Задава се реален старт на големи пътни и жп проекти

Задава се реален старт на големи пътни и жп проекти

След две години от членството на България в ЕС, страната най-после има шанс да направи огромна крачка в разрешаването на инфраструктурните си проблеми, като стартира големи пътни и железопътни проекти по европейски правила и с европейски пари, след тежките уроци от неуспехите с предприсъединителните програми ФАР и ИСПА.

Това смятат от транспортното министерство, което представи във вторник амбициозна програма по изпълнението на Оперативна програма "Транспорт". Според плана, тази година трябва да се възложат строителството на две отсечки от магистрала "Струма", цялата магистрала "Марица", Северната дъга на Софийското околовръстно шосе, връзката на околовръстното с магистрала "Хемус" и др.

Планът беше представен по време на Ден на отворените врати в транспортното министерство, посветен на Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ). Вицепремиерът Меглена Плугчиева, транспортният министър Петър Мутафчиев, зам,-министърът на транспорта Нели Йорданова, както и представители на Национална агенция "Пътна инфраструктура" и Национална компания "Железопътна инфраструктура" направиха равносметка за свършената през 2008 г. работа и представиха плана си за действие за 2009 г.

ОПТ е програмата с най-голям бюджет от еврофондовете в България – над 2 млрд. евро. Проектите, предвидени за реализация в програмата до 2013 г., са в пътното и железопътното строителство и модернизация, в сектора на водния транспорт, както и за подобряване на интермодалността при превозите на пътници и товари.

Програмата е и една от най-проблемните, тъй като почти половината от парите трябва да отидат в НАПИ за пътно строителство, а от там към изпълнителите на отделните проекти. От Брюксел все още не са убедени, че звеното функционира ефективно и прозрачно и европарите не потъват нецелесъобразно в нечии частни джобове.

Затова и всички търгове по ОПТ, реализирани от старото компрометирано ръководство на пътната агенция, бяха отменени и сега ще се повтарят. Става въпрос за търг за строителството на връзката на магистрала "Хемус" с Околовръстното шосе – отсечка от 8.5 км за 32 млн. евро, както и за търг за рехабилитацията на пътя Кърджали-Подкова също за 32 млн. евро.

Асен Антов, зам.-директор в НАПИ, съобщи във вторник, че анализи на агенцията показали, че проектът Кърджали-Подкова е нерентабилен – т.е. трафикът по трасето не оправдава разходите за ремонта му. За това проектът ще бъде подменен с ремонт на цялата Северна дъга на Околовръстното шосе – 24 км.

ОПТ реално заработи в края на 2007 г. и до момента единственият стартирал проект е този за разширението на Софийското метро от "Обеля" до центъра на стойност 185 млн. евро.

Друг проект в напреднала фаза е този за реконструкция и електрификация на железопътната линия Свиленград – турска граница, на стойност 35 млн. евро. В момента от НКЖИ, които са бенефициент по ОПТ и отговарят за този проект, очакват одобрение от "ДЖАСПЪРС" (JASPERS – инициатива за техническа помощ) на Анализ за разходите и ползите от проекта Свиленград-турска граница, което предхожда получаването на европейските фондове. На 2 февруари пък ще бъдат отворени офертите на кандидатите за изпълнител на проекта.

В сферата на жп транспорта по ОПТ са предвидени 580 млн. евро. Освен жп пътя Свиленград – турска граница, с тези средства ще се финансира модернизацията на линиите София – Пловдив и София – Перник – Радомир. Триста и двадесет млн. евро от тях пък са предвидени за модернизацията на жп пътя Видин – София. Реализацията на този проект обаче ще е около 3 млрд. евро, според изчисления на НКЖИ.

Когато става въпрос за важни инфраструктурни проекти, дострояването на магистрала "Тракия" заема едно от първите места, като за нея ще се ползват пари от държавния бюджет, а не еврофондовете. Изглежда европейските ни партньори не вярват, че и държавните си пари можем да изхарчим целесъобразно и в края на миналата година настояха да се спре работата по избор на изпълнител за две отсечки от пътя София – Бургас.

Това стана след като чуждестранна компания, кандидат за обществените поръчки, се оплака в ЕК, че условията на търга "дискриминират" чуждите компании, така че в надпреварата да останат само българските строителни фирми. Това са три български консорциума, водени от лидерите в инфраструктурното строителство у нас – фирмите на Васил Божков (Холдинг Пътища, Мостстрой), Симеон Пешов (Главболгарстрой) и Николай Михайлов (Трейсгруп).

Вече втори ден ръководството на НАПИ е в Брюксел и дава обяснения по този и други въпроси. От съобщение на ведомството от вторник става ясно, че пътната агенция ще получи писменото становище на ЕК по въпроса за "Тракия" в следващите от 7 до 10 дни. Тогава ще стане ясно дали търговете ще се повтарят този път с променени условия или старите тръжни комисии ще продължат работата си. И в двата случая работата по дострояването на "Тракия" ще започне тази година.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес