Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Евтин и качествен или "социален"" транспорт

0 коментара

През седмицата разбрахме, че част от маршрутните линии се обслужват от повече от една фирма поради административни неуредици. Непосредственият ефект от това е понижението на цената за превоз при някои от линиите от 1 лв. на 50 ст. Тези събития съвсем естествено предизвикаха недоволството както на фирмите, които досега имаха монополно положение, така и на тези, които очакват в бъдеще да получат такова.

Коментар:

Този бизнес е типичен пример за монопол, който възниква единствено и само заради държавното регулиране. Навлизането на втори превозвач в отрасъла, доведе до моментално намаляване на цените с 50%. Това означава, че монополното положение, създадено от държавата, носи рента от минимум 50%, която не би съществувала в условията на свободна размяна.

Монополната позиция води до ниско качество на услугата, особено в пиковите часове, когато маршрутките са недостатъчно на брой и са претъпкани. Освен това някои от автомобилите са стари и неудобни, а шофьорите понякога не са особено възпитани, което допълнително влошава ситуацията. Това е така, защото в този сегмент от пазара няма конкуренция, а следователно и стимули за повишаване качеството на услугите.

Администраторите в общината, които регулират този сектор смятат, че наличието на конкурсна процедура при избора на превозвачите гарантира добро съотношение между качество и цена за потребителите, но всъщност се създава изкуствен монопол. Единствен интерес от това положение имат монополистите и вероятно служителите в общината, които се разпореждат с тези права. От дебатите в пресата разбираме, че администраторите нямат никакво намерение да дерегулират отрасъла, а напротив правят всичко възможно за бързо възстановяване на статуквото, като спадът на цените през седмицата се разглежда като нерационално отклонение от "разумното".

Най-логичното решение е да се премахнат административните ограничения, което ще доведе до навлизането на (много) нови фирми в отрасъла. Това значително ще намали цената на услугата и ще подобри качеството и. В една конкурентна среда потребителите ще имат възможността да решават кой е най-подходящият превозвач за тях. При това положение те ще направят сами своя избор, без тази функция да се изземва от тях от администрацията. Мнението на потребителите е най-добрият инструмент за оценяване качеството на стоки и услуги в условията на пазарна среда и именно затова свободната размяна насърчава търсенето на нови, по-добри решения.

Също така може да се окаже, че в условията на свободна конкуренция частните маршрутни таксита биха предложили по-добра цена и по-добро качество от субсидирания обществен транспорт. С този транспорт се преследват и социални цели, което води до парадокса, че хора, които изобщо не използват този вид услуга да плащат, а други да се возят напълно безплатно. Това е един добър пример, че т.нар. "социални услуги" могат да бъдат предоставени по-ефективно от частния сектор вместо от субсидиран държавен монополист.

От казаното досега следва, че ефективен транспорт в София, а и в останалите градове, може да се постигне чрез демонополизиране както на градския автобусен транспорт, така и на маршрутните линии.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.