Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ерата на летящите автомобили идва, но все още има огромни предизвикателства

1 коментар
Летящата кола на Alef Aeronautics Илюстрация: Alef Aeronautics

Нова ера на придвижване е на път да стартира. На 12 юни 2023 г. Федералната авиационна администрация (FAA) издаде специален сертификат за летателна годност на модел на летящ автомобил, разработен от Alef Aeronautics, който позволява на самолета да лети на ограничени места за изложения, изследвания и разработки.

Усъвършенствана въздушна мобилност (УВД) е общ термин за летящи въздухоплавателни средства, превозващи пътници или товари, които са високо автоматизирани. Често наричани въздушни таксита или самолети с вертикално излитане и кацане (VTOL), тези превозни средства на теория предлагат по-бърз и по-безопасен транспорт от врата до врата. Те няма да усложнят нито физическата инфраструктура, нито задръстванията на земята.

Макар че летящият автомобил все още е в сферата на фантастиката, признаването на Alef от FAA бележи повратна точка в бъдещето на въздушната мобилност.

Но може би все още има много предизвикателства за решаване, преди летящите автомобили да станат реалност в градовете по света - не на последно място свистенето на летящите автомобили, когато преминават, излитат или кацат.

Моделът на Alef

Основателите на Alef започват да работят по концепцията през 2015 г. и създават първия си пълноразмерен прототип на летящ автомобил през 2019 г.: Model A. Този лек автомобил, разрешен за движение по пътищата, ще побира двама пътници и ще може да се похвали с наземен пробег от 200 322 км и полетен пробег от 110 177 км.

Елегантно и компактно, превозното средство е проектирано да прилича на обикновен автомобил, няма да се нуждае от писта за излитане и би трябвало дори да се побира в традиционно място за паркиране.

Новаторският подход към дизайна на Model A е свързан колкото с функцията, толкова и с формата. Компанията твърди, че патентованата технология на автомобила му позволява да постигне вертикално излитане и да се трансформира в биплан по време на полет, като вратите ще се превръщат в крила - всичко това с цел да промени драстично ежедневното пътуване до работа.

Засега обаче само шепа инвеститори са видели как Model A действително лети по време на демонстрация през 2019 г., според уебсайта на компанията.

Предизвикателствата

Но все още остават редица технологични предизвикателства. "Някои от компонентите, от които се нуждаем, просто не съществуват в света днес", обяснява Джим Духовни, главен изпълнителен директор на Alef Aeronautics.

"Например, за да избегнем диференциалното напрежение, се нуждаем от високоспециализирани системи за двигатели на витлата", посочи той.

Ограниченията, свързани с размера, теглото и цената, ще диктуват колко скоро тези превозни средства ще бъдат достъпни за обществеността и дали ще бъдат безопасни за използване.

Производство

Базираната в Калифорния компания се надява да започне производството през 2025 г. или в началото на 2026 г., въпреки че превозните средства вече са достъпни за предварителна поръчка (цената в момента е 300 000 долара, но Alef се надява в крайна сметка да намали цената до 35 000 долара за всяко от тях).

Модел А се счита за свръхлек автомобил с "ниска скорост" - правна класификация, която първоначално е запазена за колички за голф и малки електрически превозни средства - и която е свързана с много строги насоки, определени от Националната администрация за безопасност на движението по пътищата.

"Това е предвестник", казва Духовни. "Когато автомобилите започнаха да заместват конете, се появиха много подобни въпроси: за безопасността, за това какво ще се случи с градовете... мнозина искаха да се върнат към конете. Ако бъде направен правилно, летящият автомобил би трябвало да е по-безопасен", допълва той.

Но в крайна сметка Model A е предназначен да бъде автомобил, а превръщането на един автомобил в безопасен за небето - лек и аеродинамичен - всъщност може да означава, че той е по-малко безопасен за пътя.

"Най-трудната част си остава тази, че не знаем какво се случва, когато автомобилът се прехвърля от земята във въздуха", обяснява Духовни. В идеалния случай би имало незабавно прехвърляне на управлението от земята към въздуха, но правните пречки и тези, свързани с безопасността, са сложни.

Кой ще управлява тези летящи автомобили?

Операциите за градска въздушна мобилност ще бъдат основно отговорност на доставчика на аеронавигационно обслужване (ANSP) в дадена страна, като например FAA в САЩ. Той има пълна юрисдикция над операциите във въздушното пространство на дадена страна и е органът, който сертифицира нови типове въздухоплавателни средства след строги проверки на безопасността. Ролята на градовете в осигуряването на безопасността ще бъде да прилагат разпоредбите, установени от тези доставчици.

