НАПИ увърта за блокираните от ЕК търгове за "Тракия"

НАПИ увърта за блокираните от ЕК търгове за "Тракия"

Национална агенция "Пътна инфраструктура" (НАПИ) няма никаква представа на този етап какво ще се случи със спрените търгове за строеж на две от отсечките на магистрала "Тракия". В края на декември от Главна дирекция "Вътрешен пазар и услуги" поискаха конкурсите за избор на изпълнител за отсечките Нова Загора – Стара Загора и Нова Загора – Ямбол да бъдат прекратени, защото има “индикации за възможни нарушения на правото на Общността в процедурите по възлагане на поръчките”. Така се осуети поредният опит за дострояване на магистралата през последните 10-12 години, този път с пари от държавния бюджет.

Десет дни след спирането на процедурата от НАПИ обявиха, че все още нямат ясна идея защо Брюксел е поискал стопирането на административната работа по проектите. В сряда шефът на структурата Янко Янков обясни само, че в ЕК е постъпила жалба от чуждестранна компания срещу условията на търга, но добави, че няма идея кой от от какво се жалва.

В НАПИ нямат информация, защото фирмата е поискала от Брюксел да не се предоставят данни на българските власти, докато няма произнасяне на ЕК по иска. По думите на Янков знае се само, че възражения са отправени към вписаните в конкурсната документация технически условия, на които трябва да отговарят фирмите.

В писмото, с което бяха спрени търговете, ЕК отчита необходимостта фирмите-кандидатки за "Тракия" да имат капацитета да изпълнят строителството, но без изискванията към тях да нарушават правата на свободна конкуренция.

В конкурса участват чуждестранните компании "Доуш иншаат ве тиджарет" АД и "Онур" (Турция), гръцката "Актор", хърватската "Конструктор инжинеринг" и австрийските "Алпине Бау" и "Щрабаг". Според Иван Бойков, директор на Камарата на строителите в България, "Доуш", "Конструктор инжинеринг" и "Щрабаг" не отговарят на списани критериите за избор на изпълнител и би трябвало да отпаднат от спрените вече търгове.

Предвид факта, че търговският представител на Австрия в България е единственият, който е отправил въпроси до НАПИ за процедурата, логиката сочи "Щрабаг" като най-вероятния жалбоподател. "Ние не виждаме никакви проблеми с конкурсните условия", заяви обаче шефът на надзорния съвет на НАПИ Иван Атанасов.

Директорът на агенцията Янко Янков и представител на Министерски съвет ще се срещнат в Брюксел на 12 януари с представители на Европейската комисия в опит да защитят българската процедура.

От НАПИ отказаха да отговорят дали ще анулират сегашната процедура, ако Брюксел излезе със становище, че тя е опорочена.

По-рано от ръководството на агенцията обявиха пред Mediapool, че най-вероятно ще се подготвят нови процедури за двете отсечки от злополучния аутобан, чието довършване така и не може да започне.

"Все още нищо не можем да кажем със сигурност. Ще обявим резултатите на 13 януари. 13-ти е щастлива дата. Нека си проведем разговорите, нека се изясним", уклончиво каза Янков.

Иван Атанасов само добави, че е възможно частично прецизиране на техническите условия, ако те бъдат намерени за дискриминационни към някои от фирмите.

По информация на Mediapool, ако се продължи старият конкурс, изборът на строител на магистрала 'Тракия" в най-добрия случай ще се забави с месец и половина. При обявяване на нова процедура, това ще отнеме между 4 и 6 месеца.

Проблемният момент в старите търгове е изискването кандидатите да имат кариера за строителни материали и асфалтова база на определено разстояние от трасето, като те може да са собственост на строителната компания или взети под наем.

Следващата седмица Надзорният съвет на НАПИ трябва да одобри новата методология за провеждане на конкурси за възлагане на обществени поръчки, както и новите типизирани договори за изпълнителите. Това ще даде възможност на ведомството да стартира търга за строителството на ЛОТ 4 от "Тракия", отсечката от Ямбол до Карнобат, в рамките на текущия месец.

Междувременно стана ясно, че по голямата част от пътните връзки към търговски обекти по родната пътна мрежа са незаконни. Шефът на НАПИ Янко Янков обяви, че все още не е ясно как ще се процедира с близо 900-те от общо 1400 такива пътни връзки. Срокът за изпращане на предупрежденията за узаконяване е 12 януари.

НАПИ няма информация обаче до каква степен самите търговски обекти са законни и как ще процедира Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК), ако се окаже, че не са. По закон те би трябвало да бъдат съборени. Проверките на билбордовете по пътищата също са показали почти пълно беззаконие. От общо 10 000 билборда и рекламни пана близо 2000 са се оказали незаконни. От НАПИ не дадоха информация на кои фирми са тези рекламни съоръжения, защото все още нямало обобщена информация.

Още по темата
Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?