Фирми се надлъгват с НАП за по-големи Covid помощи

Претендират се обезщетения за обекти, които изобщо не са били затваряни

Фирми се надлъгват с НАП за по-големи Covid помощи

Редица от фирмите, кандидатстващи за Covid помощи пред Националната агенция за приходите (НАП), се опитват да хитруват, за да получат повече пари, стана ясно от съобщение на институцията.

Над 3400 търговци са получили до момента подкрепа с оборотен капитал чрез Националната агенция за приходите (НАП) в общ размер 38.1 млн. лв. По тази схема търговците, засегнати от противоепидемичните мерки, наложени с 4 заповеди на министъра на здравеопазването, получават 20% или 10% от оборота си за съответните периоди на 2019 г. или 2020 г.

В началото на януари бизнесът се оплакваше, че държавата бави антикризисните помощи, но сега се оказва, че в заявките има много грешки и опити за злоупотреба.

"До момента повечето от получилите подкрепа бизнеси са ресторанти и заведения. Значителна част от кандидатите (близо 60%) обаче са допуснали неточности в проектните си предложения. Най-честите отклонения са в срока, за който се иска подкрепа, както и в посочения от компаниите оборот за предходната година", сочат данните на НАП.

Данъчната агенция има една от най-добрите информационни системи в държавата и най-сериозен капацитет в риск анализа.

"Има и кандидати, чиито обекти никога не са били затваряни със заповеди на здравния министър, както и такива, които декларират обороти за 2 месеца, които са по-големи от целия им годишен оборот за предходни периоди. Приблизително 50% от заявленията за подкрепа в размер на 10% от оборота на затворени обекти в молове или търговски центрове се оказва, че се отнасят за обекти, които не са на територията на молове или търговски центрове, което е задължително изискване за подпомагането", показват наблюденията на приходната агенция.

През тази седмица ръководството на НАП е увеличило тройно броя експерти на приходната агенция, работещи по програмата, за да се ускори допълнително комуникацията с кандидатите. В процеса се изясняват неточностите и кандидатите коригират подадени данни. Друга промяна, която ускорява отпускането на помощта, е скъсяването на 7-дневния срок след отговор от кандидата до 1 ден, допълват от НАП.

"Тройно повече експерти са ангажирани в НАП за бързо отпускане на финансовата помощ. Но има редица случаи на неточности. Вместо да отказваме исканата финансова помощ в такива случаи, насърчаваме извършването на необходимите корекции от лицата, защото разбирането на всички в НАП е, че в условията на пандемия бизнесът има нужда от подкрепа", каза изпълнителният директор на приходната агенция Галя Димитрова.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Как оценявате българската позиция за кризата около Украйна?