Според доклада за проекта, публикуван от FAA, операциите с летящи автомобили първоначално ще използват съществуващата регулаторна рамка и правила (като правила за визуални полети) като платформа за по-голяма ефективност на въздухоплавателните средства и по-високи нива на автономност.

Повдигат се и някои опасения, без да се разглеждат напълно: шум, замърсяване, сигурност, устойчивост, разходи. Кой ще управлява тези летящи автомобили? Ще се нуждаят ли пътниците от лиценз? Как ще се отразят на живота в квартала "летищата" и превозните средства над главите на малки височини? Коя юрисдикция ще бъде отговорна за катастрофа във въздуха?

Скоростта, с която ще се движат тези превозни средства, може да доведе до сблъсъци между автомобили или със сгради; поради това от съществено значение е точното, научно ръководено планиране на пътя и траекторията.

FAA предвижда "въздушни таксита", които да оперират в рамките на определени коридори между летищата в градските центрове. Досега обаче няма разпоредби за планиране на траекторията на летящите автомобили.

Освен това има и проблем с шума. Трудно е да се проектират летящи автомобили, които да са изключително тихи, особено когато при мащабни търговски операции може да има стотици излитания и кацания на всеки час.

Електрическите витла и други елементи от дизайна на задвижването на летящите автомобили могат да намалят шумовото замърсяване, а урбанистите със сигурност трябва да вземат предвид нивото на децибелите на вертолетите или площадките за кацане, но може да са необходими строги правителствени разпоредби за контрол на нивата на шума. Насоките за въздушната инфраструктура могат да бъдат възприети от съществуващите разпоредби: показателите, прилагани за традиционните самолети и хеликоптери.

НАСА се е обединила с FAA, университетски изследователи и други лидери в индустрията, за да разработи софтуерни инструменти, които моделират и прогнозират шума, в опит да подпомогне производителите при проектирането на по-тихи превозни средства.

Нейната кампания за усъвършенствана въздушна мобилност ще изследва реакцията на човека към шума на ниско ниво, прага за така наречения "широколентов шум" (термин за звук, който слушателят не може да свърже с конкретен източник) и как да се предвиди звукът, който ще издават много такива превозни средства в полет едновременно.

Пазарът на въздушната мобилност

Arup, британска фирма, която предоставя услуги в областта на проектирането, инженеринга и устойчивото развитие на застроената среда, наскоро проведе кръгла маса, за да проучи възможностите - и недостатъците - на пазара на въздушната мобилност.

"Там, където градовете имат повече възможности да упражняват контрол, е чрез бизнес лицензи", казва Байрън Търбър, асоцииран директор на Arup в Сан Франциско. "Както и при авиокомпаниите и летищата, общините имат правомощия да регулират лицензираната дейност на търговските услуги за въздушна мобилност; това може да включва правила относно часовете за полицейски час, максималната гъстота на летищата в определени квартали и таксите", допълва той.

Вероятно не е изненадващо, че Лос Анджелис, със своя легендарен трафик, е град, за който се говори много като за ранен приемник. Но доколко летящите автомобили могат да помогнат за разчистването на един толкова задръстен град като Лос Анджелис?

"Едно нещо, което трябва да се има предвид, е, че градската въздушна мобилност няма да реши проблема със задръстванията", казва Търбър. "В действителност е малко вероятно обемът на автомобилите в небето да се доближи до този на автомобилите на земята - а ако това стане, тогава ще има трафик в небето", посочи той.

По-вероятният сценарий е използването на въздушни таксита в гъсто населени райони като централен Лондон или Ню Йорк в пиковите часове за придвижване. Може би отначало само много богати пътници ще могат да летят, какъвто е случаят с първите дни на търговската авиация. Икономиките може в крайна сметка да направят летящите автомобили достъпни - особено ако градовете могат да стимулират компаниите да осигурят достъп и обслужване на квартали с по-ниски доходи.

През 2021 г. Министерството на транспорта на Лос Анджелис (Ладот) възложи на Arup да разработи доклад за съображения за рамката на политиката за градска въздушна мобилност, с особен акцент върху справедливостта. В доклада се подчертава, че летящите автомобили трябва да се разглеждат като финансирана общинска услуга и обществено благо.

Превод БГНЕС

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Александър Борисов
    #1

    Само не в Лос Анджелес ! Там, ако трафикът се вдигне във въздуха,един слънчев лъч няма да може да проникне до улиците! А,за кръстовищата мислено ли е ? Там ,ще се вдигне такава суматоха,че ще заприличат на възстановка от Втората Световна - Battle of Britain ! Да не забравим за най-необходимото,парашутите ... На добър час!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.