Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Финансовото министерство ще поиска от Брюксел замразяване на акциза на горивата

2 коментара
Финансовото министерство ще поиска от Брюксел замразяване на акциза на горивата

Министерството на финансите подготвя искане до Европейската комисия за дерогация (отмяна) на споразумението за акцизите, с която да се предоговорят сроковете за вдигане на ставките до изравняването им с минималните за ЕС. Това съобщи в петък министърът на транспорта Петър Мутафчиев. Това е един от ангажиментите, които правителството пое към протестиращите втора седмица автомобилни превозвачи. Други искания на бранша, като, например, възстановяването на платения акциз върху горивата и намаляването на акциза, няма да бъдат изпълнени, защото противоречат на европейските директиви и българското законодателство. Предоговаряне на етапите на вдигане на акциза все още е възможно, но с разрешението на ЕК.

Сроковете за изравняване на акцизните ставки са уточнени в договора за присъединяване на страната ни към ЕС. До 2011 г. акцизът върху бензина трябва да достигне минималната ставка за общността от 359 евро за 1000 литра, а до 2013 г. акцизът на дизела трябва да стане 330 евро за хиляда литра. ЕК предвижда още един скок на акциза върху дизела - през 2016 г. той трябва да се изравни с този на бензина. В момента акцизът за дизела е 600 лв. за 1000 литра, а за безоловния бензин е 685 лв. за 1000 литра.

Работната група от представители на правителството, превозвачите и производителите и вносители на горива, сформирана за решаване на проблемите в автотранспортния бранш, обсъжда и добрите европейски практики и доколко те са приложими в България, обясни още Петър Мутафчиев.

Според министъра сивата икономика в бранша е много голям проблем и той може да се реши със засилен вътрешен контрол от самите браншови организации. "Ние преговаряхме с 14 организации, те се обединиха в два съюза, ако успеят да се обединят в един бранш, ние ще можем да им прехвърлим част от правомощията на държавата и на министерството на транспорта", ангажира се Мутафчиев. 40-42 на сто от превозвачите в България са в сивия сектор според Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт.

Предстои издаването на наредба, която да регламентира какво означава "превози за собствена сметка" и кой има право да го извършва. Министър Мутафчиев даде пример със строителните фирми, които извършват превози за нуждите си на строителни материали или отпадъци, но не са в чистия смисъл на думата превозвачи, защото не предлагат услугата превоз на други фирми или лица срещу заплащане.

Искане на превозвачите, по което няма коментар от управляващите, е да бъдат намалени винетните такси за сметка на въвеждането на входна такса за всички превозвачи извън ЕС и за спешно подобряване на пътната инфраструктура. Входната такса ще ограничи нелоялната конкуренция на турските превозвачи, изтъкна в петък съпредседателят на Конфедерацията на сдруженията в автомобилния транспорт (КСАТ) Миролюб Столарски. Той допълни, че по данни на превозвачите 1000–1500 турски камиони минават дневно през граничните ни пунктове.

Според Екатерина Йорданова от транспортните синдикати към КНСБ, българските граждани ще бъдат изправени пред европейски цени на транспортните разходи при десетократно по-ниски доходи.

Загубите, които всеки камион търпи дневно от протестните действия, възлизат на 300 евро, каза още Миролюб Столарски. Той изрази надежда държавата да откликне на исканията им, защото "на фона на демонстрираното уникално единомислие от страна на целия бранш, реакцията на правителството е учудваща и, меко казано, недостойна”.

Към исканията и протестите на превозвачите солидарността си декларираха днес и от отрасловите синдикати към КНСБ и КТ "Подкрепа" и от Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Крум
    #2

    предсрочно без настояване на Брюксел МФ въведе предсрочно високи акцизи, а сега щяли да искат, и да се "борят" за "замразяването им".Мамицата ви мръсна комунистическа демагогска. това ми прилича на епичната им борба за "евро", а не "еуро"

  2. Питащ
    #1

    И какво ако бензинът поскъпне с още 30 стотинки?!? Тъкмо по-малко коли ще замърсяват въздуха. Ганьо ще трябва да се научи да си изкарва парите с малко повече труд, а не да очаква, че с два курса ще изкара месечната си заплата. Как се справят превозвачите (и обикновените хора) в цела Европа при по-скъп бензин и дизел, а в БГ не могат?! Стига мрънкане! Бачкане трябва.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.