Наскоро се случи нещо позитивно, което би трябвало да зарадва българските потребители и най-вече да се отрази благоприятно върху тяхното потребление. В ситуация на постоянно покачващи се цени като, например, на петрола и продуктите от неговата преработка, при неблагоприятното развитие заради наводненията и допълнителните разходи за гражданите и фирмите, породени от тях, всяко съобщение за поевтиняване на дадена стока или услуга може да бъде приветствано.
Такава добра новина възникна на телекомуникационния пазар във вид на по-ниски цени за услугите, предоставяни от GSM-операторите.
Последователно и трите оператора обявиха по-ниски цени. Първо Вивател представи стартовите си цени, които, според представители на компанията, са с около 22% по-ниски от тези на останалите два оператора. Това беше последвано от М-Тел и Глобул, които реагираха веднага и също понижиха цените на минута разговор за своите клиенти. Заедно с това трите оператора предлагат различен набор от програми за физически и юридически лица, които дават възможност за по-добро планиране на разходите и съответно за по-малки сметки за мобилна комуникация.
Каква е причината за това поевтиняване? Отговорът на този въпрос е - конкуренцията на пазара. Именно конкуренцията притиска операторите да предлагат все по-изгодни оферти за своите клиенти, тъй като в противен случай рискът те да бъдат загубени нараства значително.
Пазарът на GSM-услуги започва да се насища. Според данни от действащите в момента оператори М-Тел и Глобул те имат съответно 3.3 млн. и 2 млн. абонати и потребители на предплатени услуги, което означава, че средно около 68% от населението на страната използва мобилни телефони. Разбира се, при обявяването на тези данни е възможно да се преследват рекламни цели и те да не са напълно точни, но все пак това показва, че възможностите за разширяване на пазара не са големи. Следователно привличането на нови клиенти става все по-трудно, като източниците са или хора, които досега не са ползвали тези услуги и в голямата си част имат ниски доходи, или чрез отнемане на настоящите клиенти на останалите оператори.
При тази ситуация на пазара се появява и нов играч – Вивател – и създава действителен конкурентен натиск, който вече дава резултат.
Ако си припомним развитието на цените на мобилните услуги в България, ще стане ясно, че на практика понижението се случва в най-голяма степен преди на пазара да влезе нов оператор. За съжаление това събитие се забави значително и по тази причина положителното развитие нямаше възможност да се случи по-рано.
Продължителното отлагане беше поради липсата на трети GSM-лиценз поради държавната политика в тази област. Чрез лицензирането на операторите държавата представляваше основната пречка пред навлизането на нови играчи, което, естествено, беше използвано от съществуващите такива. На практика пазарът на мобилните услуги беше монополизиран и това беше за сметка на българските потребители.
Цените на услугите, отнесени към доходите на населението в България, бяха едни от най-високите в Европа, покритието на мрежата се изграждаше бавно и качеството изобщо не отговаряше на заплащаната цена.
С даването на втория и особено на третия лиценз ситуацията съществено се променя. За да възвърне вложените инвестиции в изграждането на мрежата, Вивател беше длъжна да предложи по-добри условия на бъдещите си абонати. Компанията трябва бързо да изгради добър имидж сред тях, тъй като останалите два оператора са на пазара достатъчно дълго време, имат вече своите лоялни клиенти и ще бъде трудно те да бъдат привлечени. Най-сигурният начин за това остава чрез по-ниските цени. Същевременно, както посочихме вече, цените в момента са сравнително високи, така че има реална възможност за понижение, без това да се отрази толкова съществено върху приходите, а следователно и върху печалбата на операторите. Индикатор за това са появилите се предложения за цени за 0 ст. на минута разговор, което е без прецедент на този пазар до момента.
Тази ситуация отново е пример, че ако бъде позволено на пазара да действа, това веднага увеличава ползите за потребителите. Независимо дали ще се изрази в по-ниски цени или в по-качествени и по-разнообразни услуги, важното е, че начинът за постигането им е чрез даването на повече стопанска свобода за хората. Бариерите пред навлизането на даден пазар, независимо под каква форма са поставени, винаги облагодетелстват съществуващите доставчици за сметка на потребителите. По тази причина либерализацията на пазарите и дерегулирането им е посоката, която трябва да бъде следвана, не само в сферата на телекомуникациите, а също така в транспорта, енергетиката, водоснабдяването.
