Дуалната система тръгва пилотно в няколко училища през учебната 2015-16 година

Просветният министър смята, че новата форма на професионално обучение ще снижи младежката безработица

Анелия Клисарова

Дуалната система в професионалното образование у нас е в процес на регионална подготовка и ще бъде въведена пилотно на места през учебната 2015-2016 година. Това съобщи просветният министър Анелия Клисарова в четвъртък, когато парламентът гласува на първо четене промени в Закона за професионалното образование и обучение, в които е заложена нормативната уредба на новата система.

По думите на Клисарова, тепърва предстои да се проучи "към какво ще прояви интерес бизнесът", за да бъдат уточнени и първите училища, в които ще се въведе дуалното обучение, при което младежите ще минават общообразователния материал в сгъстен вид, като едновременно с това ще стажуват в реални предприятия и ще получават заплати за това.

Клисарова каза, че за практиките трябва да бъдат изготвени и специални планове, което няма как да стане още тази година.

Тя припомни, че миналата седмица Морската професионална гимназия и Висшето военноморско училище във Варна сключиха споразумение за обмен на преподаватели, както и отделно договори с Българския морски флот. Същият договор щял да се подпише и с пристанище Варна.

С гласуваните от Народното събрание промени в Закона за професионалното образование, държавата въвежда и свой списък на "защитени" професии - заварчик, шлосер, строител на релсови пътища и съоръжения и др. Според вносителите на законопроекта, това са професии, от които бизнесът има нужда, но които не се считат за толкова "престижни", а промените в закона ще стимулират повече млади хора да ги учат.

Много е важно защитените професии да бъдат по региони, допълни Клисарова. По думите ѝ, в "Нефтохим" – Бургас, например, ще се обучават кадри, полезни за развитието на тази индустрия.

Министър Клисарова обясни, че законопроектът е предложен с цел да се намали броят на отпадащите от училище младежи, които напускат системата на образованието преждевременно, по думите ѝ, основно поради бедност и нисък социален статус.

Ако имат възможност да получават средства по време на обучението си, ще намалим значението на социалния фактор като причина за отпадането на учениците, каза Клисарова и допълни, че "това е доказано в европейските страни, най-вече в Германия, Австрия и Швейцария, че там, където работи дуалната система, е най-ниска младежката безработица".

Според просветния министър, освен полза за учениците, този вид обучение ще доведе и до повишаване квалификацията на преподавателите. Като част от въвеждането на дуалната система учителите ще преминат специално обучение, за да получат допълнителна квалификация. Ще се обучават и "наставници" в бизнес сектора, които на свой ред да обучават младежите на място по време на практиката им.

Измененията в закона предвиждат и създаването на регистър от Националната агенция за професионалното обучение.

Още по темата
Още от България

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?