Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

2 коментара
Достоверност на социологическите агенции преди и след изборите за 49 ОНС

1. Оценка на сондажите за политическите формации на изборите за 49 ОНС

Оценката на сондажните резултати на всички Социологически Агенции (СА) за Политическите Формации (ПФ) е направена съобразно методологията, приложена след изборите за Народно събрание (НС) през 2017. Използвани са процентните резултати само от гласуването в България. Средните за всички агенции надценявания/подценявания на всяка формация с шанс за преодоляване на избирателната бариера са представени на фигура 1. Посочените отклонения са измерени в проценти.

За разлика от предходните избори, при тези се наблюдават надценявания/ подценявания в значително по-голяма степен. Най-ниски отклонения се наблюдават при ГЕРБ-СДС, "Възраждане" и коалицията "Продължаваме промяната- Демократична България" (ПП-ДБ).

БСП е средно подценявана, а ДПС и "Български възход" – в средна степен надценявани. Въпреки че "Български възход" не успя да премине 4-процентната бариера, социологическитеп агенции прогнозираха влизането ѝ в парламента. Най-надценената политическа формация е новото обединение "Левицата!", а най-подценявана – ИТН, за които почти всички агенции даваха шанс да влязат в парламента, въпреки че сондажите им показваха партията има около 3% от гласовете.

2. Оценка на достоверността на СА на изборите за НС

Критериите, с които оценяваме достоверността на СА са следните:

  1. точността на прогнозните проценти за всяка ПФ;

  2. прогнозите за "успех-неуспех";

  3. оценка на професионалната коректност.

а. Лидер в измерването на точността на прогнозираните проценти този път е Галъп интернешънъл, следван от Екзакта и Тренд. Най-неточни са прогнозните данни на Медиана и Сова Харис. Най-съществен ефект върху точността им има подценяването на ИТН и надценяването на резултатите на "Български възход" и "Левицата".

б. Оценката на прогнозите "успех-неуспех" е направена в зависимост от обявените от всяка социологическа агенция шансове за влизане в 49-то Народно събрание на всяка от посочените във фиг. 1 политически сили по методиката, приложена след изборите за Народно събрание (НС) през 2017i. По този критерий прогнозите за влизането на първите пет политически формации: ПП-ДБ, ГЕРБ-СДС, ДПС, "Възраждане" и БСП са тривиални, защото нито една социологическа агенция не е поставила под съмнение преминаването им на 4-процентната бариера. Най-недостоверни са прогнозите, че "Български възход" и "Левицата!" ще успеят да влязат в парламента. При ИТН също се наблюдава изразена недостоверност поради твърдението на социологическите агенции, че те по-вероятно няма да влязат в парламента.

Критерият "успех-неуспех" този път се характеризира с отрицателни стойности за всички СА, което се отразява значително върху крайната оценка на прогнозите на СА за резултатите от изборите през април 2023 г. Това се дължи на очакването, че в по-голяма степен "Български възход" и "Левицата!" ще станат част от 49-тото Народно събрание и в по-малка степен ИТН, а реалните резултати са в точно обратната посока. Най-точна е Маркет линкс, следвана от Тренд и Екзакта. Най-неточни по този показател са Медиана, Алфа рисърч и Сова Харис.

с. На база на оценката за професионална коректност всички социологически агенции получават по 1 точка, с изключение на Сова Харис, която получава оценка 0 по този критерий, защото продължава да не отговарят на условията, включващи: агенцията да реализира собствени сондажи и да обявява задължителните им характеристики; да обявява сондажите си през собствен сайт; да поддържа архив от данни за своите предишни проучвания; да осъществява проучвания, различни от политически сондажи; да публикува периодични политически сондажи, а не само преди избори.

3. Обща оценка за относителната достоверност на СА за изборите през април 2023

На база на посочените по-горе три критерия е изведена обща оценка за относителна достоверност на прогнозите на реализираните сондажи. На фигура 4 са показани социологическите агенции, които са правили сондажи и давали прогнози за изборите за НС през април 2023 г., подредени съобразно този показател.

Този път класацията се оглавява от Галъп интернешънъл, изкачвайки се от шеста позиция на предходните избори в резултат на по-високата точност на прогнозните проценти за всяка ПФ. Маркет линкс заема втората позиция, следвана от Екзакта и Тренд, съответно на трета и четвърта позиция. Алфа рисърч, Медиана и Сова Харис са на последните места, основно заради влошените оценки по критерий "успех-неуспех". Барометър България и Афис не участват в оценката на достоверността на тези избори, защото не са публикували прогнози за тях.

4. Оценка на достоверността на СА в периода 2009 – април 2023 г.

На фигура 5 са класирани наблюдаваните социологически агенции на база на достоверността на публикуваните сондажи за всички избори в периода 2009 – април 2023 г. Сондажи за 13 избори са реализирали пет от агенциите – Алфа рисърч, Екзакта, Галъп интернешънъл, Медиана, Сова Харис.

Маркет линкс се изравни с Афис по брой участия със сондажи в 9 избори. Тренд имат 8 участия, а Барометър България – 6, което я прави агенцията с най-малко сондажи за избори.

Въпреки неблагоприятните резултати при прогнозирането на тези избори, Алфа рисърч запазва лидерската си позиция и статут на най-достоверна агенция за целия разглеждан период. Маркет линкс и Тренд запазват втората и третата позиция, повишавайки общата си оценка за достоверност. Четвърта остава Екзакта, която също бележи ръст. Галъп интернешънъл бележи ръст, но въпреки това се наблюдава значителна разлика между първите четири и останалите СА. Категорично най-недостоверни остават Медиана, Афис, Барометър и Сова Харис.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. xa_poznai
    #2

    Много интересна статистика... В крайна сметка се вижда, че Медиана и Сова Харис не са никакви агенции , а елементи за пропаганда. В общи линии познават агенциите, но при близки резултати като на последните избори и множество кандидати на ръба за влизане в парламента им е трудно да предвидят окончателния резултат. Бих казал, че по-скоро вършат някаква работа!

  2. Мазен Кумунис
    #1

    На всички беше ясно, че докторът на науките Бойко Велики ще спечели отново изборите! ;)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.