията беше отложено за неопределено време. Каквито и корекции да се приемат обаче, едва ли ще променят отношението на управляващите към тези, които гласуват за тях. Представителите на транспортно министерство така и не успяха да отговорят на въпроса “Защо продаваме авиокомпания “България Ер”. Министър Петър Мутафчиев изрази традиционните “добри намерения” за това как държавата иска да има един добър, конкурентноспособен български превозвач, но няма средства да го развива.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

25 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. случаен
    #26

    Коста е абсолютно прав...

  2. fen
    #24

    ловя се на бас, че при тези икономически данни компанията няма и да избута до приватизация...а по- скоро ще влезе в несъстоятелност,както и при "Балкан".Затова и тоя Съръстов хич не е словоохотлив.Пък и е кофти да ти режат далаверата, като ти вадят определени договорчета на светло ...предлагам да открием Bid- за "България еър" дали приватизацията или несъстоятелността ще е първа. Залагам 10-тачка на последното.Кой залага?

  3. .
    #23

    www.iskamoshtemnogo.blogspot.com

  4. Генерал Кобалт
    #22

    КОСТА много питаш, и много говориш?

  5. Стюард Балкански
    #21

    Само "специални" хора - наши хора можеха да припарят там. И сега плачат като секна кранчето!

  6. Генерал Кобалт
    #20

    Ще се скарат, че и ще се сбият! Мирише на хубави мръвки я! Кокал се не дава?

  7. Боклук чиновник
    #19

    "Държавата" засмуква всички боклуци и ги прави чиновници. И те гледат само своя келепир!

  8. КОСТА
    #18

    Дълговете на Балкан в голямата си част бяха натрупани преди 1992.И няма начин да са били натрупани по времете на Ф.Д. защото каквито и данъци да им е бил наложил (което е тлъста лъжа) той БЕШЕ НА ВЛАСТ ПО_МАЛКО ОТ 1ГОДИНАДълговете на Балкан се натрупаха от1. Кражби (като на бащата на Милен Велчев)2. Неефективно управление тип соц. политикономия в условията на нормална здрава конкуренция3. Изключително раздут щат, част от койот явно пише в тоя форум и оплаква синекурното си безгрижно лентяйско минало.

  9. Българан
    #17

    платени? Колко плати Гад Зееви от бюджетния дълг на Балкан към държвата? Нищо!Гад(ът) си прибра компания с 2 първокласни хотела, офиси из цяла Европа, 10 - на работещи самолета, огромна ремонтна база и т.н. за 150 хиляди, нито цент не плати от дълговете и, разпродаде активите и, и си прибра кинтите, като подхвърли 5 някой друг милион на Костов да си завърши вилата в Драгалевци!!

  10. България Ер
    #16

    Еи тъпак. Този идиот за когото говориш се казва Константин Тасков. И престани да му лижеш задника защото той съсипа тази компания с тапанарското си бездействие. Благодарение на него самолетите за гробници. Взе самолети от гробищата в Аризона (USA). И самолетите когато дойде да лапа този идиот, бяха 7 (СЕДЕМ). Айде със здраве... И другия път като се качиш с него да се возиш, първо виш дали си е откраднал порцииката......

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.