По този начин изкривяванията, създавани от държавата, на тези пазари ще се намалят и ще се даде възможност за повишена конкуренция, прозрачно определяне на цените и по-голяма изгода за потребителите.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
10 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Те Vivatel пуснаха едни "безумно евтини" цени на минута разговор в чужбина. 60% по-евтини от на МТел. Но тук въпроса е колко души се обаждат от мобилния телефон в чужбина? Сигурно няма и 2% от всичките клиенти. А 45 ст. без ДДС на минута е една от "най-евтините" тарифи.
purvo, kakto veche nyakoi posochiha cenite na vivatel vuobshte ne sa tolkova niski. naprotiv - stava tochno tova, koeto i v drugi strani - neglasen (a moje i suvsem da si e glasen) kartel mejdu mobilni operatori.inache, istina e , che razgurvaneto na edna mreja struva skupo i ne e proporcionalno na teritoriyata na stranata, v smisul, che da razgurnesh mreja v Bg ne e 5 puti po-evtino ot naprimer vuv Franciya (teritoriyata na Fr e okolo 5 puti tazi na Bg). Ot druga strana pri otnositelno po-maluk …
pazar, prihodite v absolyutni razmeri sa po-malki. tezi dva faktora nalagat po-viskoi edinichni ceni za da moje da se osiguri rentabilnost. razbira se, v opredeleni granici. nyakoi beshe pravil sravnenie s drugite malki durjavi ot iztochna evropa, tip chehia, slovenia i cenite na mobilnite telefonni uslugi tam mai izlizaha po-niski otkolkoto v Bg.a inache, g-n ikonomistut, avtor na statiyata, pokazva bazovi poznaniya po ikonomika na mobilnite telekomunikacii. ako gospodinut beshe popregledal dannite za stranite ot zapadna evropa i strategiite na mobilnite operatori, shteshe da e zabelyazul, che vtorata faza ot razvitieto na mobilniya biznes startirala predi okolo 3-4 godini, ne e svurzana s nabiraneto na novi abonati na vsyaka cena, nito dori sus zadurjaneto na veche nabranite, a s uvelichavaneto na t.nar. ARPU average revenu per user chrez predlagane na novi uslugi i drugi marketingovi pohvati.a shto se otnasya do difrite ot 3.3 i 2 mln abonata resp M-Tel i Globul, da napomnim, che stava duma za broya otkriti linii (zakupeni sim-karti). mislya izlishno e da se spomenava dobre izvestniya fakt, che ima hora s po 3-4 predplateni karti Prima ili b-connect, nakupili gi zaradi promocii i t.n. samiyat az imam 3 b-connect i 1 prima.
Абе че надписват-надписват.На мен като ми се стори че сметката ми е висока и проверих разпечатката(не мога да помня точно с кой и как съм говорил) но ме шокира факта че съм звънял на собствения си мобилен номер и съм говорил със себе си и затова са ми отчели минута и нещо. След като казах че това е невъзможно, ми казаха да съм пуснел някаква молба(жалба) и щели да проверят - е те и да кажат че са сбъркали за 50 ст, ама кой знае на колко още места са ме резнали и няма как да докажа. Не мога и да се …
откажа - още 4 месеца до изтичане на договора ми. (става дума за МТел). А между другото - няма да видите негативен репортаж или статия в медиите - защото от надписаните пари плащат реклами в същите медии - а срещу рекламодатели не ритат. Припомнете си случай с уволнена журналистка от БТВ заради засегнати интереси на рекламодател. Ей това ме е яд на медиите най много че са едни подлизурковци - само реклама да имат от операторите-та и автора на тази статия сигурно иска да потекат реките от мед и към неговата медия
towa ako e namalenie na cenite brawo mu kaji 52st na minuta hahaha kakwo drugo da kaja
Изглежда ли ви да падат наистина или това са само видения на "мотивирани" дописници и рекламни кьор-фишеци?
cenite trjabvaše otdavna da padnat. sramota za garcite e, če rešiha da se nagušat kolkoto i dokato mogat ot pazara v balgarija. postapiha tipično po balkanski. a za mobiltel da ne govorim, tazi firma može da napiše istorija na mafijata v balgarija...
А какво ще кажете за "градската легенда", че се надписват автоматично сметки с разговори, които дори не са били проведени? Или пропуснати разговори с хора, които въобще не са звъняли? Интересно и леко дразнещо...
Тук не става въпрос за т.нар. "0 ст. на минута", обявени от БТК за градски разговори в ненатоварените часове, а за едни други "0 ст. на минута" - пакета B-free на Globul, позволяващ "безплатни разговори" с един избран номер от мрежата на Globul. Тази услуга, обаче, е за ограничен период (до 31 май догодина). Освен това, не е безплатна - за ползването и се плаща 4.80 лв месечно. Кой знае защо, Globul пропускат да обявят последната подробност в рекламите си за B-free пакета. Истината е, че не трябва …
да се измислят примамки с уж-безплатни разговори. Просто тарифите трябва да се намалят до разумни за нашия пазар стойности. Това би станало при наличие на реална конкуренция, а не сговор на операторите, постигнат на Бог знае каква база...
Изпращането на един SMS трае части от секундата - т.е. практически не натоварва мрежата на оператора. В същото време за него се плащат ОГРОМНИ суми, в сравнение с времето за говор. В Швеция напр. те се пращат безплатно.Защо при нас са толкова скъпи ?
Авторът е или наивник или кръгъл идиот!Няма никаква нула, а има ТРИНАДЕСЕТ цяло и ДВЕ стотинки, които бедните български потребители са принудени да плащат дори когато са провели разговор с продължителност САМО ЕДНА СЕКУНДА. За толкова пари в Америка аз мога да говоря 10-15 мин. с другия край на света, а от България няма да им позволят и една секунда.