Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК на път окончателно да отнеме спрените пари за пътища

41 коментара
ЕК на път окончателно да отнеме спрените пари за пътища

Вицепремиерът Меглена Плугчиева предупреди в Брюксел, че ще има следващи санкции от ЕК, ако до 23 ноември не предоставим достатъчно убедителни доказателства за преструктурирането пътната агенция, предаде БНР.

"В момента се намираме на етап задействане на санкция суспендиране на средства. Има опасност да се направи финансова корекция", каза Плугчиева и добави: "Финансови корекции означава съкращаване на финансовите средства, които са предвидени".

Така става съвсем реална опасността парите за развитие на българската пътна инфраструктура, предвидени по европейския Кохезионен фонд и Фонда за Регионално развитие, да бъдат орязани. Средствата по предприсъединителните програми ФАР и ИСПА, които така или иначе са блокирани от Брюксел, също може да не достигнат до страната ни.

През лятото европейското финансиране по 10 проекта по ФАР на стойност 88 млн. евро беше замразено. По ИСПА за страната ни са предвидени 148 млн. евро за магистрала "Люлин" и 4.8 млн. евро за техническа помощ. Още 226 млн. евро трябва да дойдат за строежа на Дунав мост ІІ. Всички тези проекти са със закъснения от над половин година.

По Оперативна програма "Транспорт" (ОПТ) за пътища са предвидени близо 1 млрд. евро. По Оперативна програма "Регионално развитие" (ОПРР) за ремонт на второ- и третокласни пътища се отпускат 250 млн евро.

И по двете програми бяха проведени търгове за избор на изпълнител по различните проекти по времето, когато пътната агенция се оглавяваше от Веселин Димитров. Той се оттегли от поста си след като се разбра, че фирма на брат му е получила поръчки за 120 млн. евро от фонда, а двама негови подчинени бяха хванати с подкуп. Това срина доверието на европейските ни партньори, които блокираха всички евро средства за пътища и настояха за спешно преструктуриране на пътния фонд, ново ръководство и нов начин на работа. Всички търгове по двете оперативните програми, проведени от фонда, бяха анулирани и сега предстои тяхното повтаряне.

"В момента се полагат усилията от страна на агенцията и от Министерството на транспорта за довършване на ангажиментите по стабилизира на административния капацитет и пакет от мерки, които трябва да агенцията да довърши", каза още Плугчиева от Брюксел.

През лятото правителството промени Закона за пътищата, за да трансформира пътния фонд, подчинен до този момент на министрите на финансите, транспорта и регионалното развитие, в агенция, пряко контролирана от министър-председателя. Малко след това беше избрано и новото ръководство на НАПИ – изпълнителен директор на ведомството стана Димитър Иванов, бивш шеф на "Щрабаг България", а надзорният съвет се оглави от Иван Атанасов, член на Висшия съвет на БСП.

Два месеца по-късно вече се говори за смяна на Димитър Иванов от поста му. Изтъкват се редица причини – от влошаване на здравословното му състояние, през невъзможност да се справи с всички изисквания на Европа в изключително кратките срокове и се стигне до конфликт с българските пътно-строителни фирми, свързани с коалиционните партньори, чиито интереси сериозно са били засегнати от смяната на ръководството в агенцията.

След съобщенията, че Иванов ще бъде свален от директорското място в пътната агенция, започнаха и спекулациите с евентуалния му заместник.

Според информация на в. Класа,. кандидати са мястото на Иванов били Румен Митов, бивш зам-министър на регионалното развитие и бивш шеф на "Техноекспортстрой"; Ясен Ишев от транспортното министерство или Живко Недев, зам.-директор на НАПИ.

Спряганите имена обаче са замесени в сериозен конфликт на инетереси. Ишев не само е бил служител на "Мостстрой" – една от фирмите на Васил Божков, която печели най-много поръчки от държавата, но името му е изрично споменато в доклада на KPMG за конфликт на интереси в пътния фонд.

