Конфликт за магистрала "Тракия" ускори уволнението на пътния шеф

Конфликт за магистрала "Тракия" ускори уволнението на пътния шеф

Първата седмица от избора новото правителство приключва с освобождаването на трети шеф на държавна агенция, този път на пътната.

В петък премиерът Бойко Борисов е уволнил изпълнителния директор на Националната агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) Янко Янков и на негово място е назначил инж. Димитър Иванов, който вече бе за кратко на този пост през есента на миналата година, но бе принуден да подаде оставка.

В съобщението на правителствената пресслужба се казва, че промяната в управлението на НАПИ е продиктувана от липсата на синхрон и взаимодействие с представителите на ЕК,  извършване на плащания на външни консултанти при завишени цени, недопустими действия в разходната част по бюджета на агенцията в условия на финансова криза.

Сред мотивите са посочени и липсата на адекватен механизъм за контрол и управление на работния процес, на техническото и финансово управление на крупни инфраструктурни обекти и несправяне с поставените задачи съобразно държавните и договорни срокове.

Съмнения за унищожаване на документи

Уволнението на Янко Янков е било придружено и с проверка на МВР и прокуратурата в НАПИ по сигнал на регионалния министър Росен Плевнелиев, че уволненият пътен шеф не е напуснал работното си място и има съмнение за унищожаване на служебни документи. Това бе потвърдено от вътрешния министър Цветан Цветанов, който обаче уточни, че тези съмнения засега не са потвърдени.

По какви правила ще се строи "Тракия"

Смяната бе предшествана от първия по-сериозен конфликт между досегашното ръководство на НАПИ и министър Плевнелиев във връзка с търговете за строителството на магистрала "Тракия". Както съобщи в. "Дневник", в последния работен ден на стария кабинет НАПИ са публикували на сайта си документацията за възлагане на обществените поръчки, чрез които ще се определят строителите и консултантите по оперативна програма "Транспорт", в това число и за изпълнител и консултант по надзора за "Тракия". Документите са утвърдени от надзорния съвет на НАПИ на заседания на 14 и 20 юли. В официалното съобщение се твърди, че те са съобразени изцяло с директивите на Еврокомисията.

Новият строителен министър Росен Плевнелиев обаче по-рано заяви, че тръжната документация за магистралите се пренаписва и няма да се ползва публикуваната на сайта на НАПИ, защото не отговаря на европейските изисквания. "Гарантирам, че ценовите оферти и техническата част ще бъдат отворени в един и същи ден", каза Плевнелиев по повод конкретното противоречие със заложените от пътната агенция условия.

Според обявените от Плевнелиев планове, компрометираната пътна агенция, която през последните години беше под шапката на различни министерства, за да стигне до МС, трябва да се върне към МРРБ. Ако това стане, настоящата рокада в ръководството ѝ едва ли ще е последната.

"Силният човек" в НАПИ остава?

Новият директор на НАПИ Димитър Иванов бе назначен на същия пост през август м.г., след преструктурирането пътния фонд в агенция към МС.

Иванов обаче се задържа едва два месеца и бе принуден да се оттегли, след като анулира над 20 търга за пътни проекти, с което отряза и фирми, фаворизирани от предишния предишния регионален министър Асен Гагаузов и от предишния шеф на фонда Веселин Георгиев, отстранен по искане на Брюксел за конфликт на интереси.

Иванов освен това призна и за конфликт с шефа на Надзорния съвет на НАПИ Иван Атанасов, който е член на Висшия съвет на БСП и е смятан за силната фигура в агенцията. Освен грижата за пътно-строителния бранш, БСП му е поверила и изграждането на АЕЦ "Белене", като той е ръководител на работната група по проекта в НЕК.

В съобщението на МС за рокадата в НАПИ се посочва, че в новия ръководен екип на агенцията ще бъде включен и водещият германски експерт в бранша Клаус Дитер Щоле, досегашен съветник на изпълнителния директор.

Преди два дни бяха сменени шефовете Държавната агенция по горите и на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация".

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?