Древен предшественик на картофите е преживял катаклизма, погубил динозаврите

1 коментар
Сайт на университета на Канзас

Учени от университета на Канзас, САЩ, установиха, че семейство растения, дало на човечеството хранителни съкровища като картофите, доматите, кафето и някои от най-популярните билки като ментата, е преживяло катаклизма, погубил динозаврите, съобщава сайтът на учебното заведение.

Авторите на изследването, публикувано в сп. "Нейчър плантс", описват вкаменелост на цъфтящо растение отпреди 80 милиона години. Откриването показва, че този вид растение се е появило на Земята много по-рано, отколкото се е смятало досега.

Растението с научното име Palaeophytocrene chicoensis е принадлежало към групата на лианите. Дървесните лиани растат в съвременните тропически гори, правейки по-сложна структурата на техните екосистеми.

Учените предполагат, че лианите са съществували още през периода креда, но едва сега са открили нужните доказателства.

"Това е отличен индикатор, че структурно сложни тропически гори, подобно на съвременните, може да са съществували още преди 80 милиона години", казва авторът на научния труд Брайън Аткинсън, специалист по екология и еволюционна биология.

Фосилът хвърля светлина върху т.нар. критичен интервал в историята на живота на Земята, когато цъфтящите растения започват да заменят голосеменните. Известно е, че това се е случило в края на периода креда.

Добре запазената вкаменелост е открита през 90-те години на миналия век от строителна бригада в Сакраменто, Калифорния. Истинската стойност на фосила за науката обаче е разкрита едва десетилетия по-късно, когато структурата му е изследвана със светлинен микроскоп. Видът е кръстен на формацията Чико, където е открит.

Учените отбелязват, че тази група растения са успели да преживеят катаклизма, който е погубил динозаврите, и са еволюирали, за да произлязат от тях десетки хиляди нови видове. Групата включва по-специално хранителните култури, които са жизненоважни за хората.

1 коментар