Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“ЕКОПАК” глобена за монопол върху екомарката “зелена точка”

2 коментара
“ЕКОПАК” глобена за монопол върху екомарката “зелена точка”

С две имуществени санкции по 150 000 лв. е глобена организацията за оползотворяване на опаковките "ЕКОПАК България" АД от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), съобщиха във вторник от атнимонополния орган. Санкциите са наложени заради монопол на организацията върху екомарката “зелена точка”, която поставена върху етикета на дадена стока удостоверява на потребителя, че производителят на продукта плаща за оползотворяването и рециклирането на отпадъка от амбалажа.

Едното от нарушенията е нелоялното привличане на клиенти на база на предоставените на “ЕКОПАК“ изключителни права върху търговската марка “зелена точка“, предоставени от нейния собственик PRO EUROPE на организацията чрез лицензионен договор, както и чрез икономическата принуда на фирмите да изпълняват изискванията по Закона за управление на отпадъците за оползотворяването на опаковките, обясняват от КЗК.

Другото нарушение на “ЕКОПАК“ е отказът ѝ да предостави подлицензия на конкурентните ѝ организации за оползотворяване за ползване на екомарката “зелена точка”.   

В хода на проучването КЗК установила, че отказът на “ЕКОПАК”  да предостави подлицензия за “зелена точка” на конкурентите създава непреодолими бариери пред другите организации да оказват ефективен натиск върху господстващото предприятие. В случай, че такава сублицензия бъде предоставена и по този начин се даде еднакъв достъп на конкурентните колективни организации до марката “Зелена точка”, то състезанието между тях ще се развие най-вече на ниво търговски условия и цени, което със сигурност би стимулирало реалната конкуренция на съответния пазар, мотивират се от КЗК.

Според комисията нарушенията на "ЕКОПАК" създават условия за постепенно монополизиране на съответния пазар и крият  опасност от негативно въздействие и върху свързаните пазари на сметосъбирането и преработването на отпадъци.

КЗК, която се е самосезирала по случая по публикации в пресата, глобява “ЕКОПАК“ и постановява прекратяване на нарушенията.

Учудени сме от решението на КЗК и ще го обжалваме пред Върховния администрътивен съд, заяви за Mediapool прокуристът на “ЕКОПАК” Никола Дойчинов. То противоречи на действащото законодателство в областта на управлението на отпадъците, което предвижда всяка организация по оползотворяването на отпадъците от опаковки да има своя марка, която нейните членове да поставят върху продуктите си в знак, че инвестират в събирането и преработката на амбалажа си. Тази на “ЕКОПАК” е световната “зелена точка” и ползването на тази марка от всички колективни организации по оползотворяването на отпадъците от опаковки в България ще наруши закона и противоречи на логиката, коментира Дойчинов.

Действително е спорно от юридическа гледна точка как може да се приложи решението на КЗК, дори и да се приеме, че “ЕКОПАК” реши да пусне всички фирми до “зелената точка”. Би било странно членовете на “БулЕкоПак”, на “ЕкоБулПак”, на “РЕПАК” или на “Рекопак” да се кипрят и със знака на конкурентната организация за оползотворяване на амбалажа. Освен това на практика в момента всеки член на някоя от петте организации за опаковките от стоки плаща на своята лицензионно възнаграждение, за да ползва марката ѝ, а тя да поеме вместо него ангажиментите по разделното събиране и рециклиране на опаковките. “Зелената точка” също струва пари на всеки, който я ползва. Постановеното от КЗК преотдаване на марката от “ЕКОПАК” и на фирми, които не членуват в нея, би означавало самите конкурентни организации, които придобият права върху тази марка, да искат от членовете си да си плащат допълнително за екознака.    

Именно по отношение на изискването всяка организация да има своя марка КЗК е предложила на Министерски съвет на Република България да отмени или измени нормата на чл. 20, ал. 2 от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, приета с ПМС №  41 от 26.02.2004 г., чиято неясна формулировка създава предпоставки за неточно тълкуване в противоречие с целите на ЗУО, допълват от атномополония орган.

Дори и Министерството на околната среда и водите да внесе корекция на законодателството в тази насока, докато то не бъде изменено, не съществуват никакви нормативни условия, принуждаващи “ЕКОПАК“ да даде марката си на конкурентите, категоричен е Никола Дойчинов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. eko
    #2

    Всяка фирма за рециклиране трябва да маркира опаковките на своите клиенти със СВОЯ знак. Екопак са се бръкнали и са взели лиценз от собственика на "Зелена точка" (който е създал световноизвестната марка). Другите организации си имат свои знаци, но те, естествено, не са така известни. Сега, според решението на КЗК, всички фирми трябва да са с еднакви знаци - то тогава няма смисъл да се слагат въобще. Ако всички коли бяха марка "Лада" - няма смисъл да се слагат емблеми.

  2. анонимен
    #1

    Тия хора от ЕКОПАК стават вече много нагли. Преди заплашваха, че ще спират внос, т.е. извиваха ръцета на бизнеса, което звучеше долу горе така: "Елате вие, за да не дойдем ние!" После заплашваха Министерството на оклната среда и водите, сега заплашват и КЗК. САМОЗАБРАВЯТ СЕ! Крайно време е вече на държавата да и писне и да ги отсвири! Националните интереси трябва да са над корпоративните, още повече, когато става дума за екология, която даже трябва да е и над националните интереси!!!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.