ЕС планира съкращаване на вредни емисии от кораби и самолети

Министрите на околната среда на Европейския съюз одобриха на срещата си в сряда предложение за съкращаване през следващото десетилетие на вредните емисии от самолети и кораби със съответно 10 и 20 на сто в сравнение с нивата от 2005 г., съобщават световните агенции.

Друга стъпка в борбата с климатичните промени предвижда ЕС да съкрати вредните си емисии с 80-95 процента до 2050 г. в сравнение с нивата от 1990 г., каквато бе препоръката на експерти на ООН. Тази задача ще бъде изпълнена обаче, само ако други развити икономики положат същите усилия, тъй като се разглежда в контекста на необходимите съкращения от развитите страни като група.

Екоминистрите на ЕС стигнаха до тези общи позиции, които ще бъдат защитавани на срещата за климатичните промени в Копенхаген през декември, когато трябва да бъде изготвен общ световен документ, който да замести Протокола от Киото, изтичащ през 2012 г.

Преди ден финансовите министри на ЕК така и не намериха решение на спора между източните и западните страни от блока за това как ще се финансира ограничаването на вредните емисии, заложено в амбициозния план на Съюза.

От Съвета по околна среда получихме пълен мандат за преговорите в Копенхаген, с изключение на въпроса за финансирането, заяви след срещата германският екоминистър Зигмар Габриел.

Корабоплаването и авиацията не са покрити от Протокола от Киото, но 27-те страни от ЕС искат това да стане с новия документ, който ще се обсъжда в Копенхаген.

Двата сектора генерират около 5 процента от въглеродните емисии, но тези количества бързо нарастват. Таксите, заплащани от двата сектора за разрешителни за емитиране на вредни газове, могат да се събират във фонд, който да подпомага развиващите се страни в справянето с мерките за борба с климатичните промени, смятат екоминистрите от ЕС.

В споразумението се подчертава, че ЕС не възнамерява да внася едностранни ограничения в авиационния и корабоплавателен сектор, тъй като позицията на блока е изготвена само за целите на преговорите.

На срещата на европейските министри бе отложен също спорът между източните и западни страни членки по въпроса за разрешителните за вредни емисии на стойност 150 милиарда долара, които източните страни получиха според Протокола от Киото. Западноевропейските страни се опасяват, че тези в Източна Европа могат да подкопаят глобалните усилия за борба с климатичните промени, ако им бъде позволено да продават квотите си на международния пазар.

Споделяне
Още от Бизнес