Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пътният шеф напуснал, защото Надзорът му изземал функциите

15 коментара
Пътният шеф напуснал, защото Надзорът му изземал функциите

Опитите на Надзорния съвет на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) да изземе управленските функции на изпълнителния директор, който обаче носи отговорността за решенията във ведомството, са били след причините за напускането на Димитър Иванов. Миналия петък той официално подаде оставка, предварително "мотивирана" от вицепремиера по еврофондовете Меглена Плугчиева със "здравословни проблеми".

За и.д. шеф на агенцията премиерът Сергей Станишев назначи именно председателя на Надзора Иван Атанасов, член на Висшия съвет на БСП.

"Мога да кажа, че в известни отношения има преплитане, т.е. сменени управленски задачи, които просто показаха намерението на Надзорния съвет да бъде като елемент на управляващ орган", заяви Димитър Иванов пред Нова телевизия. Той посочи как в негово отсъствие, докато е бил в болнични, са проведени заседания от членове на Надзора с директорите на дирекции, "вменени са обязателства, които са от управленчески характер, и се започна своего рода действително управление на организацията."

По думите му това е довело до размиване на отговорностите. Заради тези действия на Надзора Иванов допусна, че един ден може да се окаже в ситуацията на предишния шеф на структурата Веселин Георгиев, срещу когото до дни се очаква обвинителен акт за злоупотреби в бившия пътен фонд.

Иванов посочи още, че сегашният механизъм на управление в НАПИ, която бе под контрола на трима министри и мина директно към премиера, не позволява на Надзорния съвет управленски функции, каквито той се опитал да си присвои. С половин уста напусналият пътен шеф намекна още, че в предишната форма на управление отговорността за решенията на Георгиев е била колкото негова, толкова и на Управителния съвет, в който участваха министрите Пламен Орешарски, Асен Гагаузов и Петър Мутафчиев.

Размиване на отговорностите, малък хаос

Според Иванов разминаването на отговорностите и липсата на яснота сред служителите на НАПИ как да се държат пред органите в системата води до невъзможност работата да се организира така, че "да бъде прозрачна и ефективна за борба с корупцията."

"А иначе се създава един малък хаос, т.е. всеки един началник или директор дирекция, примерно, без знанието на изпълнителния директор да изпълнява задачи", допълни той. По думите му картината в пътната агенция сега "е може би малко по-различна, защото все пак председателят на Надзорния съвет е вече и изпълнителен директор".

"Не мога да кажа, че съм в конфликт с Иван Атанасов, двамата сме взели много общи решения", коментира Иванов. Той обаче избяга от пряк отговор на въпроса имал ли е разминавания с висшия функционер на БСП, казвайки само, че "всеки един има своето право на тълкувание и подход по един или друг проблем."

Подписвани са договори без планирани средства за тях

Ексшефът на НАПИ каза, че при извършена ревизия във ведомството "само за един ден успяхме от сейфовете на колегите да извадим фактури за 19 млн.лв., които не бяха представени въобще във финансово-счетоводния отдел. Заварихме една сума от 210 млн.лв., изразходвани за текущ ремонт, средства, които не са планирани в бюджета, т.е. вече имахме индикатор, че по-нататък не можехме да продължим с изпълнението на програмата за текущ ремонт, тъй като бяхме в заварен голям преразход."

Според него е ненормално областните пътни управления да подписват договори без да е обезпечен бюджет за тях.

Такава е обаче практиката от години, като през 2007 г. дори правителството реши да покрие анексите по пътни договори с пари от бюджетния излишък, колкото и това да бе оспорвано от опозицията.

Както писа Mediapool миналата седмица, сред фирмите в пътния бранш имаше брожения срещу Иванов, след като НАПИ анулира всички 21 търга по оперативна програма "Регионално развитие" за пътища втори и трети клас на стойност близо 320 млн. лв. Заради съществени пропуски в проведените общeствени поръчки, както и съмнения за някои от кандидатите, бяха отрязани фирми от пътния холдинг на Васил Божков на обща стойност 120 млн. лв., фирми на "Трейс груп" на Николай Михайлов с близо 25 млн. лв., както и "Инфрастрой", в която 51% са на Васил Божков, а останалите държат братя Галеви, Христофорос Аманатидис - Таки, и Феодор Феодоров, както и компанията на съпругата на бившия шеф на пътния фонд Велико Желев, който сега е съветник на строителния министър Асен Гагаузов.

Атанасов: Не сме се намесвали в оперативната дейност

"Надзорният съвет не си е позволявал намеса в оперативната дейност на НАПИ", заяви Иван Атанасов пред Mediapool по повод твърденията на Димитър Иванов. Той даде пример с това, че месец и половина провеждали заседанията си в МС и другаде, за да има Иванов свобода да организира работата на агенцията както иска.

