Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ЕС дава над 110 млн. евро за жп участъка Волуяк - Драгоман

33-километровата отсечка се строи от българската ВДХ и гръцката "Терна"

1 коментар
ЕС дава над 110 млн. евро за жп участъка Волуяк - Драгоман

Европейската комисия (ЕК) одобри инвестиция за над 110 милиона евро за модернизацията на железопътен коридор в Западна България, който е част от TEN-T мрежата между София и Белград. Средствата идват от Кохезионния фонд на ЕС, съобщи Еврокомисията.

Става въпрос за първата фаза на реконструкцията на жп линията между Волуяк и Драгоман с дължина около 33 км. Отсечката свързва Западна България със Сърбия и е част от транспортния коридор, свързващ Турция със Западна и Централна Европа.

"Тази инвестиция носи добавена стойност на политиката на сближаване, като осигурява свързаност на граничните региони и устойчиви транспортни услуги. Проектът носи ползи и за околната среда, като насърчава прехвърлянето на товарните потоци от автомобилния към железопътния транспорт и ще доведе до по-малко шум и замърсяване на въздуха, като по този начин ще се подобри качеството на живота на жителите", каза Елиза Ферейра, еврокомисар по въпросите на сближаването и реформата.

Проектът

Проектът предвижда съществуващата единична железопътна линия между Волуяк и Драгоман да се модернизира. Ще бъде изградена и втора електрифицирана железопътна линия.

Системата за надзорен контрол и придобиване на данни, която осигурява наблюдението и контрола на железопътното движение по линията, също ще бъде подменена.

Първата фаза на проекта се изпълнява по оперативна програма "Транспорт" 2014 - 2020 г. и трябва да бъде завършена до края на 2023 г.

След реализацията е заложена втората фаза на проекта, която предвижда изграждане на системи за сигнализация и телекомуникации и ERTMS. Тя е включена за финансиране в програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г.

След края на двете фази, трасето ще позволява скорост от 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарните.

Строителите

Модернизацията на жп линията Волуяк - Драгоман започна през май след решение на правителството.

Трасето е разделено на два участъка. Изпълнител на отсечката Волуяк - Петърч е обединението "Вистра" ДЗЗД, което включва фирмите ВДХ АД (преди "Водстрой 98") и испанската "Лантания" АД. Срокът за работа е 40 месеца. Стойността на договора за строителство е близо 92 млн. лева без ДДС.

Участъкът от Волуяк до Петърч е близо 12 км. Предвижда се удвояване на жп линията и изграждане на нова жп гара и спирка Костинброд. Ще бъдат модернизирани коловозното развитие, контактната мрежа и пероните. Ще бъде изградена нова тръбоканална мрежа за нуждите на системите за сигнализация, ще се надгради и системата за контрол на електроподаването към жп мрежата SCADA.

Ще се изграждат и нови пешеходни подлези и надлези, които няма да допускат пресичане на жп линия в участъка на едно ниво. В населените места ще бъдат поставени шумозащитни съоръжения и предпазни огради за районите около гарите.

Изпълнител на другата отсечка Петърч - Драгоман е гръцката компания "Терна". Тя има договори с трима подизпълнители за различни дейности. Това са австрийската "Порр Бау" (1.5%), АЖД Прага (7.5%) и "Балкантел" ООД (1%). Срокът за изпълнение е 48 месеца. Стойността на договора е близо 244 млн. лева без ДДС.

Участъкът от Петърч до Драгоман е над 23 км. Предвижда се удвояване на жп линията - приблизително 17 км плюс 6.5 км модернизация на единична жп линия, както и на коловозно развитие, перони и контактна мрежа.

Ще се строи нова жп гара Сливница и ново приемно здание в Петърч. В Алдомировци е заложена реконструкция на приемното здание. По протежението на целия железопътен участък ще бъдат модернизирани всички съоръжения на жп инфраструктурата, ще бъдат изградени и 5 пътни надлеза, 2 жп надлеза, 1 жп естакада и нова водоотводна система за целия участък, както и шумозащитни съоръжения с приблизителна дължина 3864 м.

С изпълнението на проекта ще бъде завършена жп магистралата от сръбска граница през София - Пловдив до Бургас. Ще се обслужва и жп направлението до Свиленград и границата с Турция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #1

    Имаме ли фирми готови за малко по-голямо строителство? Или българските фирми са подготвени за усвояване на средствата, но не и за резултати след това.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.