Недев, чието име също фигурира в доклад за конфликт на интереси, е бил и заместник на бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев. Съпругата на Живко Недев, Елена Недева е служител във фирмата "Трансконсулт-БГ", която е дъщерна на българския клон на инженеринговата фирма "Мот Макдоналд". Фирмата печели редица търгове за строителен надзор по проекти с еврофинансиране. Един от тях е втората тунелна тръба над път Е79 при Дупница, за който може да се наложи да връщаме пари на Европа по програма ФАР. "Трансконсулт БГ" пък "надзирава" строежа на пътя Твърдица - Елена, където изпълнител е фирмата "Биндер", управлявана от брата на Веселин Георгиев.

На въпрос търси ли се нов директор на НАПИ, Плугчиева отговори, че Димитър Иванов, който в момента изпълнява тази длъжност, има известни здравословни проблеми и въпросът ще бъде решен до понеделник.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. К.
    #43

    Плугчиева, а и Станишев не разбраха ли, че пари за пътища няма да има, ако продължават да назначават свои хора на ръководните поставе.Предлагам да бъде назначен Чачев, за да тръгне работата.

  2. знаещ
    #42

    какви точно усилия се полагат от МТ и кой ги полага - подлогата на Мутафчиев и Господинова - Нели Йорданова, да падне човек от смях като се знае какъв боклук е, както и началниците и. Те вместо да са в затвора заради пътния фонд сега щели да му решават проблемите

  3. esme
    #41

    Слуховете за смяна идват от едни кръгове, вкл. и от РОвч, които бяха свързани с предишния човечец ВГеоргиев, човек на РОвч и сие.

  4. симо
    #40

    Ами да хваща ножицата по-бързо.

  5. още по- знаещ
    #39

    те да си погледнат резила с Дунав Мост и Пловдив - Свиленград, които са доникъде. Се га и Люлин - направо смях.

  6. Ха-ха
    #38

    информира, ами да запретва ръкави и да си свърши работата. Овен ако вече не е на нова длъжност - говорител на ЕС за България

  7. човек отвътре
    #37

    Г-жа Плугчиева да напомни на Димитър Иванов, когато си тръгне, да не забрави да вземе със себе си и хората, които протежираше в НАПИ: 1. инф. Стефан Гайтанджиев (зад когото стоят мутри и групировки), който със съгласието на Димитър Иванов през последните 2 месеца "коли и беси" в системата на НАПИ. Същият беше "закопчан" през януари 2008 г., когато бяха арестувани за злоупотреба инж. Любомир Лилов и инж. Иван Владимиров, а малко по-късно му бяха свалени белезниците по нареждане на някой... 2. г-ца

  8. maria
    #36

    я колко интересно стана - Иванов взе, че се разболя, а дали защото би следвало да се провери и той за принадлежност/непринадлежност към ДС?! Или пък се разболя, защото почнаха да излизат на светло връзки и нишката води директно до кръговете, които го назначиха. Колкото до другите имена - Румен Митов (откъде го изкопаха този човек, вече го бях забравила) и Ясен Ишев са само да правят "калабалък" на кандидати. Истинската война всъщност е да се назначи Живко Недев и така да се запази статуквото от времето на НДСВ, което прегърна близко и Гагаузов. И пак да си продължим от братко на батко. Смях голям

  9. друг отвътре
    #35

    Чест прави на този, който го е написал, защото много хора го знаят, но малко смеят да го напишат. А г-н Гайтанджиев, който се движи като Крез в сградата, много скоро ще я напусне безславно.

  10. пътищар
    #34

    Д.Иванов и неговото протеже Гайтанджиев са особено вредни за системата.Гайтанджиев, който до вчера спеше и лижеше задници сега стана важна птица, която освен да пълзи и грака като миризлива врана, да краде и издевателства над другите друго не може.Те са вредни за правителството и държавата.Станишев трябва да върне компетентни личности пътищари доказали се във времето.Иначе ние ще му помогнем с нови скандални разкрития във медиите за тези лица и тогава парите от Европа ще се изпарят завинаги.Мислете г-нСтанишев и Вие г-жо Плугчиева за България.Времето е много малко.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.