Гражданите могат да се оплакват в НЗОК при недоволство от оказаната им помощ

При недоволство от оказана медицинска помощ на всички нива на здравноосигурителната система гражданите могат да отнесат проблемите си до Националната здравноосигурителна каса (НЗОК). Това съобщават от институцията, която се включва в инициативите на неправителствени организации, посветени на Европейския ден за правата на пациента - 18 април.  

Сигнали могат да се подават на националния телефон за консултации 0800 14 800, както и на стационарните телефони в Централното управление на НЗОК - 02/ 9659 364; 02/ 9659 159; 02/ 9659 128.  По въпроси, свързани с правата на български граждани при ползване на спешна медицинска помощ в страни членки от Европейския съюз обаждания ще се приемат на телефон 02/ 9659 116.

В приемната за граждани в централата на НЗОК на ул. Кричим" 1 в столицата гражданите ще могат да подадат и писмена жалба. По жалбите задължително в рамките на месец се извършват проверки от контролните органи на институцията, посочват от касата.

На сайта на НЗОК  в "Оn line консултации", могат да се задават конкретни въпроси, свързани с отказ от оказване на медицинска помощ  на пациент от общопрактикуващ лекар или лекар специалист, когато такава се дължи по договор с НЗОК. 

Могат да се подават сигнали за отказ за издаване на рецепта или   амбулаторен лист без преглед на пациента, както и отказ за преглед в 30-дневния период от изписване на пациента от болница в рамките на двата контролни прегледа. 

Здравната каса ще разглежда сигнали за отчитане на прегледи и зъболекарски манипулации по време на престой на български гражданин в друга страна, промяна на общопрактикуващ лекар, без знанието на пациента, неиздаване на епикриза след изписването на пациента от болница и невъзможност да се предостави на общопрактикуващ лекар с оглед по-нататъшното проследяване на състоянието на пациента. 

Ще се приемат жалби за неправомерно заплащане на потребителска такса, неиздаване на фискален бон при заплащане на таксата, нарушено право на избор или преизбор на общопрактикуващ лекар,  неспазване на обявения  график за работа от лекар, нарушение на качеството на оказаната дентална помощ. Пациентите могат да се обръщат към НЗОК в случаи, когато им е поискано заплащане на дейност или изследване, които се заплащат на лекар, работещ по договор с касата, както и при заплащане за извършена процедура и контрастно вещество по време на болничен престой при инвазивна или интервенционална диагностика на сърдечно-съдови заболявания.

Пациентите могат да се обръщат към Здравната каса и при липса на информация за консумативите, които тя не заплаща, при заплащане на потребителска такса от пациент с доказано онкологично заболяване, при неправомерно заплатена потребителска такса в болница от здравноосигурен за повече от 10 дни, както и при вземане на потребителска такса от медицински специалисти в нарушение на Закона за здравното осигуряване.

Споделяне

Още от България

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?