Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Европарите за метрото по Плана за възстановяване орязани до 217.5 млн. лв.

За останалите 140 млн. лв. общината ще кандидатства за пари от бюджета

13 коментара
Европарите за метрото по Плана за възстановяване орязани до 217.5 млн. лв.

Евросредствата за разширението на третата линия на софийското метро са орязани в преработения вариант на Плана за възстановяване и устойчивост, представен в петък от финансовия министър Асен Василев. Вместо заложените в предходната версия на плана 360 млн. лв., финансирането е свито до 217.5 млн. лв и с тях ще бъдат построени само трите километра от "Хаджи Димитър" до квартал "Левски". Останалите шест километра до бул. Цариградско шосе ще бъдат финансирани от бюджета, като Столична община ще трябва да кандидатства за това, стана ясно от думите на Асен Василев.

Това се разбра на публична дискусия в петък по корекциите на плана, направени от кабинета на Кирил Петков. Още при представянето на сектор "транспорт" стана ясно ясно, че европари по плана се предвиждат само за изграждането на т.нар. Лот 1 участък от метростанция "Хаджи Димитър" до ж.к. "Левски". Той е с дължина 3 км, 3 метростанции и е именно за 217.5 млн. лв.

Реално отпада т.нар. Лот 2, който е с дължина от 6 километра. Това е участък ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" – ж.к. "Слатина" - Зала "Арена армеец" - "Техпарк София" - бул. "Цариградско шосе". Той е на стойност 142.4 млн. лв. Тепърва тези средства ще бъдат поети от държавния бюджет.

Общо по плана България може да усвои 12.6 млрд. лв. до 2026 г.

Защо се стигна до намаляване на парите по плана за метрото?

"Имахме препоръки от страна на Брюксел във връзка с необходимостта да се увеличат инвестициите в цялата страна като цялост. Включително и в Северна България да бъдат насочени повече инвестиции като слабо развит район. Тъй като има пълна проектна готовност за трасето до "Левски", ние сме го оставили - 217.5 млн. лв. Те са предвидени по плана за това строителство. А за следващия участък (споменатия Лот 2 - б.а.), там ще търсим реализация по друго перо. Ние не казваме, че няма да го реализираме. Търсим реализация с други средства", посочиха експерти от министерство на транспорта на срещата.

Финансовият министър Асен Василев също се включи в дискусията и увери, че миналата седмица е имал разговори с кмета на София Йорданка Фандъкова, на която е гарантирано, че изграждането на 6-те километра от Лот 2 продължава, "като там ще има национално финансиране, няма да са средства от Плана за възстановяване и развитие".

На въпрос на Иван Кирилов, председател на Федерацията на транспортните работници, какви ще са гаранциите за това финансиране, Василев каза:

"Те (Столична община - б.а.) казаха, че им трябват по 30 млн. лв. на година през следващите 4 години. Идеята е финансирането да е от фонда, в който всички общини дават проекти и това ще е финансираният проект на Столична община".

Финансовият министър визира лансирания от правителството бъдещ Фонд за регионално развитие с бюджет 1 млрд. лв. Средства за него се очакват да бъдат намерени след актуализацията на бюджета през лятото.

Реакция

Пред Mediapool ръководителят на Столичния метрополитен Стоян Братоев потвърди за срещите през миналата седмица. По думите му на общината ще са необходими по 35 млн. лв. от държавния бюджет през следващите 4 години. Той отказа коментар по дискусията за плана в петък, защото не я е проследил.

Кметът на София Йорданка Фандъкова коментира новината вечерта в петък.

"Отрязването на 143 млн. лв. от метрото е изключително рисково за реализацията на националния план, защото за разлика от всички останали проекти, метрото е напълно готово да стартира. Строителството на първия участък започва през март, а на втория през втората половина на годината. И двете разширения ще бъдат завършени до 2026 г., която е последната година за инвестиране на средствата от Плана", написа тя във фейсбук.

Очаква се целият проект с двата лота за разрастване на софийското метро да излезе близо 763 млн. лв., като освен споменатите 217.5 млн. лева от Инструмент за възстановяване и устойчивост, останалите средства трябва да се осигурят, както стана ясно от бюджета и от частно финансиране.

