Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Една трета от строежа на жп линията Пловдив-Свиленград за подизпълнители

0 коментара
Една трета от строежа на жп линията Пловдив-Свиленград за подизпълнители

Министерството на транспорта ще има думата при избора на фирми – подизпълнители за реконструкцията на железопътната отсечка гара Крумово-Първомай, която е част от общия проект за жп линията Пловдив-Свиленград. Това съобщи заместник- министърът на транспорта Весела Господинова в сряда. В договора с изпълнителя на обекта – гръцката фирма “Терна”, е заложено, че на подизпълнители може да се предостави не повече от 30 на сто от дейностите по него. Ще искаме гаранции, че наетите фирми за извършване на отделните дейности имат зад гърба си сериозен опит и ще се справят с работата, уточни Господинова.

В сряда Министерството на транспорта, главният проектант и изпълнител на обекта – “Терна”, заедно с консултантът, който ще осъществява строителния надзор – консорциумът между “ТИПСА”, “Луис Бергер САС”, “Систра”, “ТРАДЕМКО” и “Рубикон Инженеринг” обявиха началото на работата по най-големия железопътен проект у нас. Реално дейностите ще започнат на 25 май, уточни заместник-министър Весела Господинова.

За проектиране на първия етап от мащабния проект – 37,7 км. от съществуващата жп линия, са определени 6 месеца. Представителят на гръцката компания Александър Михаилидис уточни, че подготовката на техническия проект ще бъде възложена на подизпълнител. Той обаче не пожела да се ангажира с конкретни имена, защото още не са ги съгласували с консултанта. Михаилидис обаче уточни, че ще наемат български фирми доставчици за всички материали и оборудване, които се продават в у нас.  

Удвояването и реконструкция на съществуващата жп линия в участъка от летище Пловдив (гара Крумово) до град Първомай цели да поеме трафик със скорост от 160 км/час. Електрификацията на трасето трябва да приключи за 21 месеца. На компанията “Терна” ще бъде дадена възможност 12 месеца след това да тества участъка и да отстрани евентуалните дефекти по него.

От Националната компания “Железопътна инфраструктура” уточниха, че според подписания договор се задължават да предоставят на изпълнителите шестчасови прозорци (време, през което не преминават влакове) в светлата част на деня. Директорът на “Международни проекти” в компанията Петър Дяков уточни, че тези прозорци са предвидени в новото разписание на БДЖ и няма да се налага отмяната на влакове и превозването на пътници с автобуси в участъците, по които ще се работи.

Петър Дяков съобщи, че са успели да се договорят с фирмата – изпълнител, когато се работи по новото трасе – извън съществуващата линия, да се снижи до минимум използването на договорените прозорци.

Транспортно министерство е готово да внесе тръжното досие за втория етап на проекта “Пловдив–Свиленград” за одобрение от Европейската комисия в края на май, началото на юни. В него се включва проектиране, строителство и електрификация на линията от Пловдив до Свиленград с дължина от 114 км. Заместник-министърът на транспорта Весела Господинова съобщи, че се надява до края на август Брюксел да одобри изготвеното от тях тръжно досие за втория етап на проекта и през септември тази година да обявят тръжната процедура.  

Проектът за “Пловдив – Свиленград” е най-големият железопътен инфраструктурен обект, който ще се изпълнява в страната. Според предварителните изчисления общата му стойност ще е около 340 млн.евро. От предприсъединителната програма ИСПА се осигуряват 153 млн.лв. безвъзмездна помощ, от Европейската инвестиционна банка ще се ползва кредит от 150 млн.евро и 37 млн.евро са осигурени от държавния бюджет.

Договорът с проектантите и строителите на първият етап бе сключен за сумата малко над 85,7 млн. евро. Господинова уточни, че в договора с гръцката фирма “Терна” е записано, че при забавяне на дейностите ще дължат неустойки от 7 хил.евро на ден, но не повече от 10 млн.евро по подписания от тях контракт.

Консорциумът от фирмите консултанти ще надзирава проектирането и строителството срещу сумата от 12,577 млн. евро. Виктор Стивън, представител на консултантите – консорциум между “АДО С.А.” и “ВСП Интернационал Шведен”, които имат сключен договор с националната компания “Железопътна инфраструктура” да наблюдават обекта, уточни, че е заложил репутацията си за завършването на обекта качествено и в срок.

Гръцката фирма “Терна” беше избрана за главен изпълнител в средата на миналата година. Около класирането и избора на фирмата се твърдеше неофициално, че тя е заела едва третото място при първото класиране на комисията по оценката на кандидатите. На първо място е бил класиран австрийският консорциум “ПОРР Технобау/Ва Тех” с най-ниска оферта от 74,881 млн.евро. След тях  - германското сдружение между “Тисен” - “Хайткамп” - “Кирхнер” и “Вайс”, които също са предложили цена, с 3 млн.евро по-ниска от тази на гърците и на трето място “Терна”.

Екипът на бившият транспортен министър Николай Василев обаче отстрани австрийския консорциум от класирането, заради пропуски в документацията. Вторият класиран кандидат подаде жалба срещу избора на гърците във Върховния административен съд (ВАС). Към тяхната жалба се присъединиха и австрийците. След това обаче германското сдружение оттегли жалбата си, а в началото на тази година ВАС реши, че “ПОРР Технобау/ВаТех” не са имали мотив да обжалват избора на транспортното министерство. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.