Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фиат - равносметка на грешките

0 коментара

Всичко може да се каже за кризата в италианския автомобилен завод Fiat, но не и това, че не можеше да бъде предвидена. Тук не става дума за една от честите кризи в автомобилния сектор, може би по-силна от предишните, а за отдавна започнал упадък, ускорен от серия от грешки при вземането на управленски решения. Това твърдение се потвърждава от спада на котировките на акциите: от 1995 г. нататък неумолимо, година след година, Fiat регистрира загуби спрямо европейския пазарен индекс, които с натрупване възлизат на 80 %.

ЕДНА ПРЕДИЗВЕСТЕНА КРИЗА

Най-облагодетелствани от кризата във Fiat се оказаха журналистите и икономическите анализатори. За да възстановим хронологията на събитията, достатъчно е да вземем вече написани статии. В края на 1999 г., когато заводът е все още печеливш, но първите признаци на упадъка са вече очевидни, в. "Кориере дела сера" публикува статия със следното съдържание: "Една акция от Fiat струва една пета от стойността на акция на Telecom Italia, като се има предвид, че автомобилите са трайна стока и търсенето им расте бавно. 50 % сто от продажбите на Fiat са съсредоточени в Италия и Бразилия - страни, които не показват блестящи икономически перспективи".

"Конкуренцията в автомобилния сектор е голяма - пише "Кориере" от 14 март 2000 г. - в Европа тя показва тенденция към повишаване, след като въвеждането на единната европейска валута премахна едни конкурентен фактор като обезценяването на националните валути. Много скоро ще отпадне и контингента на японските коли, а системата на изключителните дистрибуторски права ще бъде променена.

Тези перспективи съвсем не са розови за Fiat, който работи с твърде малко модели, и то предимно в по-евтината категория. При тези перспективи сливанията изглеждат неизбежни, защото само по този начин могат да се намалят производствените разходи. Необходимо е да се въведе географско райониране на продажбите, да се обхванат нови марки и пазарни ниши.

Фамилията Аниели притежава около 30 % от капитала на дружеството и много скоро ще се окаже на кръстопът: дали да вложи нови средства в развитието на автомобилния сектор, запазвайки досегашния си контрол, или да продаде дела си, инвестирайки в по-перспективни производства. Fiat обаче не е предприятие като всички останали: неприемливо е да се говори за продажба. Затова е по-добре да се подготвим за една далеч по-приемлива идея като стратегическо сливане.

Нещо, което в скоро време ще се случи. За фамилията Аниели щеше да бъде по-добре, ако бяха продали всичко веднага, освобождавайки капитал, който можеше да се инвестира в други производства. В противен случай, те ще бъдат обвързани с развитието на автомобилната индустрия още дълги години. Нерешителността обаче може да се окаже твърде скъпа", завършва публикацията. Така се и оказа.

Цената, която General Motors плати за 20 % от капитала на дружеството Fiat Auto се равняваше на 12 млрд. евро - оценката на цялото дружество. Днес вероятно Fiat би се радвал на възможността да бъде продаден за символичната цена от 1 евро, зад което ще стои наследство от задължения за няколко милиарда. Ако прибавим и факта, че опцията до 2004 г. усложнява преговорите и на практика прави невъзможно търсенето на други купувачи, е очевидно, че General Motors ще спечели ценно време.

НЕ САМО ДЪЛГОВЕ И АВТОМОБИЛИ

Fiat не е само дългове и автомобили, това е огромен конгломерат, лишен от здрава индустриална логика. В неговия състав влизат различни предприятия, които сами по себе си са печеливши, но нямат координация помежду си, и в много редки случаи могат да се определят като лидери в своя сектор.

Оздравителната програма не трябва да бъде насочена само към търсенето на изход от сегашната криза, а към предлагането на механизми, които да обърнат тенденцията от загуба към печалба. Би било разумно да се продадат най-губещите дейности /като сервизното обслужване и финансирането на потреблението/.

След това целта трябва да бъде завладяване на лидерска позиция в няколко подбрани пазарни сектора и да се пристъпи към картелиране, за да бъдат намалени дълговете. След 11 септември кризата става още по-тежка. През декември 2001 г. Fiat представи план за престуктуриране и реорганизиране на автомобилния сектор, както и за смяна на ръководството.

