Двойно по-голям гаранционен срок за магистралите

Качеството на пътищата предизвика сблъсък между ГЕРБ и БСП в парламента

Двойно по-голям гаранционен срок за магистралите

Кабинетът обмисля увеличаване на гаранционния срок за строителство на магистрали и пътища, което най-вероятно няма да се хареса на бизнеса.

Гаранцията за магистралите трябва да е 10 години, а за тунели и мостове поне 13 години. Това обяви в кулоарите на парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков, след като запозна депутатите с напредъка на пътни проекти.

Сега гаранционният срок за магистрали е 5 години, за мостове и тунели – 10 години, а за рехабилитация на пътища - 2 години.

Максималната гаранция за строителство на магистрали в света е 7 години, коментираха пътни експерти пред Mediapool. Според тях бизнесът най-вероятно няма да се съгласи с по-дълъг срок от световната практика. Причината е, че огромни банкови гаранции ще стоят блокирани с години и няма да могат да се ползват.

Регионалният министър все пак уточни, че подготвеният нормативен акт за срока на гаранцията трябва да мине през обществено обсъждане от всички браншови организации -  камарите на строителите, проектанти, инженери.

"Моята лична, може би експертна представа, е да имаме нормативно завишени изискуеми по-големи гаранционни срокове и те да залягат в бъдещи договори, съответно с избраните изпълнители", каза Нанков.

Регионалният министър беше извикан в парламента от ГЕРБ, за да развенчае мита, че у нас се строи некачествено и скъпо и да представи пред депутатите напредъка по приоритетните пътни проекти.

Магистрален сблъсък между ГЕРБ и БСП

Напук на всеобщото мнение за калпавите български пътища ГЕРБ се похвалиха, че у нас се строят най-евтините и най-качествени магистрали в цяла Европа. Корупция при възлагането на строителството на магистрали няма, нищо че изпълнителите са едни и същи, а победителите са предварително ясни не само в бранша, но за част от търговете дори и на Европейската комисия.

БСП опонира, че пътищата ни са дупка до дупка, а магистралите се строят само за да се усвоят европари и след това да бъдат ремонтирани.

Важно е да се спре със спекулацията, че в България се строят най-скъпите магистрали, обяви председателят на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов.

България строи най-евтините магистрали в цяла Европа, каза министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Той цитира данни, според които средната цена на линеен километър след 2000 г. досега е 3.1 млн. евро у нас, докато в Сърбия и Македония цената е 5.5 млн. евро, в Румъния - 6.43 млн. евро, в Гърция - 10.28 млн. евро, а в Словакия - 13.7 млн. лв.

Най-скъпата българска магистрала е "Люлин", възложена през 2006 г. (по времето на управлението на тройната коалиция – бел.ред.) и все още оправяме свлачища, които не бяха укрепени и предвидени за укрепване на тази цена тогава, каза Нанков. Той обеща за "осветли" договора за строителството на магистрала "Люлин" не само пред президента, но и всеки който има интерес.

В Европейския парламент се обсъжда доклад за успешни проекти и единственият позитивен пример като конкретен обект от всички страни, които са се възползвали от кохезионната политика, е автомагистрала "Тракия", посочи регионалният министър.

В България магистралите се строят не за да има по-безопасно движение, а за да се усвояват милиарди и впоследствие тези магистрали да бъдат ремонтирани, опонира му Таско Ерменков от БСП. Днешното изслушване беше еманация на една перфектно подготвена кризисна пиар акция, но уви без съдържание, допълни той.

Политиката на държавата трябва да е създаване на устойчив механизъм, за да не си говорим за дупки, каза Николай Нанков. По думите му, след две-три години, след въвеждане на тол системата, вече няма да се говори за дупки по пътищата, защото с парите от таксите за платеното преминаване те ще бъдат запълнени.

Пътни проекти за 1.4 млрд. лв.

За периода от 5 май миналата година досега Агенцията "Пътна инфраструктура", респективно правителството, е дала старт на пътни проекти за близо 1.4 млрд. лева и е сключила договори за строително-монтажни дейности за почти 500 млн. лева, отчете регионалният министър. Той посочи, че България прилича на открита строителна площадка, на която се изграждат магистрали, ремонтират се първокласни, второкласни, третокласни и общински пътища, мостови съоръжения и тунели.

Всички обществени поръчки, които провеждаме в Министерството на регионалното развитие и в пътната агенция, са публични, прозрачни и в пълно съответствие с нормативната уредба и добрите практики, гарантиращи конкурентните начала на пазара,  заяви Нанков.

