Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

Стартира изграждането на 3 километра от кв. "Хаджи Димитър" до кв. "Левски"

19 коментара
Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

Кметът на София Йорданка Фандъкова хвърли ръкавица към правителството и поиска изрично правителствено решение, което да гарантира, че бюджетът ще поеме финансирането на втория етап по разширението на третата линия на метрото - от ул. "Шипка" до Цариградско шосе. Тази отсечка в последния момент бе изваден от финансиране в последната версия на Плана за възстановяване и устойчивост, който се очаква окончателно да бъде одобрен до 15 април. Това се случи в понеделник при старта на първия етап от разширението на третия лъч, който ще обхваща само 3 километра и ще свързва квартал "Хаджи Димитър" с квартал "Левски". Фандъкова не пропусна възможността публично да изрази "надежди", че Планът за възстановяване на правителството "все пак да бъде одобрен".

Фандъкова иска гаранция за финансиране

"Гаранция може да бъде дадена с едно решение на Министерски съвет, за да можем спокойно докрая на годината да стартираме и строителството на следващия участък", каза още Фандъкова. Тя визира трасето от ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" – ж.к. "Слатина" - Зала "Арена армеец" - "Техпарк София" - бул. "Цариградско шосе", който трябваше да получи по плана  142.4 млн. лв., но бе изключено.

По Плана за възстановяване и устойчивост се предвижда финансиране с 217.5 млн. лв. на стартираното днес разклонение. 

"Това са 3 км, с 3 метростанции. Средствата са заложени в Плана за възстановяване и развитие. Да се надяваме, че той все пак ще бъде одобрен, защото ние започваме преди това със заплащане частично на аванса със средства от бюджета на Столична община. Осигурихме ги, за да може да не се бавим и да стартира строителството. Малко повече от 3 години е срокът за строителство, като след това ще имаме 55 км метро мрежа и 50 метростанции.", каза кметът на София.

сн. БГНЕС

Тя уточни, че 40 хил. души ще имат възможност дневно да ползват най-удобния екологичен градски транспорт.

"С тях общо около 450 хил. души ще ползват метрото след 3 години. Това знаете, че е най-екологичния проект. 85 хил. тона годишно вредни емисии ще се спестяват след построяването на тези 3 км. Да се надяваме, че ще можем да се преборим и осигурим и финансирането за останалите 6 км, с които ще имаме изцяло завършена трета линия. Те са през "Слатина" към "Цариградско шосе", каза още Фандъкова.

Какво ще получи метрото от Плана за възстановяване?

Преди месец евросредствата за разширението на третата линия на софийското метро бяха орязани в преработения вариант на Плана за възстановяване и устойчивост. Вместо заложените в предходната версия на плана 360 млн. лв., финансирането е свито до 217.5 млн. лв. и с тях ще бъдат построени само стартираните днес трите километра от "Хаджи Димитър" до квартал "Левски". Останалите шест километра до бул. Цариградско шосе ще бъдат финансирани от бюджета, но Столична община ще трябва да кандидатства за това, стана ясно от думите на Асен Василев.

"Имахме препоръки от страна на Брюксел във връзка с необходимостта да се увеличат инвестициите в цялата страна като цялост. Включително и в Северна България да бъдат насочени повече инвестиции като слабо развит район. Тъй като има пълна проектна готовност за трасето до "Левски", ние сме го оставили - 217.5 млн. лв. Те са предвидени по плана за това строителство. А за следващия участък (споменатия Лот 2 - б.а.), там ще търсим реализация по друго перо. Ние не казваме, че няма да го реализираме. Търсим реализация с други средства", посочиха експерти от министерство на транспорта в началото на февруари.

сн. БГНЕС

Очаква се целият проект с двата лота за разрастване на софийското метро да излезе близо 763 млн. лв., като освен споменатите 217.5 млн. лева от Инструмент за възстановяване и устойчивост, останалите средства трябва да се осигурят от бюджета и от частно финансиране. 

Средствата от бюджета за софийското метро трябва да дойдат от бъдещ  Фонд за регионално развитие с бюджет 1 млрд. лв. Средства за него се очакват да бъдат намерени след актуализацията на бюджета през лятото.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dante Alighieri
    #19
    Отговор на коментар #18

    Не, около НДК и въобще в чертите на днешна София не е минавал оня споменат обръч на Софийската Света гора, като изключим северните склонове на Витоша. Но, по поречието на Искър непосредствено до София (днешните източни панелни градища) има следи от храмове, така че оная станция просто ги е обобщила с името си. Не мисля, че е чак такава неточност :)

  2. стефчо
    #18
    Отговор на коментар #16

    Именно. Т.е. тази метростанция има точно толкова основание да се казва така, колкото - например - метростанцията под НДК :)

  3. Dante Alighieri
    #17
    Отговор на коментар #14

    Точно те не могат да претендират за думи и писмена, защото всичко им е от нас ;)

  4. Dante Alighieri
    #16
    Отговор на коментар #13

    Ами, защото не само тези монастири, имало още поне петкратно повече, но са разрушени при османското нашествие и не са възстановени. Пример за възстановяване в наши дни е \"Св. Мина\" в Обрадовци, до конната база на полицията...

  5. стефчо
    #15
    Отговор на коментар #9

    Ето образовах се и аз. Все пак съм дете от края на 80-те :)

  6. перо
    #14
    Отговор на коментар #10

    Руснаците ще кажат, че е техно по думата и айде...отиде Столицата! А мислех,че само морето, Ропотамо и други обични загранични местица...

  7. стефчо
    #13
    Отговор на коментар #10

    Да, наясно съм какво представлява софийската Света Гора :) И все пак - защо само една метростанция да е по-светà и манастирска от другите? И защо точно тази, насред голия кър, а не някоя спирка в Илиенци или Кремиковци - все пак Илиенският и Кремиковският манастири поне са част от Светата гора :)

  8. перо
    #12
    Отговор на коментар #5

    Ще натворят едни топоними за векове! Ще се обогати сердикската история и историците ще имат леб за векове!

  9. перо
    #11

    Направо до Цариград да го пуснат!

  10. Dante Alighieri
    #10
    Отговор на коментар #5

    Съгласен с повечето неща, с едно уточнение за Софийската Света гора - така се е наричал онзи средновековен обръч от църкви и монастири, който е опасвал града Средец от всички страни на Софийското поле и планините наоколо. Гора в случая не значи единствено планина, нито лесове.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.