Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕП окончателно одобри новата екотакса за камионите

0 коментара
ЕП окончателно одобри новата екотакса за камионите

Европейският парламент окончателно одобри във вторник промени в директивата за евровинетката, според които камионите ще плащат освен инфраструктурна такса за ползване на пътя и допълнителна такса за покриване на разходите, породени от замърсяването на въздуха и шума, съобщиха от пресслужбата на Европарламента.

"С това гласуване се фиксират новите правила на ЕС, по чиято сила тежкотоварните автомобили ще заплащат пълната цена за причинените от тях замърсяване на въздуха и шумово замърсяване. Тези нови правила на ЕС ще дадат правилните ценови сигнали на операторите да инвестират повече в ефикасна логистика, по-малко замърсяващи автомобили и по-устойчив транспорт като цяло. Благодарение на тях държавите-членки ще разполагат с нови инструменти за борба със задръстванията с възможност да променят таксите в зависимост от часа на денонощието, като по този начин ще могат да отстраняват от пътя тежкотоварните автомобили в най-натоварените часове. Това е много важна крачка напред", заяви заместник-председателят на Европейската комисия и комисар по транспорта Сийм Калас.

ЕС одобри новите екотакси след две години тежки преговори заради гнева на транспортния сектор. Международният съюз на пътните превозвачи разкритикува проекта, изтъквайки, че пътният транспорт в Европа е по-скъп с 20 до 40 процента, отколкото в Съединените щати, а ЕС иска да въвежда нови такси. Според съюза поскъпването на пътните превози ще отслаби конкурентоспособността на Европа и ще се отрази зле на нейната икономика.

Промените в т.нар. директива Евровинетка предвиждат автомобили, които покриват високи екологични стандарти (Евро VI и камиони, ползващи "чиста енергия") да се ползват с преференции – за тях таксата за замърсяване ще е още по-малка или изобщо няма да има. Най-много ще плащат "големите замърсители" – камиони клас Евро 0.

Сегашните такси са средно между 15 и 25 евроцента на километър. Новите екотакси ще ги оскъпят средно с 3 до 4 евроцента.

Брюксел се отказа от идеята за такса за задръстванията, предизвиквани от тежкотоварните камиони. Страните обаче ще имат възможност да променят тарифите, като ги увеличават до 175% в пиковите часове спрямо по-ненатовареното движение, за да се опитат да намалят задръстванията.

Възприемайки този принцип, Европа се надява да насърчи превоза на стоки чрез железниците, които са по-малко замърсяващи околната среда, както и да стимулира превозвачите да купуват по-малко замърсяващи камиони, които ще плащат по-малки такси и които дори могат да бъдат освободени от такива.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.