Големите пътни проекти по ОП "Транспорт" се отлагат

Големите пътни проекти по ОП "Транспорт" се отлагат

Гръмките обещания на транспортното министерство и Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ), че до края на тази година ще има избрани строители за големите магистрали, финансирани от европейските фондове, и дори стартирано строителство, се оказаха напразни.

Обществените поръчки за "Тракия", "Струма", "Марица", връзката на "Хемус" с Околовръстното се отлагат в най-добрия случай за края на годината, но по-реалистично е да тръгнат през 2010 г.

Проектните предложения за тях трябваше вече да са подадени, но това не се е случило. Освен това ще се коригират прогнозните стойности на проектите, заложени в Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ), защото реализацията им вече се оказва по-скъпа. Това каза в сряда Нели Йорданова, ръководител на Управляващия орган на ОПТ.

Общият бюджет на най-скъпата европейска програма е 2 млрд. евро, като половината от парите са за пътни проекти, а другите – за жп отсечки, за подобряване на корабоплаването по Дунав и за разширението на софийското метро. Само метрото е в етап на строителство, а за жп-отсечката Пловдив-Свиленград има избран изпълнител.

Усвоените средства по ОПТ към май т.г. са 932 хил. евро.

Отлагането на пътните проекти е тежък удар за строителния сектор в условията на криза и изобщо за икономиката на страната.

Причините за закъснението на програмата са неуредици с оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС), неприключили отчуждавания на терени и археологически разкопки.

ОВОС-ите не са минали на задължителните обществени обсъждания, а това отнема месеци. Също така оценките за някои от магистралите са правени преди десет години, например, но въпреки това няма да се актуализират, а ще минат на обсъждане в сегашния си вид. Това е уредено с промяна в Закона за околната среда.

Заради неопределеното забавяне на проектите Комитетът за наблюдение на ОПТ реши във вторник да включи в програмата, освен магистрала "Тракия" (375 млн. евро), което се очакваше, и още два проекта. Това са "Подновяване на участъци от жп инфраструктура по жп линия Пловдив – Бургас" (63 млн. евро) и "Модернизация на жп линия София – Драгоман" (83 млн. евро).

Добавянето на нови проекти към програмата се препоръчва от месеци от ЕК именно предвид опасността да се загубят пари, заради ниската проектна готовност на първоначално одобрените.

Предстои НАПИ да представи на транспортното министерство актуализиран план за периода до края на годината, свързан с изпълнението на пътните проекти, както и оскъпяването им.

Освен изпълнител на проекта за реконструкция и електрификация на жп линията Свиленград - турска граница, в момента такива трябваше да са избрани за две отсечки от магистрала "Струма", както и за връзката на магистрала "Хемус" със софийския околовръстен път. В последните три месеца на годината трябва да тръгнат търгове за жп линията София - Пловдив и Пловдив - Бургас, както и за пътя Подкова - Маказа и Враца – Ботевград, но и това е под въпрос.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли да се приеме гласуване по пощата и видеонаблюдение в секциите?