Предвиждаха се увеличаване на капитала от 1 млрд. на 2,5 мрлд. чрез ипотека на печалбата от продажба на акции. Минават едва 6 месеца и идва нова криза и нов антикризисен план. Делегираният управител Паоло Кантарела подава оставка. Този път банките, които участват в оздравителната програма, искат от Fiat да продаде активи на стойност 3,5 млрд., като в замяна на това гарантират задължения за 3 млрд. в краткосрочен план - до 2005 г.

След този период Fiat ще може да се възползва от опцията да бъде продадена на General Motors или банките-кредитори ще могат да обърнат кредитите си в облигации, ако Fiat не изпълни целите на оздравителната програма. От кризата са спасени 51 % от активите на дружеството за кредитиране на потреблението Fidis и това позволява на Fiat да деконсолидира своите задължения.

Интервенцията има за цел да предотврати неминуемата ликвидна криза и да не позволи отпадането на Fiat от пазарите поне до 2004 г., когато ще може да приложи опцията за продажба. Концернът Fiat като цяло не е на ръба на фалита. Кризата засяга само автомобилостроенето. Целият капитал на дружеството има борсова стойност от 4,7 млрд.евро: стойност, за която се предполага, че включва и перспективата за излизане на дружеството от автомобилния сектор до 2005 г.

При трудната конюнктура през първото шестмесечие на тази година, промишлените производства /авиация, селскостопански и строителни машини, автокари и др./, с изключение на автомобилостроенето, са кумулирали печалба на обща стойност 30 млрд. и са реализирали 600 млн. приходи годишно. Fiat обаче е все още силна марка, която държи 8 % от европейския пазар на автомобили и 25 % от италианския.

Като се извадят задълженията от общия размер на активите, капиталът на дружеството възлиза на 5,2 млрд. - оценка, близка до тази на борсата. Тази оценка отчита също така и сегашните очаквания на акционерите за стойността на дружеството след приключване на оздравителната програма.

Това доказва, че едно пазарно решение без намеса на държавата е напълно възможно и изпълнимо. За да се осъществи сценарият, очертан от борсата, Fiat трябва стриктно да изпълни плана по събиране на вземанията си и да пристъпи към рязко съкращаване на производствените си разходи, за да не се стигне до там, че загубите да изяждат наличните ресурси.

По-трудно ще бъде съкращаването на разходите, което ще означава преструктуриране на производствения капацитет - не могат да се произвеждат коли, които никой не желае да купи.

НА СЦЕНАТА ИЗЛИЗА ПРАВИТЕЛСТВОТО

Италианското правителство обещава намеса, но се страхува, че предприятието иска да натовари държавата с разходите по провеждането на оздравителната програма. Спорът по принцип има своите основания. Вината обаче в крайна сметка не е на Fiat, защото и левите, и десните правителства не се решиха да намалят разходите по перо "Социални мероприятия" - единственото перо, от където можеха да се спестят значителни средства.

Вместо това, правителството реши да се намеси пряко в процеса на преструктуриране чрез включването на държавна фирма в капитала на дружеството Fiat Auto, навярно заедно с General Motors и банките. Идеята за пряко държавно участие в капитала на дружеството е неуместна и излишна. Такава възможност се прилага само по отношение на фалирали фирми, но тогава пазарният механизъм предлага по-скоро ликвидация. Концернът Fiat обаче не е във фалит, а тъкмо обратното, ако съдим по данните на борсата.

Тази криза може и трябва да намери пазарно разрешение чрез усилията на акционерите и на банките, които да договорят свободно поделянето на тежестта по оздравителната програма и разпределението на печалбите в случай на успех. В предоставената от банките програма е очевидно, че финансовите институции поемат значителна част от риска по преструктурирането: ако благодарение на този план Fiat успее да стигне до 2005 г., без да намали своите активи, тогава ще може да излезе от автомобилния сектор, а акционерите ще запазят едно печелившо дружество под контрола на холдингите Ифил и Ифи на фамилията Аниели, без да са инвестирали никакви средства за оздравяването му.

Ако планът се провали, контролът върху концерна ще премине от акционерите в ръцете на кредиторите, които ще получат в наследство едно дружество в затруднено положение, на твърде ниска стойност. Предложената от правителството програма предвижда по-голямата част от риска да бъде поета от банките, които веднага ще обърнат кредитите си в облигации от едно губещо дружество. Със своята намеса държавата няма да донесе нито необходимите експертни оценки на риска, нито управленски професионализъм за подобряването на положението на дружеството.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.