Като доказателство той отбеляза големия брой участници в процедурите. Даде пример с обществената поръчка за тунела "Железница" на магистрала "Струма", за която са подадени 28 оферти. "Големият брой кандидати е доказателство, че се работи на светло, под прожекторите, както, разбира се, и критериите за подбор на участниците не са дискриминационни и ограничителни", коментира Нанков.

Причината за големия брой оферти е, че поръчката за тунел "Железница" е разделена на три обособени позиции, което прави средно по 9 оферти, предимно на всички големи български компании, които са обединени в консорциуми. Близо половин година поръчката за тунел "Железница" не стига до отваряне на ценовите предложения на участници по неясни причини. Съоръжението се намира по средата на строящия се участък между Благоевград и Крупник. Така има риск надземната част на магистралата да е построена, но да не може да се ползва, защото за тунела все още няма избран изпълнител. Пътната част на участъка от Благоевград до Крупник трябва да е готова през 2021 г.

Нанков отбеляза също, че броят на обжалванията е изключително нисък в последната година, година и половина. Това, според представители на БСП, може да се тълкува и като сигнал за разбирателство между фирмите в бранша коя компания кой обект взима.

Магистрала "Хемус" готова до 2024 г.

Магистрала "Хемус" между София и Варна е основен приоритет на правителството, каза Нанков. По думите му с много добра организация е напълно реалистично тя да бъде завършена в края на 2024 г.

Той посочи, че до края на годината в строеж ще са 77 км от магистралата, за други 85 км предстои обявяването на тръжни процедури. Така остават само около 90 км от Велико Търново до пътен възел "Буховци", Търговище, които през 2019 г. ще търгуваме и започнем тяхното изграждане, обеща Нанков.

Той припомни, че наскоро е направена първата копка на отсечката от Ябланица до пътен възел "Боаза", разклона за Тетевен. До два месеца ще стартират и реалните строителни работи на още 16.5 км от пътен възел "Белокопитово" до пътен възел "Буховци". Тоест реално 25 км ще са вече в процес на строителство в рамките на два месеца, а за година и половина ще приключим с изграждането на тези отсечки, обеща Нанков.

Други 52 км от разклона за Тетевен до разклона между Ловеч/Плевен в рамките на тази година ще бъдат търгувани и ще бъде избран и изпълнител, каза Нанков. Той припомни, че тези 52 км са препроектирани, за да бъде намалена цената на магистралата с 350 млн. лв.

Препроектирането на магистрала "Хемус" стана след като премиерът Бойко Борисов прекрати търга, спечелен от фирми, свързани с депутата от ДПС Делян Пеевски и шефа на "Лукойл България" Валентин Златев. Борисов направи изненадващото съобщение в Брюксел след среща с председателя на Еврокомисията Жан-Клод Юнкер. Премиерът обясни тогава (февруари 2016 г.) действията си с витаещите съмнения, че зад едната фирма стои Златев, а зад другата Пеевски. 

През тази година предстоят ремонти на тръбите на тунелите "Витиня" и "Ечемишка" на магистрала "Хемус" в посока София, след като през миналата година бяха ремонтирани в посока Варна, каза още Нанков.

Пускат предсрочно участък от магистрала "Струма"

С почти 8 месеца предсрочно тази година ще завърши строителството на 24 км от магистрала "Струма" от Кресна до Сандански, похвали се Нанков.

Той отчете, че изключително добре вървят строителните дейности от Благоевград до Железница, които са прекъснати само в частта на римския град Скаптопара край Благоевград. Жителите на града искат провеждането на референдум за запазването на излезлия от римско време град. Нанков обяви, че за него ще се изчака мнението на експертите и регионалното министерство ще се съобрази с него. Археолозите от БАН са на мнение, че останките са нетрайни и консервирането им на място е скъпо, но част от най-ценните находки като гробница и раннохристиянска църква могат да бъдат преместени пред Регионалния исторически музей в Благоевград или на друго подходящо място.

Стойността на най-скъпата отсечка от магистрала "Струма" – Кресненското дефиле ще е около 800 млн. лева. Намеренията на правителството са изграждането ѝ да започне  през май 2019 г., каза Нанков. Към момента обществената поръчка все още не е обявена, а от опита с търга за тунел "Железница" не е ясно как за по-малко от година ще бъдат избрани изпълнители.

Нанков каза още, че през май пътната агенция започва предпроектните проучвания за изграждането на тунела под Петрохан.

Не просто строим магистрали, рехабилитираме пътища, пълним дупки по неремонтирани 30-40 години пътища, вършим работа и поправяме грешки на политици, които сега претендират да са управляващи, обобщи Николай Нанков.

Още от Бизнес