ГЕРБ действали по опорки срещу Радев за изтребителите, смята главният му секретар

Димитър Стоянов

Обвиненията на ГЕРБ към държавния глава за лобизъм при процедурата за избор на нов тип изтребител са безпочвени, а разследващата случая временна парламентарна комисия работи по спуснати опорни точки от лидера на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов. Това мнение изрази главният секретар на Румен Радев - Димитър Стоянов, пред БНР в неделя.

По думите през май 2014 г. Радев, като командир на ВВС, описва в свое становище какво представляват самолетите "Юрофайтър“ и предлага за равнопоставеност на всички страни-участници в конкурса за новите изтребители да се проведат срещи не само с италианския производител на "Юрофайтър", но и с Швеция, и със САЩ, и с Португалия. Тази информация обаче се спестявала от ГЕРБ. Месец след това ген. Радев бил написал обявените за опорни точки, към които било добавено и мнение за самолетите "Грипен“.

"Първата част е положителната страна, а втората част – съответно недостатъците, които имат тези самолети. Едва ли човек, който лобира и е потупван по рамото с 5 млн. лв., би си позволил да посочи тези отрицателни страни на самолетите "Грипен“, посочва Стоянов.

"Цяла плеяда са построени, като се започне от г-н Цветанов и се стигне до самата комисия за поддържане на едни опорни точки, свързани с лобизъм на президента, с участие на президента в избора на конкретен тип самолет. В действителност не е точно така. Г-н Цветанов е свикнал да дава едни предварителни "присъди". /…/ Предварителните "присъди“ бяха произнесени още преди да се запознаят с цялостната документация. Членовете на комисията така и не можаха да разберат за какво става въпрос въобще с работата на експертната група, с тези документи. Те работиха изборно, вадиха части от документи и ги представяха с една единствена цел – да бъде изопачена истината, да бъде показано и затвърдено някакво негативно отношение към президента Радев. Това бяха неща, предварително подготвени, и бяха спуснати като опорни точки", посочи Димитър Стоянов.

По думите му сега горещият картоф е в градината на военния министър Красимир Каракачанов, който трябва да реши дали да се рестартира процедурата за закупуване на нови изтребители. "Той трябва да вземе решение откъде ще тръгне проектът, той ще трябва да вземе решение дали да ускори процеса. Ако процесът не бъде ускорен, България просто няма да има пилоти, които да летят с тези самолети.

Според него в момента българската бойна авиация се крепи само на удължаването на ресурса на самолетите МиГ-29, Су-25, Ан-30, Ми-17 и е пред приземяване. По думите му това са били прекрасни за 1980-те години машини. "Това е все едно да ремонтираме Правец 82 и да работим в съвременните дни с него. Едва ли може да движи Уиндоус, едва ли може да качи съвременния пакет. По същия начин и тези самолети. Да, те имат своите способности, своите възможности, но на нивото от 80-те години. Няма самолет в западна държава, който да не е модернизиран повече от 30 години. Това е абсурдно. Да, трябва да се ремонтират самолетите с цел запазване на способностите, макар и минимални, с които разполагаме, до идването на нов изтребител. За съжаление, процедурата беше върната в изходна позиция" посочи Стоянов..

Споделяне
Още от България