Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕК одобри още три български проекта по "Свързана Европа"

Над 154 млн. евро се отпускат за жп линията Костенец – Септември, навигацията по Дунав и за управление на въздушния трафик

2 коментара
ЕК одобри още три български проекта по "Свързана Европа"

Европейската комисия е одобрила три проекта за над 154 млн. евро по механизма "Свързана Европа" (МСЕ). Това са модернизацията на жп линията Костенец – Септември (151.5 млн. евро), навигацията по река Дунав (326 400 евро) и за управление на въздушния трафик (2.1 млн. евро). Това съобщиха от представителството на ЕК в София.

България кандидатства със седем проекта за общо над 430 млн. евро по втората покана на механизма "Свързана Европа".

Досега страната ни получи близо 165 млн. евро за изпълнението на пет проекта в областта на железопътния и водния транспорт, както и за проучване на необходимата "рехабилитация, модернизация и разширяване на българската газопреносна система".

Така до момента България почти е успяла да договори резервирания ѝ бюджет от 406 млн. евро по новия инструмент за инфраструктура, който беше въведен за първи път от ЕК през този програмен период. Неговата цел е да се насърчат трансгранични инфраструктурни проекти, които да улеснят придвижването на хора, стоки и услуги.

Българските проекти

Одобреният от ЕК жп проект е за модернизацията на жп линията Костенец – Септември. Той ще получи финансиране от над 151.5 млн. евро. Жп линията е част от направлението от т.нар. железопътни магистрали "Тракия" и "Марица".

Преди това ЕК отпусна средства по МСЕ и за модернизацията на жп отсечките София – Волуяк (76.5 млн. евро) и София – Елин Пелин (58 млн. евро).

Вторият одобрен проект от ЕК е в областната на водния транспорт - "Bulris Evolution", за 326 400 евро. Той надгражда дейностите по предишните проекти "IRIS Europe 3" и BULRIS, свързани с речните информационни системи за управление на корабоплаването по река Дунав.

Преди това ЕК отпусна по МСЕ средства за още два проекта, свързани с подобряването на коробоплаването по река Дунав, общо за близо 30 млн. евро.

Третият одобрен от ЕК български проект е за управление на въздушното движение и той получава над 2.1 млн. евро. Този проект ще бъде реализиран от държавното предприятие "Ръководство на въздушното движение" в партньорство с още 13 европейски държави.

Дружеството участва в дейностите, свързани с изграждане на мрежа за сътрудничество при управление на въздушното движение и изграждане на система за широкообхватно управление на обмяната на въздушна информация т.нар. система SESAR.

Близо 6.7 млрд. евро за 195 транспортни проекта в ЕС

Общо за целия ЕС от втората покана са били одобрени 195 транспортни проекта, които ще получат финансиране от близо 6.7 млрд. евро по МСЕ. Очакванията са реализацията им да привлече допълнително публично и частно финансиране на обща стойност от 9.6 млрд. евро, е посочено в съобщението на Еврокомисията.

По втората покана за предложения по МСЕ бяха получени 406 проекти за 12.5 млрд. евро, което надвишаваше доста наличната сума.

Еврокомисията се е старала да избере проектите с най-голяма добавена стойност, като в същото време гарантира и балансирано разпределение от гледна точка на местоположението и видовете транспорт. Така 5.6 млрд. евро са заделени за държавите членки, отговарящи на условията на Кохезионния фонд (това са предимно бившите социалистически страни, плюс Гърция, Португалия и Испания).

Приносът към осъществяването на други приоритети на ЕК, например енергийния съюз или цифровия единен пазар, също е бил взет предвид по време на подбора. Избраните проекти ще допринесат за цифровизацията и намаляването на въглеродните емисии в транспортния сектор, е посочено в съобщението.

Сред избраните проекти са предимно такива, които са част от основната трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). Сред тях са водещи инициативи като рехабилитацията на железопътния участък Брашов – Сигишоара в Румъния, жп връзката Авейро – Вилар – Формосо в Португалия, строежа на жп линията със стандартно междурелсие по Балтийския коридор (Rail Baltic), изпълнението на програмата за разгръщане на SESAR и модернизирането на железопътната линия E30 в частта Забрзе – Катовице – Краков в Полша.

"С 9.6 млрд. евро общи инвестиции до 2030 г. могат да бъдат създадени 100 000 работни места в европейската икономика", каза еврокомисарят по транспорт Виолета Булц. Тя допълни, че проектите ще направят европейската инфраструктура по-безопасна, по-устойчива и по-ефикасна за пътниците и предприятията.

Булц отбеляза, че регионът на Западните Балкани също ще получи финансиране, което ще доближи неговата транспортна инфраструктура до тази на ЕС.

ЕС финансира изпълнението на проектите с безвъзмездно с между 20 и 50% от допустимите разходи в зависимост от вида на проектите. За тези, които са внесени по поканата на Кохезионния фонд, максималното съфинансиране може да достигне до 85 % от допустимите разходи.

Предложеното от ЕК решение за финансиране трябва да бъде официално одобрено от Координационния комитет по Механизма "Свързана Европа", който ще заседава на 8 юли. Очаква се ЕК да приеме окончателното решение в края на юли.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Ген. Иван Колев
    #2

    Ама иначе сме безсмъртно влюбени в нашите руски братя :-)

  2. [email protected]
    #1

    А сигурни ли сте че не са спрени,я се допитайте до Нинова.Сега тя е живата връзка от ЕК!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.