ЕК е дала зелена светлина на промените в пътната агенция

ЕК е дала зелена светлина на промените в пътната агенция

Европейската комисия (ЕК) е одобрила промените в Закона за пътищата, с които управлението на пътната агенция преминава към министъра на регионалното развитие и благоустройството. Това обявиха вносителите на проектозакона от ГЕРБ при неговото първо четене в пленарна зала в четвъртък.

Измененията бяха приети след двучасов дебат, иззел почти цялото работно време на депутатите, със 138 гласа "за", 15 "против" и 48 "въздържал се". 15 народни представители от Коалиция за България гласуваха против, а 16 се въздържаха. ДПС гласуваха "въздържал се".

Според ГЕРБ преминаването на агенцията към едно министерство ще реши проблемът с това, че администрацията, управляваща пътищата, е подчинена на множество структури, а сега компетентностите и отговорността ще се фокусират на едно място.

Законопроектът предвижда Националната агенция "Пътна инфраструктура" да се преименува на  Агенция "Пътна инфраструктура". Бюджетът ѝ ще бъде част от бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), като по този начин според вносителите ще се подобри контролът върху изразходването на средствата.

Отпада двустепенната система на управление (Надзорен съвет и изпълнителен директор с двама заместници) и се заменя с едностепенна - колегиален орган за управление - управителен съвет, ръководен от председател.

Социалистите, които миналата година преструктурираха подчинената на три министерства агенция към МС, подкрепиха новото ѝ преминаване към едно министерство, но възразиха срещу отпадането на надзора. Депутатът от БСП и бивш вицепремиер за еврофондовете Меглена Плугчиева каза, че имало изрично изискване на ЕК за допълнителен контролен механизъм чрез създаване на Надзорен съвет на НАПИ. По думите ѝ това, което се предлага, е сериозно връщане назад и на намаляване на контрола.

Изградена е добре работеща структура, акредитирана от ЕК и за мен е изненада, че точно там се пипа, каза Плугчиева. А бившият регионален министър Асен Гагаузов попита дали промените са съгласувани с ЕК. По думите му новата структура ще трябва да се съгласува с Брюксел, да бъде сертифицирана и ще отидат още шест месеца, през които агенцията няма да може да върши нищо.

Искра Фидосова от ГЕРБ успокои тези притеснения, като съобщи, че късно следобед в сряда от ЕК е получен положителен отговор за подготвените промени.

Това, че е получено писмо от ЕК, не означава нищо, практиката е тя да не се намесва във вътрешната политика на държавата членка, каза Янко Янков от ДПС. По думите му трябва да се прецизират контролните функции на министъра, които в проекта се свеждат само до бюджета на агенцията.

Съпредседателят на Синята коалиция Иван Костов посочи, че организацията на пътната агенция в момента е абсурдна и не дава резултат. Според него един министър ще може да упражнява много по-мощен контрол върху агенцията, отколкото надзорен съвет, на чиито членовете "не им знаем имената".

Миналата година, когато под натиск от Брюксел тройната коалиция реши да преструктурира компрометирания пътен фонд, за шеф на надзора на НАПИ бе назначен Иван Атанасов, член на ВС на БСП, който оглавяваше и звено в НЕК за проекта АЕЦ "Белене".

Споделяне
Още по темата
Още от България

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?