Еврорезолюции може да вдигат цената на дизела и корпоративния данък

Две резолюции за нови евродирективи, които може да доведат до повишаване на цените на дизеловото гориво с около 20 процента и до ръст на корпоративния данък у нас, одобри Европейският парламент в четвъртък. За да станат обаче факт, предложенията на Европейската комисия трябва да бъдат одобрени и от Съвета на Европейския съюз и България може да им наложи вето.

Предложението, което ще доведе до поскъпване на нафтата, предвижда отпадането на данъчните преференции за дизела и определянето на акциза върху горивата по два компонента – според енергийното съдържание на продукта и според изхвърляните при използването му въглеродни емисии. Целта е да се подкрепи борбата на ЕС с климатичните промени, да бъде насърчено използването на възобновяеми източници, технологичното обновяване и инвестициите в зелена икономика, посочват от Европарламента.

Намалена данъчна ставка или дори нулев акциз за горивата ще е възможно да се прилагат само за сфери като земеделието, но подобни политики трябва да бъдат обвързани с мерки за енергийна ефективност, предвижда одобреният текст.

Повечето евродепутати обявиха намерението за справедливо, защото уеднаквява ставките за бензина и дизела.

Комисарят за данъчното облагане, митническия съюз, одита и борбата с измамите Алгирдас Шемета отбеляза, че няма причини дизелът да бъде облекчаван и да се насърчава петролния туризъм за сметка на еднаквото третиране на енергийните продукти и стимулирането на по-малко вредни източници на енергия.

Българският евродепутат Ивайло Калфин от БСП посочи, че е гласувал против против промяната в облагането на горивата, защото при хвърчащите цени, добавянето на допълнителна данъчна тежест, ще увеличи инфлацията и ще намали конкурентността на европейската икономика.

Калфин призова българското правителство при обсъждането на предложението в Съвета на ЕС, да му се противопостави, тъй като България като енергийно зависима държава със слаба икономика ще усети много силно поскъпването на горивата заради отпадането на облекчението.

Бюджетните приходи от допълнителното таксуване няма да са значителни, а бизнесът и гражданите ще бъдат лишени от средства за бързо преминаване към по-ниско енергийно потребление и ограничаване на емисиите от парникови газове, каквато е целта на европейския законодател, смята Калфин.

Според резолюцията данъчните отстъпки за домакинства и благотворителни организации трябва постепенно да отпаднат, но в рамките на дълъг период от време, заявиха депутатите. В държавите, в които това се отразява на цените на енергията, домакинствата с ниски доходи и фондациите трябва да бъдат компенсирани посредством съществени социални мерки.

Страните членки на ЕС обаче трябва да гарантират, облагането няма да засегне предприятия, които вече участват в европейската търговия с парникови емисии.

Постепенно ще отпаднат облекченията и за пропан-бутана и метана, използвани масово като горива за таксиметровия и масовия градски транспорт, защото и те отделят въглеродни газове. Обмисля се по-нататък да бъде обложен с акциз и токът, използван за зареждане на електрически и хибридни автомобили, тъй като производството на електричество също замърсява околната среда понякога. Европарламентът гласува също така "данъците за покупка и регистрация на леки автомобили и годишният данък за притежание на лек автомобил да се хармонизират и да се определят единствено според емисиите на CO2 на превозните средства".

Другата одобрена резолюция предвижда корпоративният данък в страните от Евросъюза да се изчислява във всички държави по една формула: 45% върху активите, 45% върху разходите за труд и 10% върху продажбите. Освен това се предвижда транснационалните компании да плащат данъците си в страната, където са регистрирани, включително и за своите дъщерни дружества в други държави. След това ще се извършва разпределение по държави в зависимост от дела на дружествата. Ще има петгодишен пробен период да се види как действа новият механизъм

Засега България не е застрашена от вдигане на корпоративния данък, която е 10 процента и е най-ниският в ЕС, но евродепутатите приеха, че след изтичането на петте години може да се предприеме хармонизиране на всички ставки на търговския данък в ЕС.

Още от Европа

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: