Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Хаосът по летищата ще продължи цяло лято

1 коментар
Image by <a href="https://pixabay.com/users/937983-937983/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2410190">937983</a> from <a href="https://pixabay.com/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=2410190">Pixabay</a>

Хаосът по летищата в Европа и САЩ, свързан с чакането на дълги опашки по летищата и хиляди прекратени полети, ще продължи цяло лято и дори до Нова година. Тревожната прогноза дойде от главния изпълнителен директор на нискотарифната авиокомпания "Райънеър" (Ryanair) Майкъл О'Лиъри, а също и от германската авиокомпания "Луфтханза". Най-общо причината за наблюдавания хаос е, че летищата нямат достатъчно служители. Голяма част от квалифицирания персонал е бил съкратен през 2020 с настъпването на пандемията от Covid-19 и през последните 2 години тези специалисти са навлезли в нови професиии и сега не искат да се връщат отново към авиацията. Част от работниците, които работят на летищата вече стачкуват и искат по-високи заплати от авиокомпаниите, заради галопиращата инфлация.

"През цялото лято ще има проблеми, най-вече на лондонските летища "Хийтроу" и "Гетуик". Най-зле ще бъде през уикендите, а през седмицата ще бъде по-добре", заяви главният изпълнителен директор на "Райънеър" пред телевизия "Скай нюз".

"Lufthansa" не очаква нормализиране на полетните операции преди следващата година. За съжаление, през лятото едва ли ще е възможно да се постигне краткосрочно подобрение", заяви пред германския "Ди Велт" членът на борда на директорите на "Lufthansa" Детлеф Кайзер, цитиран от "Дойче Веле".

"В момента единственото решение е да се намали броят на полетите. Това обаче не е само германски проблем, а се отнася за целия свят", каза още той.

През изминалия уикенд 25 процента от полетите на "Райънеър" са били забавени поради проблеми на службите за контрол на въздушното движение, а 15 процента - поради трудности в работата на летищата.

Успоредно с това нараства недоволството на върналите се да работят на летищата, тъй като работниците търсят увеличение на заплатите, за да бъдат в крак с инфлацията. С този проблем вече се сблъскват и Ryanair и British Airways.

"Луфтханза" отмени 3 100 полета

Германската "Луфтхавза" обяви, че отменя общо 3 100 полета, след като вълна от коронавирусни инфекции доведе до недостиг на персонал, а оттам и до хаос при пътуванията в Европа в пиковия период на летните ваканции. Водещата германска авиокомпания обяви в петък, че ще отмени 2200 вътрешни и европейски маршрута през юли и август, в допълнение към други 900 анулирани полети по-рано този месец. Данните показват, че това е около 4% от капацитета на превозвача през този период.

Само на летище Берлин лидерът на пазара "Easyjet" намали програмата си за летните месеци с около 1000 полета.

Още на 17 юни летищните власти на лондонското летище "Гетуик" обявиха, че през лятото ще бъде ограничен броят на полетите и пътниците поради недостиг на служители, информира Ройтерс.

Второто по големина летище на британската столица ще ограничи броя на полетите до 825 на ден през юли и до 850 през август. Това решение е взето поради рязкото увеличение на въздушния трафик, дни преди началото на лятото.

Подобно е положението и на летище "Схипхол" в Амстердам. Летищните власти там обявиха, че ще наложат лимит на броя на пътниците, които ще бъдат обслужени през лятото. И те изтъкват като причина липсата на достатъчно служители.

Това означава, че редица авиокомпании, сред които и френскo-нидерландският авиопревозвач "Ер Франс-Ка Ел Ем" (Air France-KLM), ще трябва да отменят част от полетите си, отбелязва Ройтерс.

Летище "Схипхол" ще приема по около 70 000 пътници на ден, с по около 13 500 по-малко, отколкото авиокомпаниите са планирали да превозят.

С подобни проблеми се сблъскват и в САЩ, където също са отменени хиляди полети.

Уикенд на протестите

Изминалият уикенд бе съпътстван с протести. Част от кабинните екипажи на нискотарифния превозвач "Райънеър" (Ryanair) стачкуваха в събота в Белгия, Испания и Португалия по спор за възнагражденията и условията на труд, информира Ройтерс.

Синдикатите на кабинния персонал в Белгия, Испания и Португалия обявиха тридневна стачка в събота. За Испания се очаква екипажите да стачкуват отново на 30 юни и на 1-2 юли.

Служителите твърдят, че ирландската компания не спазва местните трудови правила в страните, в които работи, по въпроси като минимално заплащане и призовават ръководството ѝ да подобри условията на труд.

На членовете на кабинните екипажи не се разрешава да качат на борда дори бутилка вода, според президента на португалския синдикат зад стачните действия в Португалия Рикардо Пенарояс.

"Райънеър" заяви миналата седмица, че има договорени трудови споразумение, обхващащи 90 процента от служителите му в Европа. Превозвачът увери, че не очаква широкообхватни нарушения на трафика това лято.

Как може да се реши проблемът поне в Германия?

Поне в Германия вече се вижда светлина в тунела за решаване на проблема. Германското правителство ще позволи на работници от чужбина да влязат в Германия, за да запълнят спешно работни места по летищата. Това съобщи министърът на труда Хубертус Хайл пред германския вестник "Билд ам зонтаг", предаде "Дойче Веле". Според информация от източници в правителствени кръгове броят на квалифицираните работници, които ще са нужни в Германия е четирицифрен. Говори се за около 2000 души, които да бъдат наети, включително от Турция. Те ще работят например в обработката на багаж по летищата.

От летищата са доволни от това решение и сега настояват властите възможно най-бързо да проверят надеждността на служителите, което от Германската асоциация на летищата казват, че ще се случи в кратък срок.

Понастоящем всеки пети оперативен служител липсва, обясняват от асоциацията. Недостигът е от около 5500 души, като служители липсват във всички звена - от регистрацията до контрола на пътниците и обслужването на самолетите. Това е и причината страната да прибягва до набиране на персонал от трети страни в краткосрочен план.

Успоредно с това обаче няма много време това да се случи обаче. В Северен Рейн-Вестфалия училищната ваканция вече започна - с дълги опашки на летищата в Дюселдорф и Кьолн/Бон например. Германският министър на транспорта Фолкер Висинг смята, че хаосът по летищата е отговорност на летищните компании. Той заяви, че федералното правителство не носи отговорност за кадровата политика на летищните компании и авиокомпаниите. Министерството на транспорта отговаря за контрола на въздушното движение и за координацията на полетите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #1

    Това е дребна работа. Хайде, Кунчев и Фаучи ще отидат да работят по летищата и ще оправят кашата, която са забъркали:) Но има много по-тежки и дългосрочни проблеми. Напр. идва поколение, което има пропуснати 2 г. в образованието и възпитанието си. А то ще трябва освен себе да оправя, и да връща стотиците милиарди заеми на ков-какви-бяха-там. Браво, страхотни резултати от страхотни простотии.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.