Несигурно европейско бъдеще за "Тракия"

Несигурно европейско бъдеще за "Тракия"

В един и същи ден Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) обяви, че ще строи магистрала "Тракия" с пари от бюджета, а след това заяви, че е внесла в транспортното министерство искане за промяна в Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ), така че от нея да отпаднат две отсечки на магистрала "Струма" и на тяхно място да влезе пътят София – Бургас.

От транспортното министерство потвърдиха, че са получили предложение за промяна в ОПТ от НАПИ в размер на 4 страници, към което обаче липсва подробна аргументация, която да убеди членовете на Комитета за наблюдение на програмата и европейските партньори, че размяната на проекти е разумна.

След две последователни срещи във вторник вечерта между ръководството на НАПИ с министрите на финансите и на транспорта, от агенцията съобщиха, че стартират търговете за 'Тракия" т. г. с 30 млн. лева от бюджета и ще се търсят схеми, за да продължи финансирането на проекта, оценен на 375 млн. евро, и през следващите години.

Има вариант да се обявят конкурси за избор на строител с бюджетни средства и, ако процедурите са изпълнени по всички европейски правила, впоследствие ЕК да възстанови плащанията от европейските фондове.

От транспортното министерство обаче смятат, че пътната агенция няма никаква готовност за това.

Реквием за една магистрала

Предложението за европейско финансиране и контрол върху проекта, който през последните години стана нарицателно за корупция и управленски пазарлъци под масата, дойде от Брюксел, след като оттам спряха проведените миналата година търгове за избор на строител за две отсечки от магистралата. Причината беше дискриминация на чуждестранни фирми в условията на конкурсите.

Първоначално ръководството на НАПИ прегърна идеята и я обяви за напълно реалистична, въпреки мнението на регионалния министър Асен Гагаузов, че така ще се забави строителството.

Впоследствие се оказа, че България няма и готовност за реализация на предложението. Въпреки че има изготвени проекти за трите недостроени отсечки на "Тракия", оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) не отговаря на европейските изисквания. Освен това тръжните условия на пътната агенция също се разминават с европейските.

Неотдавна от НАПИ заявиха, че са изготвили нова методика за провеждане на конкурси, оценка на тръжните документи и т.н., които са съобразени с правилата на ЕС, но тя не е представена за одобрение на Управляващия орган на оперативната програма. Т.е. агенцията не може да провежда конкурси за пътни проекти с европейско финансиране.

ЕК е предложила да финансира 'Тракия", но само при пълна готовност на агенцията да изпълни високите европейски изисквания, а такава липсва. За да се премине към процедура за промяна на ОПТ, която вече е одобрена от Брюксел в определения вид, от НАПИ трябва да представят около 100 страници с аргументи защо "Тракия" трябва да бъде включена в програмата и още 50 страници аргументи защо друг проект трябва да отпадне.

Слабата подготовка на агенцията за усвояване на европейските пари за пътища беше изтъкната от Карстен Расмусен от дирекция "Регионална политика" в ЕК във вторник по време на конференция за инфраструктурата у нас. Той заяви, че две години след старта на ОПТ, по която се предвидени близо 1 млрд. евро за пътища, липсват готови проекти.

"Цели" 30 млн. лева заделени за строежа на "Тракия"

В бюджета на НАПИ за тази година са предвидени 30 млн. лева за стартиране на строителството на 120 километровата отсечка Стара Загора – Карнобат. Трасето се оценява на 375 млн. евро. Това означава, че фирмите, желаещи да строят пътя, могат да се надяват на най-много 5% авансови плащания, ако изобщо се стигне до избор на изпълнител през тази година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес