Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Флоров, Искров и пенсионната реформа

0 коментара
Снимка: БГНЕС

Знаем сегашния премиер като човек, променящ лесно мнението и решенията си. Сега, когато е още по-лесно да му се въздейства, ще съумее ли той да не се поддава на външен натиск и да следва заявените приоритети за реформи?

На фона на леките вътрешни сътресения в управляващото многопартийно мнозинство около разпределението на постове и властови позиции, като че ли един факт остана неодооценен - още в третата си седмица правителството получи първата заплаха със стачка.

Макар и да е донякъде обща и неопределена, тази заплаха ще е достатъчно сериозен тест за това как то ще реагира на външен натиск и съпротива срещу планираните и провеждани от него политики.

Да се харесаш на всички

Една от най-характерните черти на днешния премиер по време на първия му мандат на този пост бе склонността да променя в движение, понякога бързо и рязко, мнението и решенията си под влиянието на такъв натиск. Тази промяна обикновено бе представяна като вслушване в общественото мнение и пример за демократичност.

В действителност обаче тя най-често бе израз по-скоро на реформаторско безсилие, политическа непоследователност и желание да се харесаш на всички. Крайните решения пък се определяха от това кой вика по-силно и кой успява да събере по-масова и гласовита улична и медийна подкрепа.

Примерите за това са многобройни, достатъчно е да си спомним само мъчителния зиг-заг около забраната на пушенето на обществени места.

Тестване на обществената реакция

Вече има поне два примера, че тази склонност не е забравена и че този начин на действие може да съпътства и втория мандат на премиера и неговото правителство. Става дума за две несъстояли се в крайна сметка назначения. Намерението за тях официално се отрича, но има достатъчно надеждни данни да се смята, че поне на ниво предложения и устни договорки те са били съвсем реални.

Някогашният началник на борбата с организираната престъпност в МВР, едно от най-приближените до министъра на вътрешните работи от първия мандат лица, срещу когото все още се води разследване за подкуп и чието име се свързва със серия показни акции и с упражняване на натиск върху бизнесмени и политически опоненти, трябваше да оглави изпълнителната агенция "Автомобилна администрация”.

При невъзможността да бъде отстранен по друг начин, управителят на БНБ, насъбрал недоверие и нетърпимост покрай аферата с КТБ, пък трябваше да получи обещание за тих ръководен пост в Черноморската банка за търговия и развитие в Солун, за да склони да подаде оставка.

Потвърдените от многобройни източници информации за готвените назначения предизвикаха възмущение. В продължение на няколко дни обаче управляващите мълчаха – сякаш тестваха обществената реакция. Отказът от назначенията и официалните опровержения дойдоха, чак когато вълната на недоволство стана прекалено силна и еднозначна и започна застрашително да засенчва гръмките претенции за ново начало, прозрачност и честност в управлението.

Истинските изпитания предстоят

Наистина, трудоустрояването на верни, но компрометирани лица от първия мандат и сделката с така или иначе съпричастния към "проспиването” на "порочните практики” в КТБ и последвалото ѝ (очевидно добре организирано) затриване биха били морално осъдителни и вредни. Тъй че в случая склонността към промяна в позициите под влиянието на външен натиск свърши добра работа.

Задават се обаче нови изпитания, в които залогът е много по-голям. Първото е с пенсионната реформа. По време на първия мандат на днешните управляващи, след безкрайни преговори, лъкатушения и компромиси бе решено и записано в закона, че възрастта и стажът за пенсиониране при най-масовата категория работещи ще нарастват всяка година с по 4 месеца.

Това бе един от малкото (да не кажем единствен) примери за реформаторско действие на тогавашните и днешни управляващи, първа, макар и доста плаха стъпка за стабилизиране на пенсионната система и обръщане на пагубните тенденции в нея. Дошлото през 2013 година ново управление обаче върна нещата назад, като, на първо време, отложи с една година разпоредбата за 4-те месеца.

От 1 януари 2015-та обаче по силата на закона действието ѝ трябва да бъде подновено. И ето че точно в този момент един от двата големи профсъюза поиска тя отново да бъде замразена и гарнира искането си със заплаха за стачка.

Тази заплаха не е изненада. Както няма да е никаква изненада, когато някоя следваща група по интереси се опита по инерция да се възползва от познатата склонност към отстъпление и реши да тества готовността на управлението да следва заявените си приоритети. А такива възможности ще има много. Какво ли ще стане когато дойде ред на тежките решения в съдебната система, енергетиката или здравеопазването?

Положението се усложнява от факта, че самото управление не е еднородно и по много въпроси външният натиск лесно ще намери вътрешни съюзници. Проблемите обаче са такива, че време и място за обратни завои и отстъпление вече няма.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.