Атанасов каза още, че срещите с шефовете на дирекции станали под натиска на обстоятелствата, тъй като докато бил в болнични, Иванов дал правомощията си за ръководство на агенцията на заместника си Хасан Хасан, но после му ги отнел, а трябвало да се работи по екшън плана за справяне с проблемите покрай спрените пари по ФАР за пътища.

"Оказа се, че за два месеца не е направена среща с областните пътни директори и екшън плана за действие не е спуснат за изпълнение на по-ниско ниво. Това се случва в момент, в който и вицепремиерът Плугчиева, и премиерът Станишев отправиха критики към пътната агенция и трябваше да се действа", заяви и.д. шефът на НАПИ.

Той изрази изненадата от изявленията на Иванов, че има опити за намеса в работата му от страна на Надзора. "Не сме подписвали нищо в негово отсъствие, само сме обсъдили бюджета и одита на процедурите по автомагистрала "Тракия", което е във функциите ни съгласно устройствения правилник на НАПИ", посочи Атанасов.

По поръчка на министъра

"Не съм авторитарна личност", заяви Атанасов, за когото източници от НЕК твърдят, че като ръководител на работната група за реализацията на проекта за изграждане на АЕЦ "Белене" е иззел всички функции по управлението на проекта, въпреки че НЕК е инвеститорът и ще представлява държавният дял от 51 на сто в бъдещата компания със съакционера RWE.

Атанасов обясни това с възложения му от министъра на икономиката и енергетиката Петър Димитров контрол над проекта и необходимостта от неговото ускоряване. Той каза, че завареното от него положение относно втората атомна централа подлежало на много критики - и като структуриране на проекта, и като темпо на изпълнение. По думите му НЕК са изгубили прекалено много време в избора на стратегически партньор в проекта.

"Просто искам всички екипи да си вършат работата и там, където това не се случва, скоро ще се чуе какви мерки са предприети", каза Атанасов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. К.
    #16

    Сега вече е ясно, че Черепът кадрува в НАПИ и премахва всеки, който му пречи.Така е, като е щедър спонсор на Президента и управляващите.

  2. ?
    #15

    Това е отдавнашна практика в сегашната НАПИ. По времето на Желев и Георгиев на практика командваше Поцков, защото всички служители са обучени да се подчиняват само на него и да бойкотират работата и да я забавят. Желев не му противоречеше и му се размина, но Веселин Георгиев и Иванов му противоречаха и не им се размина. Не е тайна че всичките сегашни новоназначени директори са само хората на Поцков.

  3. Читател
    #14

    Ега ти и шибаното общество... Махайте се всички, отивайте по света да ставате хора. Това е изгубено поколение.

  4. Читател
    #13

    Значи все пак има някаво модериране. Признавам, предишния ми коментар беше нехарактерно вулгарен, но как да не му писне на човек от тези ежедневни простотии: първо махнали едното ченге, а другото го оставили и то и не помисля да се махне само, вчера едно друго наскоро уволнено леке обявява, че ще обжалва, сега трети сменен лъга, че бил болен, сега почва да мрънка. Това е е просто подигравка с народа, това е заплюване в лицето. Както и да е, забавно ми е че "педал" и "шибана" са заслужили махане (не споря) а "срал" е ОК ;-)) Е, така е, всички трябва да серем от време на време. Тошото е че онези серат върху 7 милиона глави...

  5. dedov
    #12

    и изказвания от соц вревмето тоест нищо ново и нищо свършено накрая

  6. Да!
    #10

    да изглежда след като е назначен от БСП-мафиотите, е честен човек, май. Затова и напуска шайката мародери, които ни управляват.

  7. Позитано
    #9

    ...каза Атанасов,иначе става лошо!

  8. Карина
    #8

    вече са, като пилета в кълчища и всеки гледа да се спасява. Кой ще разчиства авгиевите обори.

  9. Пътищар
    #7

    От всяка тиква пътен инженер не става!Само Милош еколега-може с8 него да се работи трудно,но той познава системата отвътре!!По врмето на тупана Тодор винаги началника на Гуп е бил номенклатура на ЦК на БКП - Винаров,Стаменов,Д. Димов,и сега пак е назначен за ид член на В.С. на БСП, който е парашутист.

  10. Не
    #6

    Грешиш драги ми "Да". Честен човек да остави нещата да се търкалят както ги е подредил предишния крадец НЕ е честен човек, а същия крадец като "Батко". Там някой се мъчи да оправи нещата, а това лайно се е крило за да се провлачват. Да се маха! Този път Станишев е на прав път. Май НЕ е оплетен в тая карадлива плитка.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.