Първоначално правителството на Бойко Борисов предвиждаше целият проект за разрастването на софийското метро да бъде включен в програма "Транспортна свързаност 2021-2027", но Брюксел не допусна въобще този проект да влезе в нея. Мотивът на ЕК бе, че много евросредства се съсредоточават в столицата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #13

    Метрото трябва да се включи в един по-голям проект с подземни паркинги, гаражи, складове, транспортни връзки и т.н., за да се приеме в целия му вид. Трябва да се разработи по-мащабно, да се включи към проблема за борба със замърсяването на въздуха, пренаселеността, бизнеса, така ще изпъкне неговата необходимост и неотложност.

  2. someone
    #12

    Ха, София не била по-специална, но уважаемите столичани в повече, докато я плюят с бяла пяна на устата, където им дадат трибуна, си купуват общежития за бедни именно в нея и се натискат да живуркат и да бъдат собственици на 2-3 бетонни кукуманки (естествено без гараж или собствено паркомясто) именно в нея. Предлагам им да я напуснат тутакси с 3те си коли, паркирани из тротоарите и вече бившите зелени площи около общежитията, вече кални ниви, или стесняваши с тях улицата отпред до само една лента

  3. rusonefil
    #11
    Отговор на коментар #8

    Икея също няма отношение. Там става дума за 2 станции. Тук говорим за съвсем други инвестиции. Не манипулирай.

  4. rusonefil
    #10
    Отговор на коментар #9

    Неграмотен коментар. Първо помощите на по-бедните в белите страни се изчисляват от това, което е останало след необходимите на богатите инвестиции, а не за сметка на тях и второ инфраструктурата на столицата се ползва за всички в страната. Тия министерства и ведомства в София обслужват цялата страна. Защо тогава само София да плаща за необходимата инфраструктура, че тия ведомства да функционират добре?

  5. Калико Джо
    #9
    Отговор на коментар #4

    Първо - никъде в белия свят не се дават на общините или дори областите толкова, колкото са внесли в националния бюджет. Винаги по-богатите субсидират по-бедните особено в подръжката на транспортната инфраструктура. Иначе на 30 км от София ще минаваме на макадам. Така че, каквото Фандъкова изкарва от местните данъци, което съвсем не е малко толкова ще влага за метрото. Държавата не е длъжна да я субсидира извънредно. Второ - тука става дума за европейските пари, които пък съвсем не върви да се наливат

  6. mediaman
    #8

    Фандъкова да не страда и рИве. Като крадат по-малко с Лог Сиберия ще има пари не само за покрие загубата по Плана, ами ще й останат пари за още 2 лъча. А и баровциге около ИКЕА, ако турятт едно рамо,ехееее - метрото ще стигне до Пазарджик.

  7. rusonefil
    #7
    Отговор на коментар #6

    Май неразбралия не съм аз. Първо "София обособен регион" съвсем не значи отделните кметове да кандидатстват отделно по проекти, което е пълна глупост и неосъществимо, що се отнася за метрото. Второ варненци като дойдат в София ползват метро. Предполагам не ходят само пеш или с такси. Така че и това е тъпо. Естествено ползват по-малко от мен метро, но и са вложили по-малко от мен под формата на данъци. Така че като ще спориш подготви се по-добре. Не с тия тъпи опорки: лошата София и онеправданата провинция.

  8. skeleton
    #6
    Отговор на коментар #5

    Нищо не си разбрал. Идеята е София, и по специално отделните кметове в нея, да си кандидастват сами по проекти, не да чакат фъндък(ова).А противопоставянето, с твоите коментари го правиш. Метрото не обслужва всички. Тези във Варна например, изобщо не са обслужени да ти кажа честно. Може би, ако имаха собствено метро там щеше да пишеш друго :)

  9. rusonefil
    #5
    Отговор на коментар #2

    София винаги е била отделен район. Как ще го наречеш нито има значение нито променя нещо. А със субсидирането на изостанали райони имаме опит и от миналото. Странджа-Сакар. И докъде доведе? До никъде. Следователно проблемите не се оправят с нарливане на пари.

  10. rusonefil
    #4
    Отговор на коментар #1

    Щом е единствената толкова голяма значи, че е по-специална. И на другите общини метро не им трябва. Даже няма нужда да е специална в тоя конкретен случай. Освен това метрото обслужва всички. И софиянци и провинциалисти. Така, че това противопоставяне е излишно. Още повече, че в кандидатстването за метро в процедурно отношение няма разлика от кандидатстването за стадиони и паркове по села с по 20 пенсионера. Разликата, че метрото е по-смислено начинание.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.