ДПС ще отговорят на "агресията" с още патриотични песни

Местан: Не приемам ничия претенция да бъде по-голям патриот от мен

Лютви Местан, сн. БГНЕС

"Няма да призная на никого претенцията да бъде по-голям патриот от мен или от който и да е избирател на ДПС. Знамето, ушито от Райна Княгиня, е и наше знаме", декларира лидерът на ДПС Лютви Местан във вторник по повод скандала, предизвикан от изпълнението на песента за Райна Попгеоргиева в турската ѝ версия при откриването на предизборната кампания на ДПС в Исперих.

Неизвестният за широката българска публика факт, че популярната мелодия на възрожденската песен за Райна Княгиня съществува и като турска песен с друго съдържание, не успокои публичните страсти. Тръгналата сравнително спокойно предизборна кампания се разгорещи след събота, когато прозвуча изпълнението на турската песен. Последваха бурни пререкания в социалната мрежа, политически становища на партии, сред които ГЕРБ, но както се очакваше, най-голямо е ожесточението сред националистите.

"Някой е решил, че има изгода да се създаде истерия и да запълни отсъствието на реални политически послания чрез гъделичкане на първични страсти", коментира Местан пред репортери в парламента.

"Избирателите на ДПС пеят за Райна Княгиня, която уши байрака и написа "Свобода или смърт", и тук патриотите, ако не са пишман патриоти, спират и ръкопляскат", заключи той.

Местан напомни, че много песни съществуват във фолклора на отделните държави на Балканите с една и съща мелодия, но с различен текст и обикновено в България са възрожденски, а в Турция – любовни. Уточни, че в случая не става въпрос за песента за Райна Княгиня на турски език, а за съвсем друг текст.

Той не уточни защо все пак е решено именно тази песен да прозвучи на знаково събитие като откриването на предизборната кампания на ДПС. В турската ѝ версия песента е любовна. Известна е като "Ай догду Раймем, гюн догду Раймем" (Месец изгря, моя Райме, ден изгря, моя Райме).

Лютви Местан отново призова да бъдат отменени противоконституционните, по думите му, текстове от Изборния кодекс за забраната за агитация на майчин език.

"Съгласни ли са българските патриоти бесарабските българи в Молдова и Украйна да се поздравяват за Коледа не на български, а съответно на молдовски или украински език, както и българите в Западните покрайнини да се поздравяват на сръбски или да агитират на сръбски език, ако са кандидати на тамошните избори", попита още Местан.

Междувременно в началото на краткото пленарно заседание за деня съпредседателят на НФСБ Валери Симеонов изчете сигнал, който формацията му ще изпрати до ЦИК. Симеонов обвини ДПС в нагнетяване на напрежението и подклаждане на нестабилност в смесените региони. "Това е системно нарушаване на законите на България, настояваме за прилагането на закона в цялата му тежест", заяви представителят на ПФ, визирайки освен песента и агитирането на турски език от страна на ДПС.

Лидерът на ДПС обяви декларацията на Патриотичния фронт за "експлозия на невежеството и безпросветността".

Той обясни, че правото на използването на майчиния език е регламентирано в европейска конвенция и е ратифицирано от страната ни. Заради това и тази ратификация имала предимство пред Изборния кодекс, в който агитацията на майчин език е забранена. Аз се позовавам на правата си по Европейската конвенция за правата на човека, каза Местан, обяснявайки правото си да говори на майчин език с избирателите си.

"Всички кандидати на ДПС провеждат кампанията си на български език. От време на време си позволяват опущението и на майчин. Особено, когато става дума за 26 септември - Европейския ден на езиците. Няма нищо по-хубаво от това избирателите на ДПС да пеят песента за Райна Княгиня. Ще отговорим с още песни на агресията ви - с български патриотични песни! Няма да призная на никого претенцията да бъде по-голям патриот от мен или от който и да избирател на ДПС. Знамето, ушито от Райна Княгиня, е и наше", заяви Местан.

Димитър Байрактаров от ПФ контрира, че 26 септември бил ден на европейските езици, а не европейски ден на езиците.

"Няма такава лексема"

По-рано във вторник депутатът от ДПС и бивш министър на спорта проф. Мариана Георгиева каза пред Нова тв, че в случая с песента няма провокация, тъй като това са две различни песни и че конкретно "Кой уши байрака" е с турска мелодия.

"Става въпрос за две песни. Едната песен е популярната песен за Райна Княгиня, а другата е турска народна песен, с друга лирическа героиня, с друг мотив", каза тя и посочи няколко музиковедски изследвания.

Тя цитира филолога Николай Аретов, според когото популярният фолклор в България води началото си от възрожденските песнопойки, в които мелодиите са с османо-турски произход.

Депутатът от ДПС посочи пример и с песнопойката на Петко Славейков, където е отбелязано, че текстовете се изпълняват по гръцки и турски мелодии. "Тези песни са за душата, като тази песен за Райне и въпреки че са в разрез с възрожденската норма, се превръщат в мелодии на идеолозите на българския национализъм на 19 век", обясни Георгиева.

На твърдението на ВМРО, че става въпрос за гавра с българска песен, тя отговори, че "такава лексема няма в дискурса на Движението за права и свободи".

О.Минчев: Изпълнението на тази песен при откриването на кампанията е провокация

"Песента най-вероятно наистина има турски вариант - много от балканските песни могат да бъдат открити в същия или подобен вариант на мелодията и в съседните страни. Но не това е проблемът - съществуването на подобна песен на турски или не. Изпълнението на тази песен на откриването на предизборната кампания на ДПС е скандално поради факта, че представлява организирана и целенасочена провокация", смята политологът Огнян Минчев.

Според него песента може да е поръчана на ДПС лидерите от техните задгранични господари, а може и да е собствена инициатива... "И в двата случая целите са очевидни. Първо - да се тества степента на атрофия, в която е изпаднало българското общество по отношение на основни маркери на националната си идентичност. Второ - да се възбудят взаимни чувства на нетърпимост, омраза и страх, които да циментират електората и да го подкарат под строй към урните. И трето - провокацията е направена просто за удоволствие, за подигравка, за "бъзик", пише Минчев.

"Когато по прищявка на съдбата тинята се разпени отгоре на гребена - на воля излизат комплексите за малоценност, зле сдържаната наглост и ненавист, демонстрацията на власт и могъщество спрямо тези, които са останали "долу". В определени културни ареали тогава изплува и хитроватото желание - "абе аз защо не взема да ти забия един пръст..." На майтап бе, не разбираш ли от майтап? ... След като допуснахме българската олигархия да издигне като щит пред своите престъпления една етническа партия, превърнала се в ненаситна за грабеж котерия, ще трябва да носим последствията от това. Досега тези момчета спазваха стриктно каноните на ориенталското лицемерие и играеха роля на "либерали". Май, че нуждата от този театър вече е отпаднала. Какво ли ни чака от тук нататък?", пита се Минчев.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Как да бъде увековечен художествено Бойко Борисов?