Германски кредитор запорира сметките на БДЖ

Германски кредитор запорира сметките на БДЖ

От една седмица "Българските държавни железници" са със запорирани сметки заради забавени плащания по дълга на холдинга към германската финансова институция FMS Wertmanagement), съобщи изпълнителният директор на държавната компания Християн Кръстев, цитиран от вестник "Труд". Просрочените дългове са по облигационен заем в размер на 11 милиона евро.

 

Точно преди година по искане на съда бяха запорирани активите на дъщерното на БДЖ дружество "БДЖ- Товарни превози" заради неплатени дългове към "Депфа банк". Тогава товарните превози бяха в процедура на приватизация и надеждите бяха с преходите от нея "Холдинг БДЖ" да се разплати с част от кредиторите си. Новото правителство обаче спря продажбата на дружеството и реши, че ще оздравява железниците.

 

"Берлин настоява проблемът с просрочените дългове на БДЖ да се решава на правителствено ниво. В момента компанията има общо 150 милиона лева просрочени дългове", казва Кръстев.

 

От FMS просто не искат да преговарят с нас за дълговете, а настояват за среща с премиера Пламен Орешарски, финансовия министър Петър Чобанов и транспортния министър Данаил Папазов, е обяснил Кръстев. Според него среща на високо ниво за дълговете на БДЖ предстои да бъде организирана през следващите две седмици.

 

Последните преговори с кредиторите на държавната компания бяха миналата седмица във Виена. На тях България щеше да поиска разсрочване за 10 години. "Сега се надяваме да се постигне разбирателство на правителствено ниво", каза Християн Кръстев.

 

Запорът върху сметките на "БДЖ Холдинг" засега не пречи на нормалното функциониране на компанията. По думите на изпълнителния директор за момента няма блокирани услуги, нито блокирани плащания на служители на БДЖ. Причината е, че санкцията на FMS не се разпростира върху депозитите на двете дъщерни дружества "БДЖ-Пътнически превози" и "БДЖ-Товарни превози".

 

Запорът идва на фона на твърденията на железниците, че през последните три месеца на миналата година се забелязва леко съживяване при товарните превози, но като цяло за 2013 г. "БДЖ-Товарни превози" за първи път в историята на компанията отчита под девет милиона тона извършени товари.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво може да се очаква от новия председател на антикорупционната комисия?