Фейсбук ще показва на хората каква руска пропаганда са следвали в мрежата

Фейсбук (Facebook) ще показва на хората какви руски пропагандни интернет страници и акаунти са следвали и са отбелязали като харесани. Така социалната медия възнамерява да отговори на изискването на американския Конгрес за справяне на манипулациите на общественото мнение по повод разследването на руската намеса в президентските избори в САЩ през 2016 г., предаде Блумбърг.

Facebook ще създаде специална страница, на която потребителите ще имат възможност да видят кои страници или профили, свързани с руска пропаганда са посетили в периода от януари 2015 г. до август 2017. Инструментът ще бъде достъпен до края на годината като "част от усилията ни да предпазим платформите си и хората, които ги използват, от лоши играчи, които опитват да подкопаят демокрацията ни", обяви компанията на 22 ноември. "Важно е хората да разберат как чуждестранни играчи са се опитали да всеят разделения и недоверие, използвайки Facebook, преди и след американските избори".

Американските власти определиха новината като добра стъпка. Уебстраницата все пак няма да успее да изпълни исканията Facebook лично да уведоми потребителите за руските пропагандни статии или реклами, на които са били изложени.

Онлайн поддържащият център на Facebook ще показва само списък с профили, а не с конкретни публикации или реклами, свързани с тях. Потребителите не биха могли да видят тези профили и страници и връзката си с тях сами, тъй като те вече са изтрити.

Това е най-прякото усилие на Facebook до момента да обясни на потребителите как може да са били повлияни от т.нар. Агенция за интернет изследвания – прокремълската "фабрика за тролове", създала хиляди провокативни постинги чрез фалшиви профили уж на американски граждани.

По-рано представители на Facebook съобщиха, че броят на американските потребители, до които е достигнала руската политическа реклама в хода президентската кампания в САЩ, е 126 милиона души, а в Instagram - 20 милиона.

Американският Конгрес смята, че Facebook, Google и Twitter не са направили достатъчно, за да засегнат предполагаемата руска намеса в изборите, която сега се разследва както от комисии към законодателния орган, така и от екип на специалния прокурор Робърт Мюлър. На изслушванията на трите компании по-рано този месец конгресмени посочиха, че Facebook може би има задължение да уведомява потребители, които са имали достъп до измамен материал от чужди правителства.

Властите в САЩ определиха решението на Facebook като положителна стъпка, макар страницата да не отговаря напълно искането им социалната мрежа да известява потребителите за публикации, представляващи руска пропаганда или подобни реклами, които са видели.

Според сенатора демократ Ричард Блументал, който също поиска тази мярка, планът на компанията все пак изглежда като "сериозен отговор" и изрази надежда, че това ще е "първа стъпка", която да защити потребителите от "бъдещи нападения" на платформата. Блументал каза още, че се надява Google и Twitter да последват примера.

Още от Свят